طراحی باغچه روی بام در خانه Yin & Yang / شرکت معماری Penda

طراحی باغچه روی بام در خانه Yin & Yang / شرکت معماری Penda

طراحی باغچه روی بام : استودیوی معماری «پندا» (Penda) تصاویری از مدل‌های سه‌بعدی خانه‌ای را منتشر کرده که برای زمینی کوچک نیزدیک به شهر آلمانی کاسل طراحی شده‌است. این مدل نشان می‌دهد که مالک این خانه قادر خواهدبود روی هر دو سمت بام خود گیاه کشت کند. استودیو پندا که توسط دو معمار به نام «کریس برشت» (Chris Precht) و «دایونگ سان» (Dayong Sun) تاسیس شده‌است، این خانه را برای یک خانواده جوان طراحی کرده که قصد زندگی و کار را در حومه شهر دارند.

این خانواده قصد دارند به دور از وسایل ارتباطی و با سبک زندگی خودکفا زندگی کنند، و این به آن معناست که این خانواده قصد دارد بیشتر غذای مورد نیازش را خودش و در خانه‌اش تولید کند.

طبیعت فشرده محل خانه به این معنا بود که تنها فضای ممکن برای کاشت میوه، سبزی و گیاهان دارویی، بام خانه است. به این ترتیب پندا بام خانه را بصورت مجموعه‌ای از تراس‌هایی طراحی کرد که فضاهای مخصوص کاشت گیاهان را در خود جای داده‌اند و به این شکل یک باغچه پرکاربرد را خلق می‌کنند که بخش اعظم مساحت زمین ساختمان را اشغال می‌کند.

 

این استودیو که علاوه بر دفتری در بیجینگ چین در حومه شهری در نزدیکی سالزبرگ در اتریش نیز یک دفتر دارد گفت: «هرگاه معماران ساختمانی می‌سازند، قطعه زمینی را اشغال می‌کنند که متعلق به طبیعت بوده‌است.»

 

«تلاش ما این است که این فضای اشغال شده را در بام به گیاهان برگردانیم. در عین حال سیستمی را برای باغبانی طراحی می‌کنیم که صاحبان خانه در زمستان در گلخانه و در باقی مواقع سال در محفظه‌های پرورش گیاهان به باغبانی بپردازند.»

شکل ساختمان متشکل از دو مقطع در هم بافته شده است که فضاهای زندگی و یک فضای کار اختصاصی را تعریف می‌کنند. این فرم بر اساس نماد یین‌یانگ است–یک حکمت چینی که توصیف می‌کند چگونه نیروهای به ظاهر متضاد می‌توانند به هم پیوندند تا یک کل متعادل و قوی‌تر را خلق کنند.

 

فرم نامتعارف بام دارای سطوحی پلکانی‌ است که از مرکز خانه به سمت طرفین به بالا حرکت می‌کنند و تداعی‌کننده حالتی هستند که کوه‌ها در هر سمت یک دره شکل می‌گیرند و به اوج می‌رسند.

دیوارهای مستقیم این بام سبز را در دوطرف محصور می‌کنند، در حالی که سطوح منحنی از دو گوشه مخالف بام به سمت مرکز ساختمان به سمت پایین حرکت می‌کنند.

 

بام شیبدار این ساختمان آب باران را به سمت یک مخزن هدایت می‌کند. به این ترتیب آب باران می‌تواند ذخیره شود و برای آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار گیرد. در طول سال، گیاهان روی بام براساس فصل تغییر می‌کنند و به این ترتیب ظاهر خانه را تغییر می‌دهند و موجب افزایش ادغام آن با طبیعت می‌شوند.

 

این خانه یک فضای سرپوشیده پارک اتومبیل دارد و از آن یک ورودی در مرکز ساختمان به فضای گردشی منتهی می‌گردد که به فضاهای گوناگون زندگی و یا دفتر کار دسترسی دارد.

یک دفتر کار با ارتفاع دو طبقه در جلوی خانه دارای پلکانی است که به سمت نیم‌طبقه اول حرکت می‌کند، فضایی که می‌تواند بعنوان دفتر کار دوم یا یک کارگاه ساخت مدل مورد استفاده قرارگیرد.

آشپزخانه باز و فضای غذاخوری در گوشه مقابل دفتر کار و در مجاورت اتاق مستر قرار دارد. این فضا که ارتفاعی معادل دوطبقه دارد با پنجره‌هایی بزرگ با طبیعت اطراف مرتبط می‌شود.

پله‌هایی که از آشپزخانه بالا می‌روند به یک سالن در نیم‌طبقه اول منتهی می‌گردند که در زیر سقف شیبدار خانه دارای ردیف‌های قفسه کتاب و گوشه‌هایی برای نشستن است.

 

پله‌های کار شده در کف این نیم‌طبقه دسترسی به باغچه روی بام را از طریق درب شیشه‌ای نصب‌شده در یک پیش‌آمدگی مهیا می‌کنند. در بالای این پیش‌آمدگی یک تراس پدید می‌آید که به باغچه مشرف است.

موسس استودیو پندا، کریس پرشت معتقد است که این پروژه بازتاب سبک زندگی شخصی خودش در کوهستان‌های اتریش است که از آن‌جا در عین لذت بردن از زیبایی‌های زندگی روستایی قادر است استودیوی جهانی‌اش را مدیریت کند. ساخت خانه یین و یانگ قرار است در اواسط سال 2018 آغاز گردد.

گلخانه‌های بام سبز خانه در زمستان

 

 

 

پلان طبقه همکف

 

 

 

پلان طبقه اول

 

 

 

 

ماکت حجمی پروژه

 

 

 

 

طراحی باغچه روی بام

تحریریه پویانو: فاطمه زنگی

منبع: dezeen