طراحی دفتر مرکزی 50Hertz برلین / شرکت معماری و شهرسازی لاو love

طراحی دفتر مرکزی 50Hertz برلین ؛ شرکت معماری و شهرسازی لاو love

طراحی دفتر مرکزی 50Hertz برلین / شرکت معماری و شهرسازی لاو love

طراحی دفتر مرکزی 50Hertz برلین

معمار: شرکت معماری و شهرسازی لاو (LOVE)

محل: برلین، آلمان

مساحت: 24822 متر مربع

سال ساخت پروزه: 2013

اجرا کننده: شرکت اینترفیس، شرکت موسا

50Hertz Headquarter Berlin / LOVE architecture and urbanism

1

هجده شرکت معماری در رقابت بین المللی برای طراحی دفتر مرکزی 50 هرتز برلین انتخاب شدند. مسابقه به صورت محدود برگزار گردید و شرکت در مسابقه برای کلیه شرکت‌ها و دفاتر معماری آزاد نبود. در مرحله اول دو شرکت فینالیست، شرکت معماری و شهرسازی لاو و شرکت دانمارکی معماران هنینگ لارسن به مرحله بعد راه یافتند. در نهایت طرح شرکت معماری و شهرسازی لاو برنده رقابت گردید. سایر شرکت کننده‌ها، شرکت آرکویتک توس NO.MAD (مادرید)، سوابروک هاتن (برلین)، شرکت معماری هادی تهرانی (هامبورگ)، کلاهیوز پلاس کلاهیوز (برلین)، مولر ریمن (برلین) بودند.

2

موقعیت مکانی: سایت به دلیل موقعیت برجسته آن در داخل شهر برلین با ارزش و قابل توجه است. محل سایت مجاور موزه معاصر هنر “آم همبرگر بان هوف” در منطقه فرهنگی است.

سایت همچنین نزدیک ایستگاه قطار اصلی، مجلس و بخش دولتی مقامات فدرال، مجلس فدرال آلمان و وزارتخانه فدرال آموزش و پژوهش واقع شده است.

 

مفهوم ساختمان: ساختار بیرونی بنا سازه‌ای به نظر می رسد. در واقع فرم بیرونی ساختمان از ستون‌های بتنی کامپوزیت سفید (دیاگرید) تشکیل شده است. سبک اجرای سازه امکان داشتن فضاهای داخلی بدون ستون فراهم می‌کند و همچنین سازه نمای بیرونی را شکل می‌دهد، و فضای داخلی کاربردی و انعطاف پذیری را در اختیار کاربران می‌گذارد. ساختار سازه، شبکه ای از تیرها و پایه‌ها با ترتیب زوج و آرایشی مورب خلق می‌کند که خیلی انتزاعی هدف شرکت (50 هرتز یک اپراتور شبکه است) را بطور نمادین نشان می‌دهد.

05 طراحی دفتر مرکزی 50Hertz برلین ؛ شرکت معماری و شهرسازی لاو love
طراحی دفتر مرکزی 50Hertz برلین ؛ شرکت معماری و شهرسازی لاو love

ساختار بنا از نظر بصری با پل‌های فولادی و پل‌های دره‌ایش، به منطقه راه آهن در اطراف منطقه ایستگاه قطار لرتر و هامبورگ، اشاره دارد.

06

 

تیرهای تکی حتی از ساختار موربی حذف شدند. دهانه آزاد حدود 8.3 متری در پایه‌هایی که به راحتی کنترل می‌شد تنها پیش نیاز این ساختار بود. فاصله پایه‌ها بیش از این نمی توانست باشد. این رویکرد تفننی و سرزنده منجر به نمای خارجی مشبک، پیچیده و هندسی شد و چارچوبی سازه‌ای با تیرهای کششی و فشاری ایجاد کرد. هسته نارنجی رنگ، محل عبور آسانسور، راه پله‌ها، داکت‌ها، اتاق تاسیسات و دستشویی‌ها است، و نمای خیره کننده‌ای از شبکه بیرونی تا عمق ساختمان خلق می‌کند. دو تا از سه هسته‌ی مرکزی ساختمان اندکی شیب دارند. از آنجا که مرکز کنترل حفاظت (RCC) بخشی از اداری مرکزی شرکت جدید است، مفهوم ایمنی پیچیده، سطح بالا و منحصر بفرد شده است و مراحل برنامه ریزی و پیاده سازی را هدایت می‌کند.

 

طراحی دفتر مرکزی 50Hertz برلین ؛ شرکت معماری و شهرسازی لاو love
طراحی دفتر مرکزی 50Hertz برلین ؛ شرکت معماری و شهرسازی لاو love

08

منظر منعطف اداره: سبک طراحی، اتاق‌هایی مطابق خواسته شرکت به وجود آورد. طبق فرهنگ یکپارچه سازی سازمان فضاها بیشتر به صورت باز، انعطاف پذیر و برای کارهای تیمی طراحی شدند. در ادغام فضاهای کاری از فضای باز تا داخلی‌ترین بخش‌های ساختار ساختمان، مفاهیم سودمند مختلفی بکار رفته است. هر کدام از فضاها گردش کاری، کیفیت کاری و جو متفاوتی را ارائه می‌کنند. هر بخش فضا ترکیب منحصر بفردی از فضاهای متمرکز و فضای سبز (محیط کاری در فضای باز) است. طی مراحل برنامه‌ریزی، هر بخش قادر به سامان‌دهی محیط کاری با توجه به نیازهای خاص خودش است. هیچ طبقه‌ای در ساختمان شبیه بهم نیستند. دنیای کاری بسیار متفاوتی خلق شد، در واقع هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

9

مفهوم نورپردازی در شب: در شب، قسمت‌های پایه و ستون‌های منحصر بفرد پشتیبان ساختار بیرونی بنا نورپردازی شدند. سبک نورپردازی خطوط پویایی خلق کرده است، خطوط روشن شده به صورت منحنی سینوسی روشن یا خاموش می‌شوند. سبک نورپردازی، ساختار شبکه‌ای را به ساختاری خطی در شب مبدل می‌کند و اساسا ظاهر ساختمان را تغییر می‌دهد.

ساختمان مرکزی 50 هرتز اولین جایزه “دیامانت DGNB ” را در جهان دریافت کرد.

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily