سبک پست مدرن چیست؟

اگر مد و فشن گردشی باشد، پس خیلی زود شاهد بازگشت دوباره سبک پست مدرن خواهیم بود. از خطوط واضح، ارگانیک و مینیمالیستی اواسط قرن بیستم به وجد آمدیم، و طراحی رنگارنگ دهه 1960 و رترو در دهه 1970 نیز کمی خودنمایی کردند. اما درباره سبک پر زرق و برق و عجیب و غریب دهه 1980 چطور؟

 

تولد طراحی پست مدرن

در دهه های 1970 و 1980 طراحان پست مدرن به دنبال انحلال قوانین خشن و سخت گیرانه و عقلانیت مدرنیسم بودند. آن ها رسمی بودن، سلیقه جهانی و جدی بودن در طراحی را دور انداختند و به جای آن به ترکیب اشیای برجسته، پر زرق و برق و زودگذر دست زدند با فضاهای داخلی متنوع و معماری نمادین و سمبلیک.

ویژگی های طراحی پست مدرن

  1. پیچیدگی و تناقض در سبک پست مدرن :

هیچ چیزی در طراحی پست مدرن ساده نیست و تقریباً همه چیز در قالب فرم ها و نمادهای پیچیده به نمایش گذاشته می‌ شوند. یک نمونه اولیه از این ویژگی خانه وانا ونتوری ( 1964،پنسیلوانیا ) می باشد که توسط رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون طراحی شده است. در محله ای پر از خانه های سنگی و عمارت های سبک ویکتوریایی خانه‌ وانا ونتوری یک اثر برجسته می باشد. این خانه با خطوط شکسته، تزیینات غیر از ضروری، زوایای بدون ظرافت، فرم های نامتقارن و مقیاسی که دارد یک عکس العمل نسبت به قوانین سفت و سخت معماری مدرنیسم است.

  1. رنگ های جسورانه با الگوهای بیدادگرانه

طراحی پست مدرن اغلب با رنگ های اشباع شده، الگوهای رسا و پر جلوه و کنتراست های قوی مشخص می شود. طراحان هرگز قصد نداشته‌ اند آثار خود را به بخشی از مد جاودانه و ابدی تبدیل کنند بلکه آنها ترجیح می‌ دادند که آثارشان نمایشی، زودگذر و بی دوام باشد. مانند این عکس که در آن پست مدرنیسم توجه شما را به پله ها جلب می کند به جای اینکه آن را با زمینه فضا ترکیب کند.

  1. تغییر دادن چیزهای عادی و روزمره:

طراحان پست مدرن با اضافه کردن رنگ، الگو و تزیینات قصد داشتند که اشیا عادی و روزمره را به وسایلی با تعمق بصری تبدیل کنند.

این درب خیلی ساده – که دارای یک چارچوب قرمز رنگ می باشد، همراه با پنجره های مربعی آبی رنگ که در دیوار بالایی قرار گرفته اند – یک نمای عادی و معمولی را به چیزی هیجان انگیز و جذاب تر از نظر زیبایی شناسی تبدیل کرده اند.

  1. فرم از عملکرد پیروی نمی کند :

عناصر معماری و اجزای به کار رفته اغلب غیرضروری و اضافه هستند و تنها برای دکوراسیون یا ایجاد جذابیت بصری از آن ها استفاده می شود.

برای مثال این خرپای فیروزه ای رنگ صرفاً تزیینی است و هیچ قابلیت ساختاری برای تقویت و یا پشتیبانی سقف ندارد.

  1. تبدیل متریال های ارزان به اشیای گران قیمت:

در یک تغییر سلسله مراتب فضا، طراحی پست مدرن متریال های ارزان و روزمره را به اشیای گران قیمت تبدیل می کند. پلاستیک، لمینیت و مقوا از متریال های کلیدی می باشند که استفاده شده و از طریق طراحی های مخصوص بر ارزش آن ها افزوده می شود.

فرانک گری برای ساخت صندلی Wiggle خود از مقوا استفاده کرده است. در حالی که به نظر می رسد که این صندلی به سختی بتواند وزن کسی را تحمل کند، در واقع کاملا محکم و مطمئن است. اما تنها به دلیل مقوایی که در آن استفاده شده فکر نکنید که ارزان قیمت است – این صندلی راه خود را به موزه ها و موسسات طراحی در سراسر جهان باز کرده است.

  1. ترکیب فرهنگ عامه با فرهنگ تجملاتی:

طراحان پست مدرن همچنین به دنبال در هم گسیختن فرهنگ پاپ و فرهنگ تجملاتی از طریق ترکیب منابع، تصاویر و فرم های هردوی آن ها بوده اند.

در این جا یک کابینت سنتی را می بینیم که در کنارش یک قفسه به شکل قفسه های کارتون های دیزنی قرار گرفته است. در واقع دو فرم نوستالژیک و متناقض در کنار هم به نمایش گذاشته شده‌اند.

  1. منابع نمادین و تاریخی:

برای طراحان پست مدرن فرم آن چیزی بود که آن ها می خواستند و ربطی به عملکرد فضا نداشت. آن ها نمادگرایی را دوباره به معماری آوردند و با اشکال و فرم هایی که توسط معماران مدرن ممنوع شده و کنار گذاشته شده بود بازی کردند. آن ها فرم هایی شگفت انگیز را از دل تاریخ استخراج کرده و آن ها را به اشیای غیر منتظره تبدیل می کردند.

برای مثال نرده ای که در شکل میبینید – ستون های مخروطی قرون وسطی که به نظر می رسد درون یک کلیسا به کار رفته‌ باشند نه در یک خانه ویلایی.

  1. مزاح، طعنه، علاقه زودگذر، فریبندگی، ترکیب و تقلید:

از میان این کلمات هر کدام را که می خواهید انتخاب کنید. طراحی پست مدرن به معنای آن است که شما را به فکر وا دارد، از آنچه که شما درباره اشیای معماری و ترکیب‌ بندی می دانید تفسیر تازه ای ارائه دهد و حتی شما را به خنده بیاندازد!

این تخت گربه دارای چهار تیر با شکلی انتزاعی از مهره های شطرنج می باشد، چیزی که طراحی آن کاملاً غیر ضروری است. با این حال این تخت تبدیل به یک “تخت چهار تیر” بزرگ شده است، چرا که همانطور که می ‌دانیم گربه همیشه پادشاه قلعه است!

  1. تجلیل از سطوح در سبک پست مدرن :

سبک پست مدرن از طراحی مینیمالیستی پرهیز کرده و از تزیینات استقبال می کند. با این حال این تزیینات همیشه در سطوح اعمال می ‌شوند و بنابراین عمق واقعی ندارند. در نتیجه به جای معنا، حجم و بافت، پست مدرنیسم بر ظواهر و سطحی بودن تأکید می کند.

برای مثال این سنتوری فلزی همراه با درب های شیشه ای بافت دار که روی قاب ورودی سالن ناهارخوری نصب شده اند.

همه این ها را در کنار هم قرار دهید، چه چیزی خواهید داشت؟ یک شاهکار پست‌مدرن، غیرعادی و عجیب و غریب برای تفکر زیبایی شناسانه و لذت بصری تان.

اشیا پست مدرن به خودی خود شروع کننده های گفت و گوی بزرگ هستند! یکی از نمونه های محبوب “کتری پرنده سوت زن” طرحی از Michael Gravies می باشد. فرم نقره‌ای و پرچ های آن اشاره‌ای به سرویس چای ظریفی دارد که توسط طراح آلمانی Josef Hoffman طراحی شده است. از طرف دیگر پرنده قرمز رنگ روی آن حسی خیال انگیز ایجاد کرده است.

 

 

 

 

سبک پست مدرن

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: houzz