رشد درختان داخل خانه باریک در ویتنام رشد می‌کنند / معماری Nguyen Khac Phuoc

رشد درختان داخل خانه باریک در ویتنام رشد می‌کنند / معماری Nguyen Khac Phuoc

رشد درختان داخل خانه ؛ درختان داخل حیاط مرکزی این خانه در ویتنام که عرضی به اندازه پنج متر دارد، رشد می کنند. خانه ای که توسط شرکت معماری Nguyen Khac Phuoc  طراحی شده است تا برای صاحبانش فضایی به دور از سر و صدا و دود را خلق کند.

رشد درختان داخل خانه
رشد درختان داخل خانه


این خانه که نام ” خانه ای در میان درختان ” را گرفته است، یک زمین باریک به عرض پنج متر دارد و در شهرTu Son  درBac Ninh، استانی در شرق پایتخت ویتنام واقع شده است که با گسترش شهرنشینی سریعی مواجه می باشد.
این خانه متعلق به یک زوج و دو فرزند نوجوانشان می‌باشد.

چالشی که معماران شرکت طراح با آن مواجه بودند، میزان بالای آلودگی صوتی و آلودگی هوا در منطقه بود.
برای مقابله با این مشکل، معماران دو ووید بزرگ را در مرکز ملک خلق کردند. این وویدها به عنوان حائلی در مقابل آلودگی عمل می‌کنند و همچنین به ساکنین این امکان را می‌دهند که از فضای باز بیرون نیز لذت ببرند.

یکی از این وویدهای مرکزی، در ورودی خانه قرار گرفته است. درست در پشت نمای اصلی، بنابراین از نور مستقیم و شدید آفتاب دور می باشد.
معماران چنین توضیح داده اند: ” این ووید لایه ای را برای جلوگیری از هوای آلوده خلق کرده است. همچنین اشکالی خلق شده اند که از تابش نور به صورت مستقیم جلوگیری می کنند. ”

دیوار پشتی، شامل باز شو های شیشه ای بزرگی می باشد که به بالکن هایی مشرف به فضاهای باز بیرون راه دارند. جایی که یک پلکان به سمت ورودی اصلی خانه وجود دارد.

ووید دوم در مرکز پلان واقع شده است و اتاق ها دور تا دور آن طراحی شده اند، در حالیکه یک لابی و یک پلکان با نرده فلزی سفید رنگ، در کنار آن قرار گرفته اند.

هیچ سقفی در بالای ووید وجود ندارد و اتاق های اطراف آن نیز همگی دارای پنجره هایی هستند که در سمت وویدقرار گرفته اند.
بعضی از این پنجره ها به صورت کشویی باز می شوند و به افراد این امکان را می‌دهند که در هر طبقه به لبه هایی بیرون آمده در کنار دیوار که پوشیده از شن و ماسه می‌باشند و داخل آنها درختکاری شده است، دسترسی داشته باشند؛ فضاهایی که افراد می‌توانند در آن حمام آفتاب بگیرند یا به مطالعه بپردازند.

به گفته معماران: ” در هر فضا در داخل خانه، افراد می توانند ارتباطی مستقیم با طبیعت داشته باشند. آنها احتمالا وقتی وارد فضا می‌شوند، حس می‌کنند که در بالای درختان راه می‌روند.

در طبقه همکف، درهای شیشه ای تاشو، فضای نشیمن را به یک ایوان عرشه‌ ای باز می‌کنند و فضایی بزرگ با پلانی باز را برای آشپزخانه، سالن، و فضای ناهارخوری خلق می‌کنند.

در طبقه اول، یکی از سه اتاق خواب دارای درهای شیشه ای کشویی می باشد که به سمت ووید باز می شوند. این خانه همچنین دارای یک اتاق سرگرمی، فضایی برای عبادت، و یک اتاق شست و شو می باشد.

این خانه، آخرین نمونه از خانه های باریکی است که به ویژه در شهرستان های پرجمعیت و متراکم جنوب شرقی آسیا، با حیاط گیاه کاری شده در مرکز آن ها، طراحی شده است.

 

رشد درختان داخل خانه

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen