بررسی خصوصیات و مزایای کوارتز برای کابینت آشپزخانه

بررسی خصوصیات و مزایای کوارتز برای کابینت آشپزخانه

خصوصیات و مزایای کوارتز ؛ اگر به دنبال رنگ با دوام و ثابت و اثر مخرب کم بر روی محیط زیست هستید کوارتز ممکن است بهترین متریال برای آشپزخانه شما باشد.

اگر شیفته جذابیت کوارتز شده‌اید در ادامه با پویانو همراه باشید. کوارتز زمانی یک راز محفوظ شده مختص اروپایی‌ها بود اما اکنون انتخاب گرانیت، لمینیت و دیگر متریال های قدیمی مورد استفاده برای کانترتاپ آشپزخانه‌ ها را به چالش کشیده است.

دلیل آن پرواضح است چرا که دوام، نیاز به مراقبت و نگهداری کمتر و ظاهر زیبا و درخشان از ویژگی های بارز این متریال می‌باشد.

در زیر دلایلی آورده شده است که روشن می‌کند چرا ممکن است شما هم به استفاده از آخرین دستاورد ارزشمند صنعت کانترتاپ یعنی کوارتز مشتاق شوید.

کوارتز چیست؟ ابتدا قبل از این که شروع کنیم بیاید کوارتز را تعریف کنیم. نام کوارتز به یک سنگ طبیعی با همین نام اشاره دارد اما این واقعا یک محصول مهندسی ساخته شده می‌باشد. این متریال به طور عمده از سنگ کوارتزیت تشکیل می‌شود اما ویژگی دیگر آن این است که با رزین‌ها، پلیمرها و رنگدانه که همگی با هم تحت دما و فشار بالا قرار می‌گیرند تولید می‌گردد. از این دیدگاه، این متریال ساخته دست بشر است. کانترتاپ های کوارتز و کوارتزیت را با هم اشتباه نگیرید. کوارتزیت یک محصول تماما طبیعی است و روش‌های تولید و استخراج آن شبیه سنگ گرانیت می‌باشد.

خصوصیات و مزایای کوارتز

1-دوام و ماندگاری

استحکام و دوام کوارتز افسانه نیست. پیوندهای بین کوارتز و رزین‌ها سطح تقریبا غیرقابل نفوذی ایجاد می‌کنند. در نتیجه سطح آن در برابر خراش و لکه مقاومت بالایی دارد که این دو ویژگی تقریبا رویای هر صاحبخانه‌ای است. به طور مشابه کوارتز شکننده هم نیست. این متریال می‌تواند در برابر لکه های سرسخت و چاقوهای تیز دوام بیارد. با این حال بهتر است که تخته خرد کن خود را دم دست نگهدارید تا از سطح کانترتاپ کوارتزی خود محافظت کنید.

اما کوارتز یک نقطه ضعف دارد و آن این است که در برابر گرمای شدید تاب نمی‌آورد. قرار دادن یک قابلمه داغ روی آن یا در معرض نور شدید قرار گرفتن می‌تواند باعث پیچ و تاب خوردگی، شکاف یا رنگ پریدگی سطوح کوارتز شود. برخی مواد خاص نظیر اسید باتری و یا صابون های روغنی نیز می‌توانند به کوارتز آسیب بزنند.

2-نگهداری و مراقبت کم تر

برخلاف سنگ های طبیعی نظیر گرانیت و مرمر، کوارتز متخلخل نیست و رطوبت را به خود جذب نمی‌کند، بنابراین هرگز به آب بندی و صیقل دادن سطح آن نیاز ندارید. ضمنا تمیز کردن کوارتز ساده است و صرفا  با آب و صابون و یک پارچه می توان بیشتر لکه ها، چربی ها و بقایای غذا را از روی آن پاک کرد.

هنگام پاک کردن کوارتز باید از به کاربردن صابون‌های روغنی، مواد شیمیایی خشن و پدهای تمیز کننده خودداری کنید. زیرا آن ها به سطح کوارتز آسیب می‌زنند و آن را در برابر لکه شدن در آینده مستعد می‌کنند.

خصوصیات و مزایای کوارتز

3-ظاهر یکدست و ساده ی شیک کوارتز

بزرگترین مزیتی که کوارتز نسبت به سنگ های طبیعی دارد رنگ یکدست آن است. همه صاحبخانه ها دوست ندارند که کانترتاپ آشپزخانه شان دارای پیچش‌ها و نقش و نگار باشد مخصوصا اگر به دنبال دکوراسیون مدرن تر باشند. یا گاهی آن ها می خواهند که دیوار بین کابینتی یا خود کابینت‌های شان کانون توجه آشپزخانه شان باشد. در هر دو صورت، کوارتز گزینه های ساده و شیک تری برای صاحبخانه ها فراهم کرده است.

کانترتاپ سفید براق این آشپزخانه مدرن به خوبی با طرح مینیمال آن ترکیب شده و ضمنا روی جلوه کابینت تیره این فضا تاکید کرده است.

4-کوارتز دستخوش تغییر و تحول است

کوارتز همیشه یک معامله واقعی و حقیقی محسوب نمی‌شد. در حقیقت تفاوت بین کوارتز و سنگ های طبیعی کاملا مشهود بود. اما امروزه تولیدکنندگان این ویژگی کوارتز را تغییر داده اند. آن ها پیچش ها و نقش و نگارهای سنگ های طبیعی را روی کوارتز ایجاد کرده اند به طوری که تفکیک آن دو از هم دشوار شده است. آن ها حتی الگوهایی روی این متریال ایجاد می‌کنند که در آن از مناظر طبیعی تقلید شده است. این باعث می‌شود تا صاحبخانه ها بتوانند متریالی به زیبایی سنگ های طبیعی انتخاب کنند که در عین حال مراقبت و تمیزکاری ساده تری نسبت به سنگ های طبیعی دارد.

در کوارتزها می توان پیچش ها و رگه های سنگ مرمر را الگوبرداری کرد. در این آشپزخانه سبک انتقالی از سنگ کوارتز Caesarstone با طرح و نقش Statuario Maximus استفاده شده که علاوه بر اضافه کردن زیبایی و زرق و برق سنگ مرمر نگهداری کم و دوام بالایی دارد.

خصوصیات و مزایای کوارتز
خصوصیات و مزایای کوارتز

5- انعطاف پذیری کوارتز

یک سنگ طبیعی همانقدر که محکم است همانقدر هم شکننده است. آن ها در طول فرآیند نصب ممکن است بشکنند. اما کوارتز تا این حد شکننده نیست و برش دادن آن هنگام نصب بسیار ساده تر است. اگر آشپزخانه شما دارای زوایای خاص می باشد، کوارتز در برابر فشار مقاومت کمتری دارد و گزینه مناسب تری برای شماست.

6- رنگ یکدست قابل پیش بینی

شما با انتخاب سنگ کوارتز می‌دانید که چه سنگی و با چه ظاهری تحویل می‌گیرید. هیچ نقش و نگار و الگوی غیرمنتظره ای روی آن مشاهده نمی‌کنید که این طراحی بقیه فضای آشپزخانه شما را اندکی ساده تر می‌کند. رنگ و ظاهر یکدست درزها را نیز بهتر مخفی می‌کند. هم تراز کردن الگوهای قابل پیش بینی نسبت به طرح های غیرقابل پیش بینی که در سنگ های طبیعی مشاهده می شود ساده تر است.

کوارتز تاثیر مخرب کمتری روی محیط زیست دارد

محصولات کاملا سبز(ارگانیک) اگر هم باشند انگشت شمار هستند. اما کوارتز ویژگی های سازگار با محیط زیست زیادی دارد. بسیاری از برندهای شناخته شده دارای گواهی تضمین سبز بودن هستند که بدین معناست که کوارتز تولید شده توسط آن ها محصولی است که گازهای گلخانه ای کمی متساعد می‌کند. کوارتز یکی از مواد معدنی فراوان روی زمین است بنابراین استخراج آن خسارت زیادی به منابع زیست محیطی زمین وارد نمی‌آورد. به علاوه این ماده ای است که هیچ وقت تمام نمی شود.

خصوصیات و مزایای کوارتز
خصوصیات و مزایای کوارتز

تولید محصولات با پایه رزین های نفتی مانند کوارتز نیاز به استخراج از معدن دارند اما  این کار به اندازه استخراج گرانیت هزینه بردار نیست.

هنگامی که کوارتز را با متریال هایی مانند لمینیت که مقادیر ترکیبات آلی فرار بیشتری متساعد می‌کنند و یا با بتن که سیمان موجود در آن درصد بیشتری از گازهای کربن دی اکسید را بیرون می‌دهد مقایسه کنید می‌بینید که تاثیر کلی کوارتز روی محیط زیست کمتر است.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz