طراحی فضای کار بدون هیچ اتاقکی

طراحی فضای کار بدون هیچ اتاقکی

طراحی فضای کار بدون هیچ اتاقکی ؛ استودیوی آمریکایی «کلایو ویلکینسون» یک دفتر جدید در تگزاس و متعلق به شرکت تکنولوژیک GLG را طراحی نموده‌است، که دفتریست با پلان آزاد و با طیف گسترده‌ای از فضاهای کاری مشترک.

1

پروژه برای GLG طراحی شد، که در سال 1998 تاسیس شده‌ و شرکتیست که پلتفرم‌های آموزشی آنلاین و سرویس‌های شبکه را به متخصصین ارائه می‌دهد.

شرکت، پیش  از این در دو طبقه پایینی از یک برج در مرکز شهر آستین مستقر بود، و درخواست طراحی دفترش را به تیم «کلایو ویلکینسون» داد، درحالیکه سابقا دفتر جهانی این شرکت در شهر نیویورک نیز به دست این گروه طراحی شده‌بود. این دفتر جدید بزرگتر بوده و در طبقات پانزدهم و شانزدهم همان برج قرار دارد.

دفتر جدید با مساحت 42000 فوت‌مربع (3900 مترمربع) تقریبا ابعادی دوبرابر دفتر قبلی را دارد و 450 کارمند را در سطح دو طبقه پیوسته در خود جای می‌دهد.

کفسازی بتنی و اجزای سازه‌ای اکسپوز به فضا کاراکتری صنعتی می‌بخشد. تیم طراحی از چوب برای ایجاد یک سکو در لابی و گرما بخشیدن به فضا استفاده نمود. از الوار چوبی نیز در ساخت میزها و پیشخوان کافه استفاده شد.

دفتر، استفاده از مصالح محلی و نورپردازی LED استفاده کرده‌است. فرشکاری فضا و کاشی‌های آکوستیک موجود در سقف از مصالح بازیافتی ساخته شده‌اند.

2

تیم طراحی چهار ناحیه مجزا ایجاد کرد. هریک گروه‌های تجاری را در خود جای می‌دهد و مجهز به تجهیزات موردنیاز در کارهای روزانه است.

برای جلوگیری از شکل گرفتن انبارهای تاریک، تیم یک آتریوم بزرگ و پلکانی طراحی کرد که دو طبقه را به هم وصل می‌کند. نرده‌های ساخته شده از مش فلزی سفید مانع دید میان دو طبقه می‌شود.

3این شرکت سیستمی را ثبت کرده که «کار فعالیت محور» (ABW) نامیده می‌شود، و اتاق‌های شخصی و اداری را حذف می‌کند. درعوض، کارکنان می‌توانند انتخاب کنند در گستره‌ای از فضاها به کارکردن مشغول باشند. از اتاق‌های خصوصی ملاقات گرفته تا کافه.

6

متد کارکردن «ABW» با تامین تنوع سبک‌های کارکردن، کاربرانش را قوی می‌کند. با چشم‌پوشی از اتاقک‌های اداری، محیط کار بازدهی بالایی بدست می‌آورد و پتانسیل ایجاد فضاهای عمومی اضافه‌تری همچون کافه و میدان در آن بوجود می‌آید.

7 طراحی فضای کار بدون هیچ اتاقکی
طراحی فضای کار بدون هیچ اتاقکی

انتظار می‌رود کانسپت «ABW» علاوه بر تامین آسایش برای کارمندان، موجب افزایش همکاری و خلاقیت شود. این سیستم برای دفتر نیویورک GLG نیز پیاده شده است.

5
6

کلایو ویلکینسون  در این‌باره اینگونه توضیح می‌دهد:«ممکن است کارمندان میزهای شخصیشان را از دست بدهند، اما در عوض تمام دفتر را به‌دست خواهند آورد.»« تا سال 2030 همه افراد این‌گونه کار خواهند کرد. پس چرا از الان به آن‌سو حرکت نکنیم؟»

4

منبع:dezeen

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو|فاطمه زنگی