طراحی داخلی دفتر اداری بانک با بکارگیری اصول اقتصاد چرخه ای / معماری DoepelStrijkers

طراحی داخلی دفاتر اداری بانک

طراحی داخلی دفتر اداری بانک با بکارگیری اصول اقتصاد چرخه ای / معماری DoepelStrijkers

استودیوی هلندی “دوپل استریجکرز” (DoepelStrijkers) طیفی از طراحی‌های برخواسته از مفاهیم خلاقانه پایدار را در طراحی داخلی دفتر اداری بانک در آمستردام بکار برده‌است. غرفه “سیرکل” (Circl) طبقات پایین ساختمان شعبه بانک ABN AMRO را اشغال می‌کند. فضاهای داخلی که توسط شرکت روتردامی دوپل استربجکرز طراحی شده، اصول اقتصاد چرخه‌ای را بکار می‌برد، که طبق آن مواد به طور مستمر بازیافت می‌شوند و اتلافی وجود ندارد.

طراحی داخلی دفاتر اداری بانک

موسس استودیو، “الین استریجکرز” در یک گفتگو به میزبانی هفته طراحی هلند بعنوان بخشی از  سری “طراحی خوب برای دنیای بد” گفت: “ما باوری قوی داریم که طراحی می‌تواند همچون عاملی برای احیای اجتماعی بکار رود و منجر به استراتژی‌هایی شود که در اقتصاد چرخه‌ای و فراگیر نقش دارند.”

 

استریجکرز افزود: “برای ما، چرخه به معنای بسته‌کردن چرخه‌های مصرف مواد، انرژی و آب بود و فراگیری به معنای خلق راه‌هایی برای افرادی بود که از بازار کار فاصله گرفته‌بودند.”

طراحی داخلی دفاتر اداری بانک

این پروژه طراحی‌های خلاقانه مبتنی بر پایداری متعددی را در خود دارد، از جمله طرح‌هایی که حول استفاده مجدد، تغییر عملکرد مواد بلااستفاده و بازیافت می‌چرخند و در فضایی هستند که از آن انتظار انعطاف‌پذیری و تطبیق می‌رود.

 

حذف دیوارها و اجزای کف به فضای باز همکف اجازه می‌دهد که بنا بر نوع استفاده مورد نظر، سریعا و به راحتی تغییر یابد. این تغییر کاربری می‌تواند از خدمات نگهداری و مراقبت تا رویدادهای جشن، بازارها، جلسات ملاقات، نمایشگاه‌ها و پخش فیلم متغیر باشد.

طراحی داخلی دفاتر اداری بانک

دیوارهای جابجا شونده قابلیت کنترل از دور را بواسطه یک دکمه دارند و به فضای سالن این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به خروج افراد حاضر در سالن، کاملا تغییر یابد.

 

استودیو گفت: “از طریق بزرگ یا کوچک کردن فضاها آسایش مهیا می‌گردد و به کمک طراحی منعطف و عملکردی، بازدهی بالا حاصل می‌شود. به کمک تکنولوژی‌های هوشمند بالابری و کشویی اجزا، تغییرات مورد نظر در فرمت فضا ظرف مدت چند دقیقه حاصل می‌شود.”

 

صفحات قابل جابجایی از آلومینیوم بازیافت شده به همراه شبکه مش فلزی ساخته شده‌اند که یک لایه از ماده‌ای حاصل از بازیافت جین بصورت لایه‌ای در مرکز آن بعنوان عایق صوتی عمل می‌کند.

طراحی داخلی دفاتر اداری بانک

در سرتاسر فضای داخلی، برای به حداقل رساندن مصرف مصالح و هدررفت از طریق استفاده از ویژگی‌های ذاتی مصالح خام و سر هم کردن اجزای سازه‌ای از طریق اتصالات خشک استفاده شد تا در صورت نیاز بتوان آن‌ها را در آینده پیاده کرد و مورد استفاده مجدد قرار داد.

 

در این پروژه محصولات و لوازم زیادی مورد استفاده مجدد قرار گرفتند، از جمله جعبه‌های قدیمی نمایشگاهی که از جمله مبلمان بلااستفاده بانک بودند و در انبار قدیمی آن پیدا شدند.

در موارد دیگر، به اشیاء، کاربردی تازه در محیطی متفاوت بخشیده‌شد، همچون صندوق‌های ایمن نگهداری سپرده‌ها که بعنوان کابینت در آشپزخانه مورد استفاده قرار گرفت.

 

برای تولید سطوح نیز مصالح بازیافتی استفاده شد، از جمله دیوار گچ-پارچه‌ای آکوستیکی که از یونیفورم‌های قدیمی اهدا شده توسط کارکنان بانک ساخته شده‌بودند.

مبلمان وینتجی که در فضاهای جمعی مشاهده می‌شوند توسط فروشگاه محلی مبلمان “مس‌مدرن‌دیزاین” تهیه شده‌است، به همراه فضاهایی که بعنوان نمایشگاه دوم این ساختمان عمل می‌کنند. اگر یک قطعه از مبلمان و لوازم فروخته‌ شده‌باشد، با یک شیء دیگر جایگزین شده‌است.

 

شرکت معماری دوپل استریجکرز یک دهه است که روی پروژه‌هایی کار کرده که اصول اقتصاد چرخه‌ای را بکار می‌برند و موفق به اجرای بسیاری از آن‌ها در این پروژه شده‌است.

طراحی داخلی دفاتر اداری بانک

این شرکت افزود: “برای ما بعنوان یک طراح، چالش این بود که ایده‌های طراحی پایدارمان را روی اجزا و فضاهایی پیاده کنیم که از تصویر سنتی طراحی پایدار فراتر می‌روند.”

 

“ما به دنبال ترجمه معیارهای پایداری از زبان فضا به زبان یک تصویر هستیم که بعنوان مثال مستقیما به استفاده مجدد اشاره نکند، بلکه از طریق تلفیق ویژگی‌های مثبت اصول ساختمان پایدار با اشیاء، فضاها و ساختمان‌هایی عمل کند که بازتاب زبان طراحی معاصر ما هستند.”

 

 

 

 

 

طراحی داخلی دفتر اداری بانک

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen