طراحی داخلی کتاب فروشی Altlife در Ningbo / معماران Kokaistudios

طراحی داخلی کتاب فروشی Altlife در Ningbo / معماران Kokaistudios

طراحی داخلی کتاب فروشی Altlife

معماران: Kokaistudios

مکان: Ningbo، چین

مساحت: 2400 مترمربع

سال پروژه: 2017

از زبان معمار: معماران Kokaistudios کتابفروشی Alt – Life را در Ningbo طراحی کرده اند. در این طراحی عوامل گوناگونی را می ‌توان مشاهده کرد، از جمله سیالیت و تنوع فضا، هندسه ارگانیک و مفهوم سیرکولاسیون به شکل یک سفر. هدف این طراحی به طور کلی درخشیدن حس زندگی در فضاهای عمومی مانند مکان های تجاری است.

هدفی که ما از زمان شروع پروژه با کارفرما داشتیم، طراحی ” یک مکان برای مردم جهت استراحت و گذراندن وقت ” بود؛ جایی که نقش اصلی کتاب ها در آن با تکیه بر فعالیت های گوناگون و متنوع، مورد تمجید قرار می گیرد و به مشتریان این امکان را می ‌دهد که بنشینند و کتاب بخوانند، به مطالعه بپردازند و یا در کارگاه ها و رویدادهای مختلف شرکت کنند. یک تجربه کامل، به عبارت دیگر، فراتر به هیجان انگیزتر از یک فروش محصول ساده؛ یک فضای جدید زندگی برای Ningbo و منطقه.

یک مکان جمعی برای رویدادها و سالن اجتماعات کوچک با سقفی بلند، و یک بخش مخصوص کودکان به همراه یک چای خانه، یک بار آبمیوه، یک کافی شاپ و یک شیرینی پزی همگی بخشی از این پروژه بودند. پیچیدگی کار واقعیتی بود که باعث شد برخی از این فضاها به شکل مستقل و به افراد دیگری اجاره داده شوند. بنابراین طرح ما باید انعطاف پذیری در استفاده از فضاها و ظرفیت انطباق با برنامه ها و برندهای متعدد را تضمین می‌ کرد در حالی که همچنان طرحی منسجم و سازگار با کانسپت کلی باقی می ‌ماند.

این کتاب فروشی در زیرزمین پلازا 1844 He Yi واقع شده است. این فروشگاه یک پلان زیرزمینی L شکل را به ‌طور کامل اشغال کرده است. طرح در دو طبقه شکل گرفته، یک طبقه موجود ( 1600 مترمربع) و یک نیم طبقه تازه ساخته شده ( 800 مترمربع) و در نتیجه فضایی با مساحت کلی 2400 متر مربع که به سه بخش اصلی تقسیم شده است: خود کتابفروشی، فضای مختص فناوری های جدید و فضای غذا و نوشیدنی، و یک فضای عمومی منعطف که در محل تقاطع دو فضای قبلی قرار گرفته است.

این سفر از ورودی طبقه اصلی شروع می شود؛ از طریق یک پاویون شیشه ای که در مرکز فضای مربعی با سنگ فرشی از سنگ، قرار گرفته است. یک پلکان بزرگ که شبیه به قفسه کتاب مارپیچی طراحی شده، فضای ورودی را به نیم طبقه بالا و طبقه اصلی پایین متصل می‌ کند. در طول روز نور طبیعی از طریق پاویون شیشه‌ای در سراسر فضای داخلی کتابفروشی پخش می شود و توسط پانل های اکریلیک شفاف که به قفسه های پاویون متصل شده اند فیلتر شده و از شدت آن کاسته می شود. در شب، عملکردی بر عکس اتفاق می‌ افتد و نور مصنوعی فضا به پاویون شیشه ای برخورد کرده و آن را نورانی می کند؛ یک نمایش از نور لرزان برای کتابفروشی و برای فعالیت‌های بسیاری که در آن برنامه ریزی شده است.

راه پله از نیم طبقه، جایی که فضاهای نشستن و خواندن در آن قرار گرفته اند، شروع شده و به طبقه اصلی در پایین می رود. چهار پلکان دیگر نیز اتصال عمودی مضاعفی را بین دو طبقه ایجاد کرده اند. در امتداد محوطه دیوار ها به طور کامل با قفسه های کتاب پوشیده شده اند، به شکل یک روبان پیوسته که در تمام فضاها ادامه پیدا کرده و آن ها را تقسیم کرده و به هر کدام عملکردهای مختلفی اختصاص داده است. از طرف دیگر مشتریان را در سفر آن ها در میان کتاب فروشی و فضاهای مختلف هدایت می کند.

فضاهای فشرده و محصور شده که برای عملکردهای مخصوص مناسب هستند، مانند کتابفروشی مخصوص کودکان یا فضاهای چند منظوره مخصوص رویداد های صوتی و تصویری، به طور یکپارچه به درون فضاهای باز با سقفی مرتفع گسترش یافته اند، مانند محور مرکزی کتابفروشی یا جزیره کتاب که به فعالیت های خانوادگی اختصاص یافته است. فضاهای سیرکولاسیون به گونه ای پر شده اند که افراد را به ماندن و تمجید کتاب‌ها یا انجام فعالیت های جمعی تشویق می ‌کنند.

دیوار پوشیده از قفسه ها که از طرحی تاریخی الهام گرفته، شبیه به سیستمی مدولار از قفسه های باز و مستقل می باشد که کتابفروشی را جذاب کرده و به صورت بصری فضای کلی را به فضاهای کوچک تر و راحت تری تقسیم کرده است، و همچنین فضاهای بیشتری را برای نشستن و خواندن کتاب و به نمایش گذاشتن انواع مختلف کالا ها پدید آورده است.

در معماری و طراحی داخلی کتاب فروشی Altlife هندسه طرح سیال و ارگانیک است. متریال ها و بافت های به کار رفته لطیف و به رنگ هایی گرم می باشند. با الهام از کیفیت های مختلف کاغذ، متریال ها نیز از نظر تاریخی و اصالت به ماهیت کتاب مربوط می شوند.

 

 

طراحی داخلی کتاب فروشی Altlife

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily