راهکارهایی برای خلق یک فضا و دکوراسیون به سبک اورینتال یا شرقی

دکوراسیون به سبک اورینتال یا شرقی

راهکارهایی برای خلق یک فضا و دکوراسیون به سبک اورینتال یا شرقی

دکوراسیون به سبک اورینتال یا شرقی ؛ دکوراسیون‌هایی با تم شرقی تصویری از آرامش، صلح و دوستی را به سرعت منتقل می‌کنند. اغلب ما در جو شلوغ و پر استرس شهری غرق شده‌ایم و همین فضای شرقی به دور کردن ما از فشار روانی و رسیدن به آرامش کمک فراوانی می‌کند. خلق یک فضای داخلی شرقی صرفا اضافه کردن چند وسیله دکوری به خانه نیست بلکه نیاز به دقت، ظرافت و فکری باز دارد.

دکوراسیون به سبک اورینتال یا شرقی
دکوراسیون به سبک اورینتال یا شرقی

هسته‌ی اصلی دکوراسیون شرقی ترکیب کردن چندین مدل چیدمان از ژاپنی و چینی گرفته تا تم‌های بیگانه هندی است. اما هنوز هم برای خیلی‌ها

طرح اورینتالی (شرقی) منشا گرفته از خاور دور در قرن ها پیش مد نظر است. در زیر عناصری را که می‌توان به دکوراسیون داخلی خانه افزود، آورده‌ایم.

دکوراسیون به سبک اورینتال یا شرقی
دکوراسیون به سبک اورینتال یا شرقی

طرح ها و تم‌های آسیایی به میزان زیادی از رنگ‌های طبیعت الهام گرفته‌اند و اغلب از مناظر طبیعی و رنگ‌های طبیعت پیروی می‌کنند. با این وجود بهتر است پرده را در رنگ خنثی تهیه کنید. البته این به این معنی نیست که تنها گزینه پیش روی شما سفید خواهد بود بلکه رنگ‌های کرمی، آبی روشن و کم رنگ و حتی خاکستری هم می‌تواند رنگ‌های مناسبی باشند. به یاد داشته باشید که شما به دنبال پرده‌ ای لطیف هستید که فضای آرامش‌بخش و مناسب برای استراحت را القا کند.

%db%b3

رنگ‌های نشاط‌آور و سرزنده

یکی از باورهای غلط راجع به استایل شرقی این است که فاقد هر گونه رنگ‌های غنی و سرزنده است در حالی که حقیقت درست عکس این است! یک طراحی داخلی آسیایی زمانی کامل است که دارای رنگ‌های زنده و شاداب باشد که به چشم بیایند. رنگ دوست داشتنی صورتی از شکوفه‌های گیلاس، قرمز دلربا و بنفش شیک و مجلل همگی جز ذاتی مدل و سبک اورینتال هستند. اگر به دنبال تم چینی هستید این رنگ‌ها جز لاینفک طراحی داخلی خواهند بود.

طراحی داخلی به سبک اورینتال یا شرقی
طراحی داخلی به سبک اورینتال یا شرقی

اگر به دنبال فضای عرفانی هستید استفاده محتاطانه و به جا از رنگ مشکی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. گزینه جذاب دیگر ترکیب کردن پرده لطیف و خنثی با رنگ‌های درخشان و خیره کننده طلایی است تا فضای جادویی را در اتاق به وجود آورد.

%db%b5

تعادلی بصری و بافتی

حفظ تعادل یکی از اجزای اصلی و مهم در طراحی‌های آسیایی است و ما هم نمی‌توانید اهمیت آن را در اینجا نادیده بگیریم. تعادل اغلب کلید معرف تم شرقی است. شما به هارمونی صحیح رنگ ها، همچنین بافت و عناصر اطراف خود نیاز دارید. اگر خانه شما صرفا یک چار دیواری یکدست سیمانی است، می‌توانید پارتیشن های شیشه‌ای، دکوراسیون سنگ‌های طبیعی، کفپوش چوبی (پارکت)، پرده‌ای از بامبو و اندکی هم بافت طبیعی را به آن بیافزایید.

%db%b6

آب 

در مورد ایجاد فضایی از تعادل باید گفت که آب یکی از عناصر مفید و اثر گذار در سبک‌های چیدمان شرقی است که با خود سادگی و آرامش به ارمغان می‌آورد. مطابق اصول فنگ شوی، صدای آب جاری خلق کننده هارمونی و انرژی مثبت است و یک آب نما کوچک یا حوض آب در محل ورودی اتاق، سالن و یا حیاط پشتی، فضای دوستانه و مهمان نوازانه‌ای را به وجود می‌آورد. استخرهای آبی هم اثرات آرامش بخش انکار ناپذیری دارند.

معماری به سبک اورینتال یا شرقی ( طراحی آب نما و حوض آب )
معماری به سبک اورینتال یا شرقی ( طراحی آب نما و حوض آب )

کسانی که به دنبال اضافه کردن یک آبنما هستند تا حس زندگی و تندرستی را به وجود آورند یک برکه کوچک زیبا هم گزینه خارق‌العاده‌ای است. آب نما ها نه تنها عناصر جاری بودن هستند بلکه بیش از یک مجسمه بی نظیر می‌تواند نقطه کانونی و مرکز توجه باشند.

%db%b8

ترکیبی از سبک‌های مختلف

همانطور که گفتیم تم‌های آسیایی بسیار پر طرفدار در واقع ترکیبی از چندین سبک چیدمان مختلف هستند. بنابراین مهم هست که هر استایل و عناصر شاخص آن را بشناسیم تا بتوانیم به درستی انتخاب کنیم که کدام‌ها برای فضای خانه‌مان مناسب‌ترند. طراحی داخلی ژاپنی به خودی خود بسیار ساده و مینیمالیست است و جز طرح‌هایی است که بسیار به طبیعت و رنگ‌های طبیعی نزدیک است. اگر به دنبال اضافه کردن ایده دکوراسیون به سبک مکتب ذن به فضای مسکونی خود هستید این تم نظر شما را جلب خواهد کرد. دکورهای سنتی چینی بسیار غنی، تجملاتی و گران هستند همراه با رنگهای قرمز، طلایی، یشمی فریبنده و تن بنفش.

طراحی داخلی به سبک اورینتال یا شرقی ( ایده دکوراسیون به سبک مکتب ذن )
طراحی داخلی به سبک اورینتال یا شرقی ( ایده دکوراسیون به سبک مکتب ذن )

استایل و مدل تیپیک هندی ، رنگارنگ، نماد بزم بی پروای زندگی، نمایشگاهی از نقوش سنتی هند و آیکون‌های فرهنگی آن است. اگر سعی در مخلوط کردن استایل‌های شرقی دارید بهتر است در فضاهای عمومی از دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی استفاده کنید و طراحی اغراق آمیز به سبک چینی که رنگ‌ها را برای اتاق خواب نگه دارید. کمی هم قطعات هنری و بافت‌های اصیل از پرده‌های هندی را هم به آن اضافه کنید تا یک استایل کاملا آسیایی داشته باشید.

معماری به سبک اورینتال یا شرقی
معماری به سبک اورینتال یا شرقی

نورپردازی های پیکری و فانوس های کاغذی

نورپردازی می‌تواند هم طراحی داخلی‌تان را با هر نوع تمی که باشد خراب کند و هم آن را بسازد! اما در مورد استایل شرقی، نورپردازی، زیبایی بصری را به بهترین وجه بهبود می‌بخشد. فانوس‌های کاغذی فانتزی، نورپردازی های پیکری و تعدادی شمع در جای مناسب بسیار با فضای طراحی آسیایی مطابقت دارد و فضایی الهام گرفته از خاور دور را ایجاد می‌کند. برای کسانی که به دنبال داشتن دکوراسیون همه فصلی و همیشگی هستند به طریقی که بتواند پلی ما بین فضای خالی بین شرق و غرب را ایجاد کند و در عین حال بویی از مدرنیته هم برده باشد می‌توان کلکسیون روشنایی Akari را از samu Noguchi پیشنهاد داد.

استایل و مدل تیپیک هندی
استایل و مدل تیپیک هندی

طراحی اورگانیک و پایدار

این یکی از جنبه‌های جدایی ناپذیر طراحی شرقی است و باید برای خانواده‌هایی که دغدغه‌های محیط زیستی دارند پیشنهاد گردد. سنگ های صاف و صیقلی مانند قلوه سنگ‌های بستر رودخانه، پرده‌های قابل بازیافت بامبو که جایگزین پرده‌های سنتی می‌شوند، تشک‌های بافته شده از تاتامی و انواع گلدان‌ها و درخچه‌ها که طبیعت را به داخل خانه می‌آورند همگی با هم تصویری زیبا و بی نقص را تشکیل می‌دهند. در واقع جزئیات کوچک هستند که تفاوت‌های بزرگ و عمیق را در فضای خانه ایجاد می‌کنند. سعی کنید تمامی ملزومات و مبلمان را تا آنجا که می‌توانید تجدید پذیر و طبیعی و سالم تهیه کنید.

%db%b1%db%b2

رایحه‌ی طبیعت

با نگاهی فراتر و شیک تر به دکوراسیون شرقی می‌توان فضایی بسیار هنری و خارق‌العاده در خانه خلق کرد. رایحه‌ عود، شمع‌های معطر و سازآویزهای بادی حس آرامش شرقی را به سطح بالاتری افزایش می‌دهند. به این دکور تعدادی گلدان و درختچه هم اضافه کنید تا زیبایی طبیعت را به داخل بیاورید و در اینجاست که تبدیل یک خانه مدرن را به یک فضای آرامش بخش خواهید دید. موسیقی و رایحه‌های دلپذیر نقش حیاتی در شکل دادن دید و درک ما از فضا دارند و می‌تواند فضای اتاق را دلپذیرتر و خوشایندتر کنند. همچنین با این کار دیگر نیازی به نقاشی مجدد دیوارها یا تغییر و بازسازی داخلی ساختمان نخواهید داشت.

استایل و مدل تیپیک هندی
استایل و مدل تیپیک هندی

طرح مینیمالیسم

خطوط تمیز و صاف و مشخص، دکوراسیون مینیمالیست و تقارن های تمیز و یکدست همگی از اجزای طبیعی طراحی شرقی هستند که از سبک ژاپنی الهام گرفته شده‌اند. این عناصر به شما این امکان را می‌دهند تا به راحتی بتوانید این تم را همراه با اندکی تغییر در چیدمان و رنگ‌ها به فضای معاصر تلفیق کنید. با توجه به اصول فنگ شویی که برای قرن‌ها مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته است، فضای شلوغ و در هم و بر هم مطلقا اشتباه است! تم های شرقی به شما این امکان را می‌دهند تا فضای اطرافتان را با عشق مطلق پر کنید.

%db%b1%db%b4

دکور بی نظیر شرقی

اگر خانه‌تان مزین به تن‌های رنگی خنثی و خنک است تنها چیزی که نیاز خواهید داشت تغییرات ظریف دکوراسیون در خانه است. فن‌های تزئینی، نقاشی‌های شرقی و بالشت‌هایی با نقوش شاد شرقی همگی می‌توانند شما را به هدف برسانند بدون آنکه مجبور باشید تغییرات اساسی و گران در چیدمان وسایل خانه انجام دهید.

%db%b1%db%b5

سبک‌های شرقی در انواع دراماتیک و ملایم، آرامش‌بخش و کلاسیک، به هر صورت که چیده شوند، در هر حال خانه شما را به فضایی بی عیب و نقص و منحصر به فرد تبدیل می‌کنند.

 

منبع: decoist

تحریریه پویانو | نزاکتی