طراحی محوطه بیمارستان دانشگاه بروکسل / طراح منظر OMGEVING

طراحی محوطه بیمارستان دانشگاه بروکسل / طراح منظر OMGEVING

طراحی محوطه بیمارستان دانشگاه بروکسل

معمار و طراحی منظر : OMGEVING

کارفرما: بیمارستان دانشگاه در ژت (بلژیک)

طراحی: 2014

اجرا : 2016

از سال‌های 1970، بیمارستان دانشگاه ژت در پردیس سواره رو دانشگاه در حومه بروکسل واقع شده است. سال 2012، برای گسترش و نوسازی ساختمان موجود تصمیم گیری شد. شرکت معماری OMGEVING برای توسعه طرح جامع و یکپارچه به کار گماشته شد، به طوری که عملکردهای مختلف در پردیس را یکی کند و کیفیت فضاهای عمومی را بهبود بخشد.

پردیس بهداشت بروکسل

طرح جامع ” پردیس بهداشت بروکسل ” به دنبال یک منظر راحت و خوانا است که ارتباطات پردیس دانشگاه را تقویت کند و سازمانی پایداری داشته باشد. طرح فضاهای عمومی منسجمی با تجمع فضاها، خلقی نو و طراحی فضاهای اجتماعی به وجود می‌آورد. که شامل اقدامات زیر است:

– منطقه ارتباطی مرکزی، عملکردهای اصلی را به هم متصل می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که کارمندان و بازدید‌کنندگان با خیال راحت در محوطه دانشگاه حرکت کنند. حوزه ارتباطی عنصری قابل تشخیص و جذاب است که فعالیت‌ها را در سایت پروژه سازماندهی می‌کند.

– شبکه ای از درختان سیمایی قوی به محوطه دانشگاه می‌دهد و ساختمان و عملکردهای گوناگونی را بهم گره می‌زند. شبکه با ترکیب ساختمان‌ها، معابر و پارکینگ تنظیم شده است. کاشت درخت‌هایی خارج از شبکه کاشت و به صورت تصادفی، فضاهایی باز و آفتاب‌گیر ایجاد می‌کنند.

– ترافیک سواره در حاشیه دانشگاه محدود شده است و به معنی تعهد به ساخت دو فضای پارکینگ دسته بندی شده برای بازدید کنندگان و کارکنان است.

– بعد از هر بنایی و بین ساختمان‌های مختلف، باغ‌ها یکی یکی پدیدار می شوند، هر کدام از آنها با هویت خیلی منحصر بفردی به واحدهای تحقیقاتی متعددی متصل است. باغ‌ های موضوعی فضای متنوع و آرامی در داخل و اطراف بیمارستان خلق کرده اند.

طراحی محوطه بیمارستان دانشگاه بروکسل
طراحی محوطه بیمارستان دانشگاه بروکسل

ناحیه جلو و باغ بازتابی مجاور، اولین تحقق طرح جامع را نشان می‌دهند. در ورودی اصلی بیمارستان، جلوخان وسیع و  لذت بخشی ، با فضای سبز، پارکینگ بازدید کننده و فضایی برای استقبال ایجاد شده است. سایبان فولادی بلندی ورودی را به بیمارستان و بخش اورژانس که به تازگی به پایان رسیده، متصل می‌کند. سایت مجاور به سمت ورودی اصلی به باغی بازتابی و خودمانی تبدیل شده است. این باغ مخفی از کارکنان، بیماران و بازدید‌کنندگان برای گردش و خوردن ناهار در میان بوته‌ها  و مرزهای پوشیده از گل‌ها و آثار هنری استقبال می‌کند.

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily