بیشتر، بیشتر است : 10 اصل سبک ماکسیمالیست یا سبک حداکثرگرایی در طراحی دکوراسیون

بیشتر، بیشتر است : 10 اصل سبک ماکسیمالیست یا سبک حداکثرگرایی در طراحی دکوراسیون

سبک ماکسیمالیست یا سبک حداکثرگرایی ؛ بیایید یاد بگیریم چطور از چیزهای اضافی و مازاد در طراحی داخلی‌ خانه‌های مان استقبال کنیم؟ سبک ماکسیمالیسم یا حداکثرگرایی نقطه مقابل فلسفه طراحی سبک مینیمالیست است که استفاده از خطوط مستقیم و صاف، مبلمان ساده و پالت رنگی خنثی را دیکته می‌کند و در آن لوازم اضافی باید مخفی از دید باشند به طوری که وجود یک فنجان یا اسباب بازی اضافی م‌ تواند چهره کلی آن را خراب کند.

خانه های سبک ماکسیمالیست دراماتیک و جسورانه و نیز گرم و دعوت کننده هستند. آن ها جشن زیبایی از طرح ها و رنگ‌ها را برپا کرده و انتقال دهنده شخصیت صاحب خانه می‌باشند و همیشه جلوه سرگرم کننده ای دارند.

قوانین طراحی در خانه‌های سبک ماکسیمالیست نادیده گرفته می‌شوند. به عبارت ظریف تر کتاب قانون طراحی در این سبک پاره پاره شده و از آن به عنوان کاغذ باطله برای تزئین سطوح استفاده می‌شود.

اگر بازی با رنگ ها، نقش ها و بافت ها و اندازه ها را دوست دارید و تا زمانی که وسایل خاص و دوست داشتنی خود را در دکوراسیون منزل تان وارد نکنید حس آرامش ندارید پس قطعا ماکسیمالیست سبک ایده آل شماست.

این دیدگاهی است که به طور مداوم در حال تحول است چرا که همیشه فضا برای چیزهای بیشتر در خانه‌های سبک ماکسیمالیست وجود دارد. در این جا چند دستورالعمل برای شروع و پیاده سازی این سبک طراحی دکوراسیون آورده شده است. در ادامه با پویانو همراه باشید.

1- پر کردن تمام فضاها

خانه سبک ماکسیمالیست شلوغ، شلوغ و شلوغ است. بنابراین برای آن جلوه ای درخور تماشا در نظر گرفته و مراحل آماده سازی آن را ترتیب دهید. شاید در ابتدا بخواهید با انتخاب چند چیز به عنوان قطعات لنگر یا دست آویز در رنگ های خنثی تر، پروژه طراحی خود را شروع کنید. در این جا، مبلمان، صندلی ها، میز، کمد و پرده های چین خورده لنگرهای طراحی هستند که روی عناصر قرمز، سبز، آبی و طلایی تاکید کرده و اجازه می‌دهند که کاغذ دیواری شلوغ و اثر هنری خوش بدرخشد.

خانه های سبک حداکثرگرایی فوق العاده گرم و دلپذیر هستند. در واقع شما هرگز در منزل تان جای نشستن خالی و اضافی پیدا نمی ‌کنید چرا که میهمانان همیشه چیزی برای شروع گفت و گو با یکدیگر پیدا می‌کنند و در این فضای صمیمی از هم نشینی با یکدیگر لذت می‌برند.

2- بازی با رنگ ها

پالت رنگی محدود شده و احترام به قوانین چرخ رنگ در سبک مینمالیست جایی ندارند و کسی ترس از استفاده از رنگ های جیغ و خیره کننده را ندارد.

در این جا دیوارهای تیره که در تقابل با رنگ های داغ مبل، صندلی های مخملی، اکسسوری ها و آثار هنری می‌باشد به زیبایی با دیگر عناصر در هم آمیخته و هیچ نیازی به محدود شدن به اصول کنتراست، هارمونی و تن ها نیست. ابتدا از یک تخته طراحی فکر یا مود بورد استفاده کنید تا ببینید چطور ترکیب های رنگی غیرمتعارف می‌توانند با هم هماهنگ شوند.

3- ترکیب سبک ها و دوره ها

اکلکتیک یا التقاطی و بوهمیایی دو کلمه ای هستند که بیش تر اوقات بیان خلاصه‌ای از خانه سبک ماکسیمالیست می‌باشند و برای برخی از صاحبخانه‌هایی که در اندوختن لوازم تزئینی و دکوری حریص هستند سخت است که خود را در چارچوب یکی از سبک ها  یا دوره‌های مذکور محدود کند. بنابراین همه را با هم ترکیب کنید. اگر عاشق آثار هنری قبیله ای، نقوش پوست حیوانات، تزئینات ویکتوریایی، گیاه شناسی و مبلمان سبک روستیک و نیز جلوه صنعتی هستید هیچ نیازی به مضایقه و محدودیت نیست و سبک ماکسیمالیست واقعا آزادی و رهایی از قیدهای طراحی است.

سبک ماکسیمالیست یا سبک حداکثرگرایی

4- عدم تطابق نقش‌ها و الگوها

نقش و نگارها در همه جای خانه سبک ماکسیمالیست و نه فقط در چند قطعه تاکیدی حضور دارند. بنابراین اگر شیفته نقش و نگارهای گلدار، پیکانی و نقش های اسلیمی هستید پس دست به کار شوید و همه آن ها را با هم ترکیب کنید.

کلمه «استفاده بیش از حد» در سبک ماکسیمالیست جایی ندارد و همانطور که در این تصویر می‌بینید صاحبخانه از ترکیب کردن جسورانه الگو ها واهمه‌ای نداشته است.

سعی کنید از یک قطعه رنگارنگ همانند این فرش به عنوان نقطه شروع استفاده کنید و سپس رنگ های آن را برای دیگر الگوها در مقیاس های متفاوت بردارید.

5- ترکیب بافت ها

لایه بندی سرود نمادین سبک ماکسیمالیست است. بنابراین رواندازهای پوست حیوانات، پتوهای پشمی و کوسن های لطیف مخملی و ابریشمی را اضافه کنید. جزئیات تزئینی توری، ریش ریش و نمدی را به مبلمان نرم خود اضافه کنید. ضمنا دیوارها را فراموش نکنید چرا که بافت ها را می‌توانید از طریق یک فرش آویز یا از کاغذ دیواری بافت دار و طرح برجسته به دیوارهای تان اضافه کنید.

6- لوازم روشنایی را به حداکثر برسانید

حداکثرگرایی برای افرادی که سلیقه التقاطی و ترکیبی دارند و محدود کردن انتخاب‌ها برای شان دشوار است بسیار عالی است. برای مثال وقتی که می‌توانید یک دسته چراغ داشته باشید چرا باید صرفا به یک چراغ آویز سقفی بسنده کنید؟ از لوازم روشنایی مختلف استفاده کنید تا جذابیت‌های بصری را در ارتفاع های متفاوت اضافه کنید و آباژورهای ایستاده، لامپ های رومیزی و چراغ های خاص و ویژه را در ترکیب با هم و در رنگ ها، الگوها و مدل های مختلف وارد کنید.

7-با آغوش باز پذیرایی لوازم پرزرق و برق باشید

اگر چیزی لبخند را بر لبان تان می‌نشاند پس استحقاق جای داشتن در خانه شما را دارد. بنابراین لوازم دکوری رنگ و رو رفته خود را فراموش کنید و به جای آن به دنبال وارد کردن لوازم سرگرم کننده و جذاب در طراحی خود باشید.

سبک ماکسیمالیست یا سبک حداکثرگرایی

8- لوازم کلکسیونی خود را به نمایش بگذارید

طرفداران سبک ماکسیمالیست معمولا کلکسیونرهای خوبی هستند. یک کابینت نمایشی با شلف بندی بزرگ مانند همین قفسه با پس زمینه مسی روش خوبی برای عملی کردن این ایده است. آن را با طبقات جلوشیشه ای کوچکتر و قفسه های دیواری صفحه ای ترکیب کنید تا جلوه زیبا و تماشایی برای یک کلکسیونر فراهم کنید.

سبک ماکسیمالیست یا سبک حداکثرگرایی

9- به بالا نگاه کنید

آیا همه دیوارها را پوشانده اید و لایه ها، الگوها و بافت ها را در همه جا اضافه کرده اید و با این وجود بازهم به دنبال جایی برای اضافه کردن سلایق‌تان می‌گردید؟ حالا زمان آن رسیده که نگاه تان را به سمت سقف که اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد معطوف کنید و آن را با کاغذ دیواری بپوشانید.

در این جا کاغذ دیواری طرح دار با دیوارهای کمرنگ هماهنگ شده است، به علاوه نمای خوبی در کنار رنگ های تیره نیز دارد. نظرتان در مورد استفاده از یک کاغذ دیواری مشابه با دو رنگ متفاوت یکی برای دیوارها و یکی برای سقف چیست؟

 

10-صبور باشید

ماکسیمالیست واقعا دکوراسیونی نیست که  بتوانید یک شبه به آن دست پیدا کنید مگر این که طراحی داشته باشید که لوازم دکوری و تزئینی زیادی در دسترس داشته باشد. معمولا بعد از سال ها و با گردآوری اشیائی که از منابع مختلف نظیر بوتیک ها و فروشگاه های آنلاین کلکسیونرها، یادگاری سفرها، ارث و گنجینه های ارزشمند حاصل شده‌اند زیباترین و موفق ترین خانه های سبک ماکسیمالیست ایجاد شده اند.

 

سبک ماکسیمالیست یا سبک حداکثرگرایی
سبک ماکسیمالیست یا سبک حداکثرگرایی
سبک ماکسیمالیست یا سبک حداکثرگرایی

 

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz