طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن با ایده های شاخص و متفاوت

طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن با ایده های شاخص و متفاوت

طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن ؛ کیفیت و زیبایی نمای ساختمان یکی از مهم ترین جنبه های طراحی ان به شمار می رود. در تعاریف مدرن طراحی نما ، فرم ها عموما به شکلی در آمده اند که خطوط ساده و مستقیم و احجام یکدست و یکپارچه عناصر اصلی تشکیل دهنده آن به شمار می آیند. شاید به نظر برسد با وجود چنین خصوصیاتی در معماری مدرن، طراحی یک نمای شاخص و متفاوت کار چندان راحتی نباشد؛ اما با به کارگیری اصول همین سبک، یعنی معماری مدرن می توان ظاهر ساختمان های معاصر را متمایز جلوه داد.

با پویانو و ایده های خاص طراحی نما به سبک مدرن همراه باشید.

بازی با خطوط و صفحات

خطوط و صفحات از مهم ترین عناصر تشکیل دهنده معماری مدرن می باشند. گاهی اوقات می توان ظاهر یک ساختمان را تنها با ایجاد تغییرات ساده ای از جمله تغییر فرم خطوط و سطوح تشکیل دهنده نما متمایز و شاخص نمود. در چنین طرحی شما ملزوم به اضافه کردن صفحات جدید در نما نخواهید بود و می توانید از صفحات موجود برای تغییر شکل ظاهری ساختمان کمک بگیرید. ایجاد شکست در برخی قسمت های صفحات نما، تغییر جهت آن ها و همچنین تغییر پهنا و قطر صفحات از تغییراتی است که می تواند یک فرم ساده را متحول کرده و ظاهر متفاوتی به ساختمان بدهد. گاهی اوقات با ایجاد اختلاف لول در محلی که صفحات به پایان می رسند نیز می توان ظاهر نما را جذاب تر کرد.

دفرمه کردن احجام

دفرمیشن یا دفرماسیون از مفاهیمی است که با ورود معماران سبک دیکانستراکشن و فولدینگ به معماری راه پیدا کرد. دفرمه کردن یک حجم به معنای آن است که حجم را از فرم اصلی و متعارف خود خارج کرده و آن را به شکلی متفاوتی عرضه کنیم. برای مثال یک نمای مکعبی می تواند طی فرایند دفرماسیون به مجموعه ای احجام با اشکال متفاوت و نامتقارن تبدیل شود. دفرمه کردن را می توان با اضافه یا کم کردن قسمت هایی از حجم کلی و یاد ایجاد شکست در آن انجام داد. دفرمه کردن نمای ساختمان بیشتر در مواقعی استفاده می شود که ساختمان به دلایلی از جمله عملکرد خاص و یا موارد دیگر نیاز به متمایز شدن از بناهای اطراف خود دارد.

استفاده از احجام پر و خالی

یکی دیگر از خصوصیات معماری مدرن ایجاد فرم های مختلف با استفاده از پر و خالی کردن احجام است. طی این فرایند یک حجم ساده مثل مکعب می تواند با خالی شدن برخی از قسمت هایش ظاهر متفاوتی پیدا کند. تفاوت این روش با دفرمیشن در این است که طی پر و خالی شدن، حجم شکل اصلی خود را همچنان حفظ کرده و هنوز هم می تواند با عنوان قبلی خود شناخته شود. برای مثال یک مکعب چه پر باشد و چه خالی، همچنان مکعب باقی خواهد ماند. در مواقعی که نمای ساختمان صلب یا یکنواخت به نظر می رسد، می توان با خالی کردن برخی از قسمت ها ظاهر متفاوتی به آن بخشید.

به کارگیری طرح کرکره ای

طرح کرکره ای یکی از انواع طراحی نما است که به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است. این طرح در بسیاری از ساختمان های معاصر داخل و خارج کشور به چشم می خورد. اجرای این طرح معمولا ساده بوده و با استفاده از متریال های مختلف قابل انجام می باشد. در ایجاد طرح های کرکره ای معمولا رنگ و جنس متریالی که در پس زمینه طرح قرار می گیرد از ماهیت متریالی که کرکره ها را تشکی می دهد متفاوت در نظر گرفته می شود تا کنتراست به وجود آمده در بافت و رنگ، این طرح را بیشتر جلوه داده و به خوبی به نمایش بگذارد.

طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن  با ایجاد فضای سبز 

فضای سبز یکی از دوستان همیشگی معماری بوده و هست. بافت متراکم و انبوه حال حاضر کلان شهر ها از آن جا که امکان استفاده از فضای حیاط و ایوان را تقریبا از بین برده، نیازمند ایجاد طرح هایی است که به نحوی غیاب فضای سبز شهری را به خصوص در محیط های مسکونی جبران نماید. استفاده از فضای سبز در طراحی نما علاوه بر این که می تواند در پاسخگویی به این نیاز موفق عمل کند، از زیبایی بصری نیز برخوردار بوده و می تواند نمای زنده و خاصی برای ساختمان به ارمغان بیاورد. فضای سبز در نما می تواند در سطوح عمودی و افقی ایجاد شود که در صورت بهره مندی از یک طرح از پیش تعیین شده ایده آل تر خواهد بود.

شما می توانید با ایده گرفتن از فرم های متنوع ساختمان های مدرن دیگر نیز به طرح مورد نظر خود برای داشتن یک نمای شاخص و متفاوت دست پیدا کنید.

 

طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن

طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن

تحریریه پویانو