طراحی داخلی آپارتمان بیزمان / شرکت طراحی ساختمان Nic Lee
طراحی داخلی آپارتمان بیزمان این برج مسکونی لوکس و مشهور واقع در شهر تامسوئی، مشرف بر دهانه رودخانه تامسوئی در پایین کوه گوئانیین، و با داشتن یک استخر آبگرم خصوصی در هر واحد، منازلی را با مناظری استخر، رود و دریا ارائه میکند.
معمار: Waterfrom Design co. Ltd. / Nic Lee
موقعیت: شهر تایپه، تایوان
زیربنا: 462 مترمربع
سال: 2016
برای گسترش مناظر مجللی که از بازتاب امواج آب در غروب تامسوئی ایجاد میشود، رویکردی طراحی خلاق اتخاذ شده که در آن از کاشیهای چینی دارای افکت قدیمی ممنتوی ایتالیایی در کف استفاده شده است، در سطوح وسیع فضا از آن استفاده شده و روح نافذ در فضا را تحت تاثیر قرار میدهد، و این درحالیست که سنگ مصنوعی دستساز و ناصاف، امواج کوچک سطح آب را تداعی میکند. در این خانه اگرچه اشیاء از همان زمان و فضای همگانی تبعیت میکنند، توهم انبساط و طولانی شدن زمان در این فضا بوجود میآید.
با وجود رودخانهای جاری در روبرو و خورشیدی گذران از بالای سر بهعنوان تنها عناصر متحرک، ایجاد فضایی متمایز، بیزمان و منجمد چیزی بود که طراحان به دنبال آن بودند. رنگهای خنثی و طیفهای خاکی از جمله رنگ بژ در دیوار اصلی چرمی، طوسی بژ در کفپوشها، گرانیت سبز- قهوهای در دیوار عقبی و رنگ سفید شیری در تراورتن دیوار اصلی برای القای حسهای آرامش و ثبات در فضا بهکار رفتهاند، در حالیکه حس مشترک و گرمای این مصالح علاوه بر ابدیت، با سادگی آنها و پاسخی بیپیرایه به استفاده موندریان از رنگهای پایه ارتباط برقرار کردهاست.
مدلهای ارائه بر مبنای «دو استیج» یا نئوپلاستیسیسم هلندی هستند: انتزاع خالص و سادگی با ظواهری ساده شده در حد ضروریات فرم و در عین حال کنار گذاشتن خطوط منحنی و فرمهای طبیعی. این درحالیست که تعادل بصری از طریق بهکارگیری دقیق صفحات، خطوط و مستطیلها بدست آمدهاست. طراحی دیوار پشتی اتاق نشیمن با الهام از آثار پیت موندریان و با حذف چندرنگ بودن، ریتمیک بودن و عدم تقارنی را ایجاد میکند که تعادلی پویا را به تصویر میآورد. نمود کانستراکتیویسم در طراحی جاکفشی کنار ورودی بودهاست. به جای ساختن یک کمد بزرگ، ساختار آن شکسته شده و به شکل چهار کمد مجزا طراحی شده و به نور اجازه میدهد که با ریتم وارد شود و ترکیببندی فضا را معرفی میکند. برخلاف منظر باز رودخانه، فضای داخلی آپارتمان یک فضای نسبتا بسته است و سعی شده روشی برای ایجاد گشایشهای جهتگیری کرده رو به بیرون حاصل شود. بنابراین، تمام فعالیتها و در تمام جهات از آشپزی تا ورزش به گونهای هدایت شدهاند که با منظر رودخانه تامسوئی مواجه شوند. راهروی عریض و مبلمان متحرک شامل کاناپه و جزیره آشپزخانه و تجهیزات ورزشی متضمن وجود جریان حرکتی در هر جهت و بدون مانع دید هستند.
منبع: archdaily
گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو|فاطمه زنگی