رستوران فست فود It Me Eco / گروه معماران Joanna Pszczółka + Łukasz Brandys

سایت پویانو-طراحی ستوران فست فود

رستوران فست فود It Me Eco / گروه معماران Joanna Pszczółka + Łukasz Brandys

رستوران فست فود  It Me Eco  /گروه معمارانJoanna Pszczółka + Łukasz Brandys

 

سایت پویانو-طراحی ستوران فست فود

معماران:    Joanna Pszczółka + Łukasz Brandys

موقعیت مکانی:    Ochaby, Poland

معماران:    Joanna Pszczółka + Łukasz Brandys

عکاس:    Joanna Pszczółka

رستوران فست فود It!me در پارکی به نام Dream در Ochaby واقع شده است، این رستوران در اوایل جولای سال 2011 ایجاد شد. همچنین این رستوران اولین شعبه رستوران های زنجیره ای برنامه ریزی شده کشورهای عضو اکو می باشد. طر احان رستوران It!me در تلاش بوده اند تا به این فضای کوچک ویژگی و ظاهری ببخشند که آن را از سایر شعبه های بزرگ برند های دیگر متمایز کند. ترکیبی از عناصر، مانند  انتخاب مناسب متریال ها، محدودیت حیطه رنگی و جزییات لطیف به طراحان برای رسیدن به یک اثر بی تکلف مدرن و زیبای ظریف کمک کرده است. یک هویت واضح از این برند جدید رستوران را مشخص کرده است.

سایت پویانو-طراحی ستوران فست فود سایت پویانو-طراحی ستوران فست فود سایت پویانو-طراحی ستوران فست فود

تصویر کلی برای ابعاد کوچک این مکان و عملکرد آن تنظیم شده است. در هر حال، این پروژه تنها به دکور محدود نشده است. طراحان یک برند یا نام تجاری کلی را خلق کرده اند، که از جمله تصویر یا تمثالی که در مقابل تصویر سایر رستوران های دیگر خودنمایی می کند. در واقع طراحان تمام جزییات این رستوران از طراحی دکوراسیون تا موارد جزیی مانند اسم رستوران، لوگوی آن و حتی روند بسته بندی، مجموعه دستورالعمل هایآماده کردن غذا، کمپین تبلیغاتی و دیزاین مبلمان را در  پروسه طراحی در نظرگرفتند.

سایت پویانو-طراحی ستوران فست فود

ایده اصلی این بوده است که یک شعبه سازگار با محیط زیست ایجاد کنند و باعث شود از متریال های اکولوژیک تخریب پذیریا قابل برگشته به چرخه طبیعت استفاده گردد. طراحان با مشکل کوچک بودن و محدودیت فضای معماری مواجه بوده اند و به ناچار بر مبنای خواسته سرمایه گذار به دنبال راهی برای قراگیری 50 جای نشستن در فضای کوچک این رستوران بوده اند. به منظور افزایش بصری فضای داخلی، از پنجره های کف تا سقف سرتاسری استفاده شده است. هیچ میز سنتی و معمولی وجود ندارد، تنها رویه میزها به دیوار های باربر متصل و محکم شده اند. میزهای بدون پایه برای تمیزکردن کف رستوران کار را آسان تر می کنند، در عین حال باعث می شود که فضا بزرگتر به نظر بیاید و به افرادی که از طریق ویلچیر وارد این رستوران می شوند به راحتی اجازه می دهد که مانند بقیه دور میز بنشینند و نیازی به ایجاد و اختصاص فضایی جداگانه برای معلولین نمی باشد.سایت پویانو-طراحی ستوران فست فود

دیوار رستوران از بلوک های بتنی ساخته شده است که با پارچه های غیر بافته شده  ژئوتکساتایل تشکیل شده است. سازه های چوبی سبک، با صفحه هایی که از تخته سه لای روکش شده به دیوار محکم شده است. رویه میز فلزی با صفحه ام دی اف که به آن پیچ شده است. لمینت ضخیم و سفیدی نیز بر روی آن چسبانده شده است.سایت پویانو-طراحی ستوران فست فود

صندلی ها از تخته سه لا ساخته شده «که هز عنصر آن با ماشین آلات NC برش خورده اند و سپس با چسب سازگار با محیط زیست به هم متصل می گردد. رنگ گرم تخته سه لا و سفید دیزاین داخلی به خوبی با رنگ سبز که نماد محصولات و برندهای عضو اکو می باشد، ترکیب شده است. همین تم رنگی مشابه در بسته بندی نیز استفاده شده است. درواقع این رنگ ها جوهره اصلی اکولوژی It!me می باشد.

سایت پویانو-طراحی ستوران فست فودر سایت پویانو-طراحی ستوران فست فود

تمام هدف طراحان استفاده کمتر از کاغذ تا جای ممکن بوده است. آنها از زوش های بسته بندی جدید استفاده کرده اند تا میزان مصرف کاغذ را 25 درصد کاهش دهند. به طوری که تنها لوگوی رستوران بر روی آن نمایان باشد و بدون استفاده از چسب تنها با تا کردن کاغذ بتوان به نتیجه رسید. تمام کاغذ های مصرفی به صورت قابل بازیافت می باشد و جوهر های مصرفی برای چاپ میز تاثیری در بازیافت مجدد کمپوست ندارد. سعی دیگر طراحان بر حذف پلاستیک در روند طراحی لیوان ها و ظروف مصرفی بوده است. عناصر پلاستیکی همه از PET تشکیل شده که به راحتی قابل بازیافت است. این رستوران به سطل های بازیافت مجهز است و از طریق یک شرکت در این زمینه جمع آوری می شود.سایت پویانو-طراحی ستوران فست فودسایت پویانو-طراحی ستوران فست فود

سایت پویانو-طراحی ستوران فست فودطراحان به توسعه متعادل و سازگار با محیط در کل کارشان توجه داشته اند و به همین خاطر بسیاری از عناصر این رستوران از طریق شرکت های کوچکی که در همجواری این رستوران قرار داشته اند ایجاد شده است. اکثر آنها شرکت های کوچکی یوده اند که حاضر به مشارکت در این چالش طراحی شده بوده اند. آنها نیازهای زیبایی و مالی را در کنار هم مدیریت کردند؛ و در مقایسه با سایر رستوران های زنجیره ای فست فود بودجه کمتری داشته است. تمام پروژه با عناصر گرافیکی در همان شیوه در بسته بندی و دکوراسیون تکمیل شد. رنگ های اصلی بژ، سفید و سبز بود.

 

برای طراحی این مجموعه 4 ماه زمان صرف شده است، با این حال همچنان پس از آن  دیزاینرها برای توسعه و پیشرفت برند It!me در حال تلاش بوده اند.

منبع: ARCHDAILY

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو|پردیس ترکمان زاده

 

در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:

طراحی داخلی رستوران منحصر به فرد از کشور های کلمبیا ،‌برزیل و هلند

طراحی رستوران با استفاده از زیبایی های مس

بهترین بارهای آبمیوه طراحی شده در دنیا

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید