طراحی خانه Bluff / گروه معماران Inarc

طراحی خانه Bluff / گروه معماران Inarc

طراحی خانه Bluff / گروه معماران Inarc

معماری : Inarc Architects

موقعیت: Mornington Peninsula, Victoria, Australia

مدیران اجرا: Reno Rizzo & Christopher Hansson

معمار پروژه: Wilson Tang

سال ساخت: 2012

عکسبرداران: Peter Clarke

طراح دکوراسیون داخلی : Andrew McLeod

حامی پروژه: Cathie Wheelahan

طراحی منظر : Fiona Brockhoff

مهندس سازه: BHS Consultants

مهندس تاسیسات: R. Terenyi & Associates

پیمانکار: VCON Construction

 

خانه Bluff واقع در Mornington Peninsula ایالت Victoria اقامتگاهی تفریحی است که به خوبی چالش های اشتراک دوجانبه با خطوط ساحلی و فضای حومه را به تصویر می کشد.

ساختمان بر فراز سراشیبی ساحلی شهرک Flinders قرار گرفته است. چشم انداز فوق العاده بنا از سمت شمال شامل منظره آرامش بخش حومه و از سمت جنوب به دورنمای خروشان دریا در نزدیکی تنگه می شود. سایت بنا در نقطه اتصال دو بستر زمین شناسی قرار دارد. این موضوع منجر به ایجاد یک سایت لغزنده شده است که نقاط دارای بهترین چشم انداز را به خطرناکترین نقاط بدل می سازد. پایه های عمیق، بنا را در سطح همکف به بالاترین قسمت زمین وصل کرده، در حالی که در سطح بالایی، صفحه کف طبقه به صورت طره بر فراز شیب زمین پیش آمده است.

پلان طبقه اول شامل چینش خطی فضاها در اطراف درختان موجود است. گوشه های کنسول شده اتاق نشیمن و اتاق خواب اصلی گویا از بقیه قسمت ها جدا بوده و به سمت لبه متمایل هستند.

بنا دارای دو نما است. نمای آرامش بخش شمالی به سمت فضای حصاردار اسب دوانی، چندین ردیف از کاج های بادشکن و تپه های پست دید دارد. نمای این سمت با تخته های باریک طراحی شده پوشانده شده است که هرچند زاویه دار است اما ظاهر گرم و دعوت کننده ای دارد. نمای جنوبی که ظاهر سرد تری دارد، حاصل همنشینی خشک و زاویه دار فولاد تیره رنگ و شیشه است. این دو نما اگرچه در کنار یکدیگر دیده نمی شوند اما همبستگی دارند. هندسه حاصل از زوایای ساختمان فضاهای بیرونی و داخلی را در مقابل باد و خورشید حفظ می کند.

خواسته کارفرما طراحی یک خانه جهت گذران تعطیلات بوده که بتواند گاها نقش یک اقامتگاه نیمه دائم را در آینده ایفا کند، موضوعی که اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است. در نتیجه خصوصیات یک اقامتگاه موقتی به عنوان فضایی جهت وقت گذرانی بایست در کنار نیازمندی های یک خانه دائمی منظور می شده است.

یکدستی پوشش و ترکیب شیار دار دیوارها و نرده ها، فضایی تجسمی، همیشه نوآورانه، عملکردی و در نهایت همان حس ماندگاری این مکان را برای خانه به ارمغان می آورد.

انواع متریال های استفاده شده در فضای خارجی به درون فضا نیز راه یافته شده اند. کفپوش های خاکستری، تخته های کف، سقف سفید آکوستیک و پانل های شکلاتی رنگ حس انسجام باطنی را به همراه ظاهر گسترده رنگ ها به وجود می آورند.

کف طبقه همکف را یک صفحه صلب تشکیل می دهد که در بالای آن ساختاری از میله های چوبی و قطعات فولادی قرار گرفته است. وجود فولاد نمای رنگ شده ساخت کارخانه طبق مشخصات درخواستی امکان پیش ساختگی خارج از سایت را فراهم نموده که سبب صرفه جویی از لحاظ زمان و اقتصاد در ساخت می شود. قاب چوبی و تخته های کشیده نیز در راستای اقتصاد به صرفه و در عین حال سادگی فضا اضافه شده اند.

پوسته در ارتفاع قرار گرفته است. طره های کشیده، پنجره های دوجداره را از ورود نور ناخواسته محافظت می کنند. باران گیر سقف به عنوان یک منبع آب برای خود  بنا و باغ وسیع خشک به حساب می آید.

این بنا نمونه ای از یک طراحی منسجم و عالی از ترکیب و تنوع تجربیات است. خانه ای با دو چهره لزوما چیز بدی نخواهد بود!

طراحی خانه Bluff

طراحی خانه Bluff
طراحی خانه Bluff

 

 

 

برگرفته از: Archdaily