جشنواره طراحی داخلی توسط صنعت : تجربه تاریخ غنی سرامیک با سازه “دروازه ها”

جشنواره طراحی داخلی توسط صنعت : تجربه تاریخ غنی سرامیک با سازه “دروازه ها”

جشنواره طراحی داخلی توسط صنعت : این مطلب باعث می شود که شما آرزو کنید کاش از این سازه دیدن کرده بودید. “Gateways / دروازه ها” در بخش مرکزی میدان Granary قرار گرفته بود و در هفته گذشته جمع شد. این سازه برای بزرگداشت و جشن گرفتن جشنواره طراحی داخلی توسط صنعت و برای آن طراحی شد و در تاریخ (21-24 سپتامبر) در مکان های چالش برانگیز صنعتی به عنوان بخشی از جشنواره بزرگ طراحی لندن قرار داده شد.

جشنواره طراحی داخلیاین سازه شامل چهار قوس چشمگیر و منحصر به فرد است که هرکدام با نما، الگو و رنگ هایی متفاوت شخصیت خاصی به خود گرفته اند. این قوس ها که چهار متر ارتفاع دارند، با کاشی های سرامیکی رنگارنگ و غنی ترکیه ای پوشیده شده اند که توسط هنرمند Adam Nathaniel Furman و با همکاری شرکت Turkishceramics طراحی شده است. هر کدام از قوس ها داستان یک طراحی متفاوت را بازگو می کنند. اول، الگوهای سنتی ترکیه ای شهر Iznik روی اولین دروازه طراحی شده اند که یادآور بهشت می باشند. دومین دروازه که از چوب و سنگ ساخته شده، با متریال های سنتی معماری و کاربردهای جدید و معاصر آن ها بازی کرده است. طراحی دروازه سوم به دهه 70 میلادی برمی گردد که استفاده از رنگ های روشن و کاشی در فضاهای عمومی، معمول و رایج بود. چهارمی و آخرین دروازه به سبک ادواردین ساخته شده که با کاشی های سیاه و سفید اریب پوشیده شده است.

Furman ارتباط بین متریال های به کار رفته در سازه را توضیح می دهد: ” سرامیک همیشه و همواره تاریخی ترین، پرطنین ترین و سنتی ترین متریال معماری، و در عین حال روح بخش ترین، شگفت انگیزترین، غافلگیرکننده ترین و دلپذیرترین آن نیز بوده است و خواهد بود. هیچ روش معماری دیگری وجود ندارد که به اندازه سرامیک از هزاران سال قبل از میلاد تا حالا، قرن بیست و یکم، تازه، تطبیق پذیر و خوشایند باقی مانده باشد.

ترکیه دارای تاریخچه ای طولانی در زمینه تولید سرامیک می باشد، و همین امر یک سری از اصول را در سنت های سرامیکی پدید آورده است. Furman درباره تاریخ غنی سرامیک در معماری می گوید: ” … از دروازه ایشتار در بابل، نماهای صفوی در میدان نقش جهان اصفهان، و مساجد الهی عثمانی در سینان، تا کلبه های مائولیکا Santa Chiara در ناپل، سفال های گوتیک ساختمان Woolworth در نیویورک، و سرامیک های لعابدار قرمز رنگ ایستگاه های زیرزمینی لندن … ”

 

 

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily