نکته‌هایی برای طراحی داخلی سازگار با محیط زیست

نکته‌هایی برای طراحی داخلی سازگار با محیط زیست

طراحی داخلی سازگار با محیط زیست ؛ همیشه باید نیازهای افرادی که داخل یک خانه زندگی می‌کنند را در نظر بگیرید. فقط زیبایی خانه نیست که اهمیت دارد بلکه راحتی ساکنان و میهمانان نیز باید در سطح مطلوبی باشد.

علاوه بر توجه به ایمنی خانه، مهم است که سلامت افراد درون آن را نیز در نظر بگیرید. طراحی خانه صرفا در زیبایی شناختی محدود نمی‌شود بلکه شامل استفاده و انتخاب صحیح اشیاء و متریال های مورد استفاده که برای سلامت اشخاص مضر نیستند نیز می‌باشد.

زمانی که سلامت ساکنان خانه در نظر گرفته شود به یک طراحی داخلی سازگار با محیط زیست دست پیدا می‌کنیم.

گذشته از ایجاد طراحی بیرونی سازگار با محیط زیست، داشتن فضای داخلی سبز نیز بهتر است. البته، خوب است که خانه‌ای داشته باشید که افراد در آن از صحت و شرایط خوبی برخوردار هستند و همه چیزهای درون آن برای محیط زیست مفید است.

طراحی داخلی که برپایه در نظر گرفتن محیط زیست و سلامت افراد داخل آن انجام شود طراحی پایدار نامیده می‌شود. اگر می‌خواهید به یک طراحی سازگار با محیط زیست دست یابید این جا چند راهنمایی برای شما آورده شده است. در ادامه با پویانو همراه باشید.

1- گیاهان را به دکوراسیون خود وارد کنید

هیچ چیز نمی‌تواند بهتر از قرار دادن یک گیاه در خانه شما باشد. گیاهان به تصفیه هوا کمک کرده و مواد شیمیایی موجود در هوای اتاق را از بین می‌برند. گذشته از مزیت های سلامتی که دارد می‌تواند زیبایی را نیز به خانه شما هدیه دهد و محیطی پرطراوت و طبیعی برای آن فراهم کند. گیاهانی را انتخاب کنید که برای منزل شما مناسب هستند. این می‌تواند شامل گیاهان کوتاه یا بلند باشد. اگر قصد دارید کیفیت هوای فضای داخل منزل خود را بهبود دهید می‌توانید در آن گل های نیلوفر آرامش بخش، نخل بامبو یا گیاه دیزی ژربرا قرار دهید.

طراحی داخلی سازگار با محیط زیست
طراحی داخلی سازگار با محیط زیست

2- وارد کردن نور طبیعی بیشتر

یکی دیگر از روش های ایجاد فضای سازگار با محیط زیست وارد کردن نور طبیعی و به حداکثر رساندن روشنایی در روز می‌باشد. شما می‌توانید این کار را با استفاده از پنجره های سقفی و سایه باز انجام دهید. ضمنا پنجره‌هایی که رو به جنوب هستند در منزل تان تعبیه کنید. استفاده از روشنایی طبیعی روز به جای روشنایی الکتریکی مزیت بزرگی است چرا که باعث کاهش هزینه‌های قبوض و جلوگیری از انتشار آلاینده ها در داخل خانه می‌شود. انجام این کار هم برای سلامتی محیط زیست بهتر است و هم سلامتی خود شما.

3-استفاده از متریال ارگانیک و طبیعی

این روش خوبی برای دست یابی به دکور منزل سازگار با محیط زیست است. اما هنگامی که از این نوع متریال ها استفاده کنید احتمالا باید هزینه بیشتری بپردازید. اگر واقعا قصدتان این است که به دکوراسیونی کاملا سازگار با محیط زیست دست یابید باید استفاده از لوازم پلاستیکی، نئوپان و فلزات کرومی را کنار بگذارید.

4-استفاده از سیستم روشنایی کم مصرف و کارآمد

این امر شما را نه تنها در رسیدن به محیطی سالم برای محیط زیست کمک می‌کند بلکه برای افراد درون آن نیز سالم تر است.

استفاده از نور فلورسنت فشرده می‌تواند شما را در صرفه جویی انرژی و نیروی الکتریکی کمک کند. به علاوه باعث جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده هایی می‌شود که برای سلامتی شما و محیط زیست مضر هستند. بنابراین زمانی که به دنبال لوازم روشنایی مناسب می‌گردید به برچسب های آن ها نگاه کرده و مدل‌هایی را انتخاب کنید که از نظر انرژی کم مصرف و مقرون به صرفه هستند.

