سایز درست فرش برای خانه را چگونه پیدا کنیم؟

سایز درست فرش برای خانه را چگونه پیدا کنیم؟

سایز درست فرش : سایز فرش میتواند تاثیر مهمی در تغییر و تحول یک فضا داشته باشد. فرش میتواند به یک فضای تعریف نشده هویت ببخشد. اما فرش با چه ابعادی مناسب چه فضایی است.  در این پست راهنمایی‌هایی در این مورد آورده شده است:

یکی از مزایای فرش برای خانه این است که به تعریف یک فضا کمک میکند و مرز‌ها را مشخص مینماید. زمانی که میخواهید فرشی را انتخاب کنید باید به فضایی که برای پهن کردن فرش دارید ، مبلمانی که میخواهید دور یا روی آن بچینید و از همه مهم‌تر ارتباط و تعادل میان این دو توجه کنید. سایزهای استاندارد فرش ماشینی که به دلیل اندازه‌های خاص دستگاه تولیدی ابعاد خاصی دارد ؛ همانطور که میدانید به این ترتیب است: سه در چهار فرش ۱۲ متری ، سه در دو فرش ۶ متری ، دو نیم در سه نیم فرش ۹ متری و ۱.۵ در ۲.۲۵ برای قالیچه‌های سه یا چهار متری است. اما فرش‌ها میتوانند ابعاد و اندازه‌های دیگر نیز مثل فرش‌های سفارشی بافت ، فرش‌های دستباف و قالیچه‌های متری داشته باشند.

از آنجا که سایز فرش تا حد زیادی به چیدمان مبلمان ارتباط پیدا میکند پیش از اقدام به خریداری فرش، مبلمان منزلتان ، ابعاد و اندازه آنها و نحوه چیدمانشان را در نظر بگیرید. در ادامه درباره نحوه انتخاب صحیح فرش برای فضاهای مختلف و با اندازه‌های متفاوت در خانه توضیح داده شده است؛ همراه باشید:

نشیمن

برای نشیمن های کوچک تا متوسط پلان باز

یک فرش بزرگ که همه مبلمان داخل آن جای بگیرند محدوده نشیمن شما را در یک خانه پلان باز مشخص میکند. یک فرش شش متری معمولا برای چنین فضایی مناسب است تا پشت مبل در لبه فرش قرار بگیرد.

برای نشیمن های بزرگ با پلان باز

اگر فضای بزرگتری در اختیار دارید و مبلمان هم بزرگ هستند فرش را به گونه‌ای انتخاب کنید که پایه‌های جلویی مبل روی لبه فرش قرار بگیرد و فرش زیر مبل نرود. اینکار مبل و فرش را در محدوده تعریف شده نشیمن ربط میدهد و یک فضای بزرگ را هم پر میکند بدون اینکه لازم باشد فرش بزرگتری بخرید. معمولا فرش ۶ یا ۹ متری برای فضاهای بزرگ کافی است.

برای مبلمان ال شکل توجه کنید که طول بلندتر فرش در راستای طول مبل قرار بگیرد. مبل ال را کنج یک لبه فرش قرار دهید.

سایز درست فرش نشیمن های بزرگ

در یک اتاق نشیمن که خود دارای محدوده و مشخص است و بزرگ هم میباشد بهتر است یک فرش بزرگ خاص پهن کنید. در این فضا همه‌ی مبلمان روی فرش قرار گرفته‌اند و همچنان فضای زیادی پیرامون آن برای حرکت وجود دارد.

در یک نشیمن بزرگ از فرشی کوچک استفاده نکنید که مانند یک جزیره شناور در آن وسط است با مبلمانی که چسبیده به دیوار قرار گرفته‌اند. در واقع این نوع چیدمان چیزی نیست که ما بخواهیم پیشنهاد کنیم.

نشیمن های بلند و باریک

اگر فضای نشیمن شما طویل و کم عرض است باید یک مبل بلند هم داشته باشید. در این حالت باید فرش شما تمام طول مبل بلند را بپوشاند. اگر بخواهیم از فرش‌های سایز استاندارد استفاده کنیم معمولا فرش ۳ در ۲ جواب میدهد. قسمتی از عرض فرش باید زیر مبل قرار بگیرد. در چنین حالتی نباید از فرش با نقش‌های تقارن دار استفاده کنید و یک فرش ساده و تک رنگ انتخاب کنید.

 

سایز درست فرش سالن غذا خوری

از آنجا که در بیشتر خانه‌ها در پلان فضایی مشخص به غذاخوری اختصاص داده نمیشو و به ویژه در فضاهای پلان باز و بزرگ یک فرش میتواند قسمت غذاخوری شما را تعریف کند و غذاخوری را از آشپزخانه و نشیمن ، فضاهای کنار آن جدا کند. برای اینکار به سادگی فرشی به اندازه‌ای که میز و صندلی غذاخوری کاملا روی آن قرار بگیرد انتخاب کنید. مثل تصویر بالا.

نکته بسیار مهم و اصلی که در این حالت باید در نظر داشته باشید این است که فرش دور صندلی‌ها باید به حدی باشد که بعد از بیرون کشیدن صندلی‌ها از فرش خارج نشود و همچنان روی فرش باشد. یعنی برای پهن کردن فرش زیر میز و صندلی غذاخوری فضای حرکتی برای صندلی‌ها را در نظر داشته باشید. زمانی که صندلی ها زیر میز قرار گرفته‌اند حداقل ۵۰ سانتی متر از پایه‌های عقبی صندلی باید در دورتادور فرش باشد.

میز گرد نهارخوری

فرش گرد برای میز غذاخوری گرد بسیار مناسب و شیک است. قانون قبلی برای اینجا هم صدق میکند که چقدر فضا باید برای زمانی که صندلی را بیرون میکشیم، از فرش داشته باشیم.

اتاق خواب‌ها

اتاق خواب مستر

فرش یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کفپوش اتاق خواب است چون علاوه بر اینکه مطابق روز و شیک میباشد فضای نرم و راحت‌تری را به وجود می‌آورد. سایز فرشی که در اتاق خواب پهن میکنید بستگی زیادی به اندازه اتاق دارد به خصوص فضایی که در پایین تخت باقی میماند. شما فرشی لازم دارید که از پایه‌های جلویی میزهای کنار تختی شروع شود و حداقل ۵۰ سانتی متر دور تا دور نیز ادامه داشته باشد. معمولا فرش ۶ متری برای فضایی مشابه تصویر و با یک تخت با ابعاد استاندارد مشابه برای انتخاب بهترین است.

سایز درست فرش اتاق کودک و نوزاد

فرش گرد صورتی کوچک در این اتاق یک عنصر دکوراتیو زیبا است و نقطه کانونی را به وجود آورده است. به دلیل باریک بودن فضا مبلمان درست چسبیده به دیوار‌ها قرار گرفته‌اند.

 

سایز درست فرشراهروها و ورودی‌ها

فضاهای خالی

یک فرش به شما کمک میکند بتوانید یک فضای خالی بزرگ را با مبلمان کوچک در آن پر کنید. شکل پوست حیوان این فرش این فضای خیلی خطی و مستطیلی را از این حالت خارج کرده و نرم‌تر میکند. همچنین یک فرش گرد نیز برای چنین فضاهایی میتواند خوب کار کند.

فضاهای بزرگ تعریف نشده

ممکن است کنج یا قسمتی در منزل شما وجود داشته باشد که کاربری تعریف شده‌ای نداشته باشد یا اصطلاحا شما به این قسمت منزلتان را پرتی بنامید. اما همین فضاها با یک دیزاین داخلی درست میتوانند معنا پیدا کنند. شما این کار با استفاده از یک فرش که به تعریف فضا کمک میکند میتوانید انجام دهید. با استفاده از یک فرش کوچک گرد یا قالیچه و یک صندلی یک فضای اختصاصی جذاب برای مطالعه ، استراحت و چرت روزانه در داخل یک فضای بزرگ مثل نشیمن یا اتاق خواب تعریف کنید. این روش میتواند برای یک میز تحریر در کنج یک اتاق برای به وجود آوردن حریم و مرز فضای کاری در نشیمن یا اتاق خوابتان و برای یک نیمکت کوچک قرار گرفته در کنج یک فضا به کار بیاید. به طور معمول آنچه که برای ایجاد چنین فضایی مانند نمونه تصویر بالا نیاز دارید ، یک فرش گرد با ابعاد ۱.۲ در ۱.۴ متر ، یک صندلی راحتی و یک چراغ مطالعه است.

سایز درست فرش راهروهای ورودی

بعد از نشیمن ، ورودی از بهترین فضاها برای پهن کردن یک فرش زیبا و شیک است (به فرم و ابعاد رانر). برای چنین فضاهایی چون ابعاد خاص محسوب میشود میتوانید از قالیچه‌های متری خریداری کنید. به این ترتیب برای انتخاب آنچه که برای فضای شما مناسب‌ترین است انعطاف پذیری بیشتری وجود دارد. یک قالیچه که ابعاد استاندارد و معمول را داشته باشد معمولا حدود ۸۰ سانتی متر عرض و ۲.۵ تا سه متر طول دارد.

 

 

 

 

سایز درست فرش

تحریریه پویانو|نبیلو

منبع: houzz