طراحی تالار عروسی Ribbon Chapel مهندس معمار Hiroshi Nakamura / پلکان مارپیچ در هم تنیده حول محور شیشه ای

طراحی تالار عروسی Ribbon Chapel مهندس معمار Hiroshi Nakamura / پلکان مارپیچ در هم تنیده حول محور شیشه ای

طراحی تالار عروسی Ribbon Chapel ؛ دو پلکان مارپیچ در فضای خارجی این تالار عروسی چرخیده و در فضای بام که به خط ساحلی شهر هیروشیما دید دارد، به هم می پیوندند. این تالار توسط معمار اهل توکیو، هیروشی ناکامورا طراحی شده است.

تالار روبان شکل هیروشی ناکامورا، نام خود را از پلکان دوگانه ای با پوشش چوب الهام می گیرد که در فضای خارجی اطراف هسته مرکزی این سالن عروسی که از جنس شیشه است به دور هم چرخیده اند.

این ساختمان که 15.4 متر ارتفاع دارد بر دامنه سبز یک تپه و در محوطه زمین های هتل Bella Vista Sakaigahama قرار گرفته تا چشم انداز دریاچه ستو را در بر گیرد که در حاشیه شهر اونومیچی، واقع در استان هیروشیما واقع است.

این پلکان در هم تنیده که در نقاطی به هم پیوسته تا با یکدیگر ارتباط داشته باشند، به این جهت طراحی شده اند که اتحاد حاصل از ازدواج را به نمایش بگذارند. پلکان با قطعات عمودی چوب به رنگ سفید پوشیده شده و دارای نرده هایی از جنس آلیاژ روی و تیتانیوم هستند تا در برابر خوردگی ناشی از نسیم دریا مقاومت داشته باشند.

ناکامورا در توصیف این پروژه می گوید: “همان طور که دو زندگی مجزا قبل از به اشتراک گذاشته شدن دچار تغییر و دگرگونی می شوند، این دو فرم مارپیچ نیز در ارتفاع 15.4 متری خود به هم پیوسته و یک فرم یکپارچه به وجود می آورند.”

محل اصلی برگزاری مراسم ازدواج در سالن شیشه ای قرار دارد؛ فضایی که در آن یک راهروی چوبی در میان دو ردیف صندلی قرار گرفته که رو به محراب دارند.

مراسم ازدواج در بام این بنا به پایان می رسد؛ بدین صورت که دو پلکان عریض شده و به یکدیگر می پیوندند تا عروس و داماد را که هر کدام از یک مسیر بالا می آیند، به یکدیگر برسانند. زمانی که مراسم به پایان می رسد، این زوج به همراهی یکدیگر یکی از مسیرهای تعریف شده را جهت پایین آمدن انتخاب می کنند.

طبق گفته معمار، علاوه بر جنبه نمادین بنا، این پلکان دوگانه برای ایجاد یک سازه پایدار به کار برده شده اند.

او همچنین عنوان کرده است: “با در هم تنیدن این دو راه پله مارپیچ، ما به یک ساختمان خود ایستا با ترکیبی کم نظیر دست یافتیم که مفهوم ازدواج را در یک فرم ساده به نمایش می گذارد.”

طراحی تالار عروسی Ribbon Chapel
طراحی تالار عروسی Ribbon Chapel
طراحی تالار عروسی Ribbon Chapel

این دو راه پله به صورت افقی یکدیگر را پشتیبانی کرده، در حالی که تیرهای فلزی به قطر 10 سانتی متر بار عمودی را تحمل می کنند تا سازه پایداری خود را حفظ کند. این تیرها که توسط شرکت مهندسی Arup طراحی شده اند، تعمدا در محیط ساخت به حالت خم درآمده و پس از حذف سازه های پشتیبان دوباره به حالت عمودی خود برگشته اند.

دیاگرام
پلان موقعیت
پلان طبقه
برش

 

تحریریه پویانو

منبع: Dezeen