درب های کشویی و مبلمان توکار در بهینه سازی فضا خانه‌ باریک / Ana Rocha Architecture

درب های کشویی و مبلمان توکار در بهینه سازی فضا خانه‌ باریک / Ana Rocha Architecture

درب های کشویی و مبلمان توکار : خانه چوبی باریکی که گروه معماری «آنا روشا» (Aba Rocha Architecture) در «آلمر پورت» در هلند طراحی کرده و تنها چهار متر عرض دارد، سازه‌ای دارد که اجرای آن تنها دو روز طول کشید و فضایی که اشغال می‌کند کمتر از یک قطعه زمین برای پارک دو اتومبیل است. این خانه کوچک با سطح اشغال 16 مترمربع که توسط معمار هلندی آنا روشا و استودیویش طراحی شده، فضای زندگی به مساحت پنجاه مترمربع را در سه طبقه مهیا کرده‌است.

این خانه چوبی که «اسلیم فیت» نامیده شده به سرعت اجرا شد و سازه سبک آن به گونه‌ای طراحی شد که تا حد امکان فضای کمی را اشغال کند. نمای آن از چوب هاردوود Ayous تهیه شده و دیوارهای داخلی با صفحات چوب توس پوشانده شده‌اند. در فضای داخلی مبلمانی از چوب توس ساخته شده که در راستای استفاده بهینه از فضا طراحی شده‌اند.

صفحات کشویی چوبی قابلیت این را دارند که باز شوند و پلکانی از جنس چوب کاج را ظاهر سازند که در یک سمت خانه به طبقه بالا می‌رود. این صفحات در عین برطرف کردن نیاز به درب میان فضاها، به اتاق‌ها انعطاف می‌بخشند و امکان حفظ حریم خصوصی میان طبقات را مهیا می‌کنند.

قفسه‌های کتاب در دیوار پشتی پلکان جای دارند، فضایی برای نگهداری لوازم مهیا می‌کنند و یک مرکزیت را برای جلب نگاه در دیوار پلکان ایجاد می‌کنند.

طبقه همکف شامل یک آشپزخانه فشرده و فضای غذاخوری می‌شود و طبقه اول یک فضای نشیمن را با چشم‌اندازهایی رو به فضای سبز اطراف در خود جای داده‌است. طبقه آخر محلی برای یک تختخواب و کمد لباس و یک سرویس بهداشتی کوچک در یکی از گوشه‌ها فراهم می‌کند.

روشا معتقد بود که وسایلی که به طور اختصاصی ساخته می‌شوند در آپارتمان‌های کوچک می‌تواند آن‌ها را گران‌تر کند. برای جبران این مساله پلکانی را که در این خانه قرار بود اجرا شود با ابعاد استاندارد طراحی کرد. این تصمیم در مورد اجزا و تجهیزات آشپزخانه و سرویس بهداشتی نیز برقرار بود.

پنجره‌های بزرگ، سقف‌های بلند و پلان باز اتاق‌ها که هم‌عرض با کل بنا بودند در این خانه کوچک حس جاداربودن مجللی را برقرار کردند.

روشا معتقد است: «خانه اسلیم فیت به لطف سطح اشغال کمی که دارد خانه‌ای ایده‌آل برای طراحی فشرده در فضاهای داخلی‌اش است.»

وی افزود: «این طرح برای گروه‌های در حال رشد افراد شاغل و مجردی است که فضای جمع و جور و در عین حال راحتی برای زندگی می‌خواهند و پایداری و از همه مهم‌تر حضور در بافت شهری برایشان اهمیت دارد.»

در نزدیکی روتردام خانه‌های باریک متعددی ساخته شده که زمین کمی را اشغال می‌کنند. «نینا آلبراس» و «فری اینت‌ولد» معماران هلندی از شرکت معماری «ماکن» خانه کوچک خودشان را در این شهر و با استفاده از آجرهایی که از بازیافت پانزده‌ تن سنگ تهیه شده‌بود ساختند.

«گوئندولین هایزمن» و «مارین بوترمن» نیز دو معمار هلندی دیگر هستند که خانه کوچک خودشان را در روتردام ساختند و در آن پنجره‌های بزرگی را در پشت یک نمای آجری هماهنگ با بنا پوشاندند.

طراحی روشا برای خانه اسلیم‌فیت در سال 2016 برنده جایزه «بیلدینگ اکسپو» در مسابقه خانه‌های کم‌جا شد که توسط شهرداری آلمر در هلند برگزار شده‌بود.

نمونه اولیه این ساختمان در ژانویه 2018 در آلمرپورت و در موقعیت مشرف به پارک «هومروس» اجرا شد و توسط شرکت دو طراح جوان که آن را هنگام بازدید به عنوان یک پروژه اشتراکی با همکاران خارجی انتخاب کردند خریداری شد.

این خانه علاوه بر مصالح چوبی پایداری که برای سازه و طراحی داخلی‌اش بکار رفته، به گونه‌ای طراحی شده که استفاده از نور طبیعی و جریان تهویه طبیعی را به حداکثر برساند.

در آلمر، پنجره‌های بزرگ رو به مسیر مستقیم نور خورشید هستند. این طراحی می‌تواند برای پر کردن فاصله میان ساختمان‌ها هم استفاده شود و ساختمان‌های دوطرف آن در نقش عایق عمل کنند.

وجود پنجره‌ها در هر دو سوی خانه امکان جریان هوا را در این ساختمان باریک فراهم می‌کند و در عین حال صفحات کشویی می‌توانند برای جلوگیری از هدررفت انرژی میان طبقات بسته شوند.

شیشه‌های مقاوم در برابر حرارت برای تمام پنجره‌ها استفاده شده‌است، و بام با فویل سفیدرنگ مقاوم در برابر حرارت عایق بندی شده‌است.

خانه‌های کم‌جا در سرتاسر دنیا می‌توانند پاسخ‌هایی برای نیاز به فضاهای کوچک زندگی را ارائه دهند.استودیوی ژاپنی «فوجی‌وارامورا» (FujiwaraMura) یک خانه کوچک چوبی را در کوبه ساخته‌است که تنها 97 مترمربع مساحت دارد.

 

 

 

درب های کشویی و مبلمان توکار

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen