اصول دکوراسیون در طراحی دفتر کار مدرن و ایده آل

اصول دکوراسیون در طراحی دفتر کار مدرن و ایده آل

طراحی دفتر کار مدرن ؛ دفاتر کار از فضاهای مهم در زندگی ما به شمار می آیند. این مکان ها به عنوان دومین فضایی شناخته می شوند که یک انسان در زندگی روزمره خود با آن سر و کار دارد. همین نکته کافی است تا به علت اهمیت دکوراسیون آن ها پی ببریم. یک دفتر کار با نوع دکوراسیون خود و نکاتی که در طراحی آن به کار گرفته می شود، نقش تاثیر گذاری در روحیه کارکنان ایفا می کند. این نقش شاید چندان قابل احساس نبوده و آن طور که باید مورد توجه کسی قرار نگیرد؛ اما واقعیت این است که افراد در یک محل کار که دکور آن به دقت و با رعایت نکات و اصول طراحی شده باشد، روحیه بهتر و بازده بیشتری از خود نشان می دهند. اصول طراحی یک دفتر ایده آل، شامل موارد نسبتا ساده ای می شود که به کار گیری آن ها می تواند فضای کار شما را از این رو به آن رو کند.

برای آشنایی با این اصول با پویانو همراه باشید.

تناسب رنگ در طراحی دفتر کار مدرن

۱. تناسب رنگ را رعایت کنید

اولین نکته ای که باید در طراحی دکور محل کار خود در نظر داشته باشید، رعایت تناسب رنگ است. تناسب رنگ یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در ظاهر محیط کار است. استفاده از رنگ های مناسب دفتر کار و رعایت هارمونی و اعتدال در استفاده از رنگ های به کار رفته می تواند از مواردی باشد که در ایجاد یک دکور ایده آل مد نظر قرار دارد. استفاده از رنگ های تند در دفاتر کار پیشنهاد نمی شود. برای ایجاد یک فضای جذاب در محل کار، بهتر است ایده های تک رنگ را کنار گذاشته و کمی خلاقانه تر عمل کنید. البته به کارگیری رنگ های متعدد نیز از مواردی است که نباید در طراحی فضا انجام دهید. انتخاب دو یا سه رنگ با هارمونی برای ایجاد یک فضای کاری مناسب بوده و در صورتی که ترکیب رنگ ها با دقت و سلیقه انجام گیرد، دکور شما را به شکل زیبایی در خواهد آورد.

۲. میزها را با نظم در فضا قرار دهید

یک محل کار، با توجه به نوع عملکردی که در بر می گیرد، باید دارای نظم و ترتیب باشد. در فضایی که هیچ چیز و هیچ کس در محل معین و مخصوص به خود قرار ندارد، نمی توان انتظار داشت کارها آن طور که باید پیش بروند. وجود نظم در محل کار می تواند به سازماندهی فضا کمک نموده و از این طریق حس خوبی به کارکنان القا کند. مسلما افراد در یک محیط بدون نظم دچار آشفتگی و حواس پرتی شده و مقدار زیادی از بازده خود را از دست می دهند. در مقابل وجود نظم به صورت ناخودآگاه باعث ایجاد حس مثبت در کارکنان می شود. بازتاب سازماندهی و نظم حاصل از فعالیت در یک فضای مرتب را می توان در روحیه و بازده کارکنان نیز مشاهده کرد.

نظم در طراحی دفتر کار

۳. با قفسه و دکور به وسایل ترتیب دهید

قفسه و دکور از دیگر مواردی هستند که باید در فضای کار به کار برده شوند. برای دستیابی به نظم بیشتر در یک دفتر کار می توان از شلف برای قرار دادن وسایل استفاده کرد. قفسه و دکور با سر و سامان دادن به وسایل زیادی که ممکن است در فضای اتاق کار محل خاصی نداشته باشند، به ایجاد ترتیب در فضا کمک می کند. همچنین دکورهای زیبا می توانند در زیبایی فضا نیز نقش زیادی داشته باشند. بهتر است شلف های مورد نظر را در محلی قرار دهید که به راحتی قابل دسترس باشند. بهترین محل برای در نظر گرفتن قفسه و دکور، فضای کنار میز شماست.

شلف در طراحی دفتر کار مدرن
شلف در طراحی دفتر کار مدرن

۴. یادداشت های خود را به دیوار بزنید

یکی از ایده های جالبی که می تواند در محیط کار اجرا شود، در نظر گرفتن یک برد در قسمتی از فضاست. شما می توانید با اختصاص دادن یکی از دیوارهای محل کار خود به یک برد، یادداشت ها و دیگر موارد دلخواه خود را به دیوار بزنید. این ایده می تواند با قرار دادن صفحات کائوچو، موکت و یا دیگر متریال های موجود به راحتی بر سطح یکی از دیوارها به اجرا درآید. با داشتن یک برد، شما قادر خواهید بود نکات، افکار، اعلامیه ها، یادداشت ها و خیلی چیزهای دیگر را به دیوار نصب کرده و به راحتی آن ها را تحت نظر داشته باشید. با این کار از گم شدن یادداشت های خود جلوگیری خواهید کرد و آن ها را به صورت منسجم در اختیار خواهید داشت.

طراحی دفتر کار مدرن

۵. از نور طبیعی بهره بگیرید

یک دفتر کار بدون نور کافی مطمئنا خسته کننده و خواب آور خواهد بود. حتما شما نیز می دانید که نور مصنوعی به هیچ وجه نمی تواند جای نور طبیعی را بگیرد. نشاط و انرژی حاصل از تابش نور خورشید به محل کار می تواند در افزایش بازده کارکنان نقش بسزایی داشته باشد. همچنین استفاده از نور طبیعی می تواند فضا را بزرگتر و دلبازتر کرده و محیط مناسبی جهت کار فراهم آورد. برای بهره گرفتن از نور کافی بهتر است میز کار را در نزدیکی پنجره قرار داده تا بتوانید تا قبل از غروب آفتاب از نور طبیعی برای روشن نگه داشتن فضا استفاده کنید.

نور طبیعی در طراحی دفتر کار مدرن

۶. یک چشم انداز فوق العاده داشته باشید

در صورتی که فضا دارای چشم انداز مناسبی است، بهتر است از این نکته مثبت به عنوان یک امتیاز تاثیر گذار در طراحی فضا استفاده کنید. فضای کار با توجه به ساعات طولانی که هر فرد در آن سپری می کند، می تواند کسل کننده و تکراری به نظر بیاید. با داشتن یک چشم انداز خوب در محل کار، شما می توانید در حین کار احساس بهتری از فضای اطراف خود داشته باشید. همچنین می توان با طراحی و تعبیه میزهای کار در جهتی که به سمت چشم انداز دید داشته باشند، فضای جالب و دلپذیری به وجود آورد که زمین تا آسمان با یک محیط خسته کننده تفاوت دارد.

چشم اندار در طراحی دفتر کار مدرن

۷. نورپردازی را متناسب انجام دهید

نورپردازی محل کار باید با حداکثر میزان دقت و توجه انجام شود. محیط کار محلی است که شما وقت زیادی را در آن می گذرانید و در طول این مدت برای انجام کار به نور مناسبی احتیاج دارید که چشم را خسته نکند. نوررپردازی محل کار باید به نحوی انجام شود که فرد بتواند به راحتی ساعات طولانی کار خود را با استفاده از آن سپری کرده و دچار مشکل نشود. استفاده از نور با میزان کم و یا به شدت زیاد در فضای کار اصلا مناسب نبوده و در هر یک از این دو حالت به نحوی موجب مزاحمت و عدم راحتی فرد در حین کار می شود. نورپردازی باید با یک تم مناسب صورت گیرد و از میزان مناسبی نیز برخوردار باشد. متمرکز یا یکنواخت بودن نوع تابش نور به فضا بستگی دارد.

طراحی دفتر کار مدرن
نورپردازی در طراحی دفتر کار مدرن

۸. از گیاهان در فضا استفاده کنید

یکی دیگر از نکاتی که می توانید در بهتر کردن فضای کار به کار گیرید، استفاده از گیاهان در محیط است. گیاهان به فضا حس تازگی و طراوت بخشیده و احساس خستگی از کار را بدون این که حتی متوجه آن شوید، به حس شادابی تغییر می دهند. به وجود آوردن یک فضای سبز می تواند با استفاده از یک گلدان کوچک نیز صورت گیرد. وقتی از گیاهان در فضای کار خود استفاده می کنید، میزان زیادی از انرژی مثبت دریافت کرده و در حین کار دچار خستگی کمتر خواهید شد. این موضوع شاید اصلا به چشم نیامده و چندان در نظر شما اهمیت نداشته باشد، اما می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد یک فضای ایده آل جهت کار ایفا کند.

به کار بردن همین نکات ساده می تواند شما را در نزدیک شدن به فضای ایده آل خود در محیط کار یاری کند. اگر می خواهید دنیای کار و شغل خود را کمی تغییر داده و از حالت یکنواخت و خسته کننده بیرون آورید، دست به کار شده و با ایجاد تغییرهای کوچک محل کار خود را به گونه ای شکل دهید که ساعات کار شما را به اوقات خوشی تبدیل کند.

طراحی دفتر کار مدرن
طراحی دفتر کار مدرن

 

 

 

تحریریه پویانو