5-انتخاب لوازم و اثاثیه با میزان ترکیبات آلی فرار(VOC) کم

VOC به معنای ترکیبات آلی فرار است که برای سلامتی مضر هستند. این ها ممکن است از مواد داخل رنگ ها، محصولات خانگی، مبلمان، فرش ها و دیگر مواد متساعد شوند. بنابراین، هنگام خرید لوازم منزل همیشه به دنبال آن هایی باشید که VOC پخش نمی‌کنند یا میزان آن خیلی کم است. این برای حفاظت خودتان نیز هست.

طراحی داخلی سازگار با محیط زیست
طراحی داخلی سازگار با محیط زیست

6-استفاده از پنجره‌هایی با بهره وری انرژی بالا

حتی پنجره های منزل تان می‌توانند شما را در رسیدن به محیطی سازگار با محیط زیست کمک کنند. پنجره‌هایی انتخاب کنید که با پوشش های خاصی روکش شده اند تا گرما را منعکس کرده و به عنوان عایق عمل کنند. این ها اتاق شما را به خصوص در فصول سرد سال گرم نگه می‌دارد. به علاوه در صرفه جویی هزینه نیز به شما کمک می‌کند چرا که نیازی ندارید از کولر یا تجهیزات گرم کننده استفاده کنید.

پنجره‌هایی که از نظر انرژی کارآمد هستند در حال حاضر منبع خوبی برای گرمای از دست رفته در فصول سرد و گرمای ناخواسته در فصول گرم می‌باشند.

7-انتخاب پوشش های دیواری سازگار با محیط زیست

برای دیوارهای تان، رنگ هایی را انتخاب کنید که از خود مواد مضر انتشار نمی‌دهند. می‌توانید از پوشش های دیواری نظیر کاغذ دیواری نیز برای پوشاندن دیوارهای خود استفاده کنید. یا این که ممکن است بخواهید از تایل‌های سرامیکی یا چوب پنبه ای یا پنل‌های چوبی که همگی سازگار با محیط زیست هستند استفاده کنید. گذشته از طبیعی بودن، این ها مطمئنا دیوارهای شما را زیباتر می‌کنند.

طراحی داخلی سازگار با محیط زیست
طراحی داخلی سازگار با محیط زیست

8- مبلمان ساخته شده از چوب طبیعی

خب البته، شما باید از مبلمانی استفاده کنید که از متریال‌های ارگانیک ساخته شده باشند. برای مثال می‌توانید از میزی استفاده کنید که از بلوک‌های چوبی و سطح بالایی آن نیز از سنگ یا مرمر ساخته شده باشد. از آوردن این گونه وسایل نگران نباشید چرا که همچنان می‌توانید به دیزاین مورد پسند خود دست یابید. به علاوه حتی میتوانید مبلمانی با چوب های سفارشی یا بامبو را سفارش دهید. این ها جلوه خانه شما را خاص تر می‌کنند.

9- انتخاب کفپوش سنگی یا چوبی

گذشته از دیوارها، کف پوش نیز باید در نظر گرفته شود. شما می‌توانید از سنگ هایی نظیر مرمر برای کفپوش منزل خود استفاده کنید. یا این که شاید بخواهید از کفپوش چوبی پارکت یا لمینیت استفاده کنید که گزینه های خوبی برای افراد به شمار می‌روند. گذشته از سازگار با محیط زیست بودن، آن ها جذابیت بیشتری به فضای شما می‌بخشند.

طراحی داخلی سازگار با محیط زیست
طراحی داخلی سازگار با محیط زیست

10-استفاده از لوازم پرشده با پشم و متریال‌های طبیعی

برای تشک ها، بالشت ها، فرش ها و ملحفه ها، از آن هایی استفاده کنید که با پشم پر شده اند تا کرم های پنیر را از فضای خود دور کنید. کرم های پنیر باعث بروز آلرژی می‌شوند و برای سلامتی خوب نیستند. بنابراین مواد پر کردن مناسبی انتخاب کنید تا از سلامت خود مراقبت کنید.

داشتن یک فضای داخلی سازگار با محیط زیست واقعا عالی است. آن نه تنها به شما به عنوان افراد ساکن خانه نفع می رساند بلکه مزیت های زیادی برای دیگر افراد نیز دارد.سهیم شدن در حفظ سلامت مادر طبیعت به سلامتی کل کره زمین کمک می‌کند.

افراد به سادگی با تلاش کردن برای دست یابی به فضای داخلی سبز می‌توانند گام های بزرگی در راستای کمک به حفظ محیط زیست بردارند.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: homedesignlover