طراحی نمای خانه با گیاهان انباشته / معماری VTN Architects

طراحی نمای خانه با گیاهان انباشته / معماری VTN Architects

طراحی نمای خانه با گیاهان

معماران: VTN Architects

مکان: شهر هوشی مین، ویتنام

مساحت: 260 مترمربع

سال پروژه: 2017

کانسپت

با توجه به میزان رشد سریع شهرنشینی، بسیاری از شهرها در ویتنام در حال از دست دادن فضای سبز گرمسیری خود هستند و مناظر کم تراکم نیز در حال تبدیل به یک کلان شهر پرجمعیت می باشند. افزایش خطر سیل، در کنار آلودگی جدی هوا در مناطق شهری منجر به ایجاد چنین وضعیتی شده است، و در نتیجه ارتباط میان نسل جدید مردم ویتنام با طبیعت قطع شده است.

براساس این موضوع به عنوان پیش زمینه، معماران VTN (Vo Trong Nghia Architects) در حال توسعه مجموعه ای از پروژه های ساخت خانه به نام “خانه برای درختان” می باشند تا با طرح های خود فضاهای سبزی را در محله های با تراکم جمعیتی بالا به وجود آورند. “خانه با گیاهان انباشته” به عنوان جدیدترین پروژه آن ها در این مجموعه، در تلاش ست تا طبیعت را به شهر بازگرداند و رابطه ای صمیمانه را میان انسان و طبیعت برقرار کند.

طراحی نمای خانه با گیاهانبافت

این خانه در منطقه ای از شهر قرار گرفته است که به شکلی منظم برنامه ریزی شده و تمامی ساختمان های آن به میزان مجاز تعیین شده ای ارتفاع دارند. حداکثر فضای مسکونی در این منطقه از طریق کاهش فضای سبز موجود در آن به دست آمده است. با برگرداندن طبیعت به داخل این خانه ها، هرکدام به عنوان یک پارک کوچک در یک محله پرجمعیت عمل خواهند کرد.

برنامه ریزی و طراحی

خانه برای یک خانواده معمولی با اعضایی از سه نسل متفاوت طراحی شده است. هر فضای عملکردی خصوصی داخل یک مکعب بتنی قرار داده شده که این تقسیم ظاهرا تصادفی می باشد. عناصر بتنی افقی طرح که در بین حجم های مکعبی قرار دارند، درواقع تراس هایی هستند که برای گیاهان طراحی شده اند تا در میان آن ها رشد کنند. این فضاهای نیمه باز علاوه بر جایگاه گیاهان به عنوان سالن نشیمن و ناهارخوری خانه نیز کاربرد دارند؛ فضایی برای جمع شدن افراد در کنار یکدیگر.

متریال

مجموعه خانه های “خانه برای درختان” همیشه توجه ویژه ای را به متریال های بومی و طبیعی داشته است. یکی از عواملی که این پروژه را خاص کرده است، دیوار موزاییک مرمرنمای آن می باشد؛متریالی که در گذشته و در دهه 80 محبوب بوده اما در سال های اخیر فراموش شده است.

    

 

 

طراحی نمای خانه با گیاهان

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily