درباره جزئیات و تعمیر مبل : همه چیز به جزئیات و دیتیل مبلمان بستگی دارد

درباره جزئیات و تعمیر مبل : همه چیز به جزئیات و دیتیل مبلمان بستگی دارد

جزئیات و تعمیر مبل ؛ این اجزای ظاهری را موقع خرید مبلمان یا ساخت سفارشی یا نو و تعمیر کردن مبلی که در حال حاضر دارید در نظر بگیرید. هنگامی که زمان انتخاب یا تعمیر مبل فرا می‌رسد شاید بخواهید به گزینه هایی فراتر از جنس پارچه آن فکر کنید. جزئیات طراحی نظیر رویه کوبی لمسه، نوارهای درز و پونز نیز می‌تواند یک مبلمان را زینت دهد یا ظاهر آن را غیر رسمی نگه دارد.

در زیر می‌بینید که کدام جزئیات یک مبل را سنتی تر، مدرن تر یا حتی به تندیسی قدیمی و ساده تبدیل می‌کند. با پویانو همراه باشید:

جزئیات و دیتیل مبلمان

نحوه دوخت درزها

یکی از اجزای طراحی که تا حد زیادی بین یک مبل با مبل دیگر متفاوت است نحوه دوخت درزهای آن است، این که چطور لبه های پارچه‌های مبل به یکدیگر دوخته می‌شوند. تاثیر آن ها ظریف است اما نوع درز است که می‌تواند میزان رسمی یا غیر رسمی بودن ظاهر یک مبل را تعیین کند.

نوار درزها

نوار درزها پارچه باریکی است که در امتداد درزها کشیده می‌شود و اغلب آن را در لبه های کوسن‌ها و بالشت ها مشاهده می‌کنید. نوارها جلوه زیبایی به مبلمان می‌دهند و معمولا سنتی تر هستند. شما می‌توانید با انتخاب نواری که رنگ یا پارچه آن با کوسن های نشیمن گاه مبلمان تفاوت داشته باشد ظاهر نوارها را برجسته و نمایان تر کنید و این یک جلوه گرافیکی است که به خوبی روی مبلمانی که اشکال متمایز دارند عمل می‌کند.

کوک های صاف

برخی از انواع کوک ها درزهای یکنواخت و صافی ایجاد می‌کنند. کوک ساده رایج ترین دوخت است اما دیگر انواع کوک ها نظیر کوک فرانسوی و کوک کور نیز استفاده می‌شوند. اما زیادی درگیر جزئیات نشوید چون ظاهر کلی این ها شبیه هم است و کمی مدرن تر و بی پیرایه تر از نوارهای درز هستند. اگر نمی‌خواهید که مبل یا وسیله مورد نظرتان جلوه ای خیره کننده داشته باشد پس از کوک های تخت ساده برای آن استفاده کنید.

پارچه حاشیه

پارچه حاشیه قسمتی از پارچه کوسن است که بیرون از درز قرار گرفته است. این حاشیه پارچه‌ای برای مبل شما می‌سازد. در واقع این ها همان چین چین های پایین روتختی و دور بالشت ها هستند اما این دفعه بدون چین می‌باشند. این را می‌توان روی بالشت ها، کوسن های مبل یا حتی روتختی‌ها برای داشتن جلوه ای رسمی تر استفاده کرد. اگر توجه کرده باشید می‌بینید که روتختی های مدرن تر معمولا اطراف شان چین ندارند و به جای چین فقط حاشیه پارچه ای دارند.

نوار پایین پیراهن مبل

اگر مبل شما دارای پیراهن می‌باشد می‌توانید نواری با پارچه متفاوت به پایین آن اضافه کنید. این نوار معمولا 1 تا 9 اینچ عرض دارد و به شکستن یکنواختی پارچه مبلی طرحدار شما کمک می‌کند. اما اگر قصد استفاده از آن را دارید آن را به یک نوع از مبلمان در اتاق محدود کنید. این که برای همه مبلمان نوار پایین بدوزید ظاهر زیادی شلوغ ایجاد می‌کند.

نوار پایین برای خود مبل

شما همچنین می‌توانید از نوارهای پایینی روی مبلمانی که پیراهن ندارند نیز استفاده کنید. این کار را با دوخت نواری با عرض نیم تا 1 اینچی در پایین هر مبل و چسباندن آن با پونز انجام دهید. این طراحی جزئی زیبایی است که در تقریبا تمام سبک ها نمای خوبی دارد البته به استثنای سبک فوق مدرن. یک پارچه برگزیده برای این کار کتان است چرا که دارای انواع رنگ های خاموش و کمرنگ بوده و بافت آن به خوبی با دیگر پارچه ها هماهنگ می‌گردد.

جزئیات و تعمیر مبل

لمسه کوبی لوزی

لمسه کوبی مبل شامل تورفتگی‌های پارچه است که توسط  محکم کشیدن نخ دکمه روی پارچه ایجاد می‌شود. زمانی که لمسه در کنار هم الگوی لوزی شکل ایجاد می‌کند شما یک لمسه لوزی خواهید داشت. این قطعا جلوه سنتی تر و رسمی تری دارد. ضمنا شما می‌توانید پارچه روی دکمه ها را متفاوت با پارچه پس زمینه آن انتخاب کرده یا دکمه های صدفی مرواریدی روی آن بدوزید تا ظاهری خاص تر داشته باشند.

لمسه کوبی مربع

در لمسه مربع، تکه هایی از پارچه که به همدیگر دوخته شده اند در جایی فرورفتگی دارند که درزها با یکدیگر به هم می رسند و نتیجه آن لمسه مربعی می‌شود. این مدرن ترین نوع لمسه است و حتی نیازی به دوخت دکمه در فرورفتگی‌ها ندارید. از آن جایی که لمسه مربع بافت زیبا و بی تکلفی به پارچه می‌دهد، این نوع لمسه در خانه‌های اواسط قرن بیستم یا اتاق هایی با جلوه مردانه تر به خوبی عمل می‌کند.

حاشیه یا نوار پونزی

حاشیه پونزی می‌تواند جلوه هر تکه از مبلمان را روستیک تر، رسمی تر یا مدرن تر کند و آن بستگی به رنگ و جلای پونزی که روی آن نصب کرده اید دارد. پونزها معمولا ظاهر سنتی تری دارند بنابراین اگر قصد دارید فضایی کاملا مدرن ایجاد کنید شاید بهتر باشد از آن ها استفاده نکنید.

اما اگر ترکیبی از مدرن و سنتی را می‌پسندید، پونزها شاید بهترین دوست شما باشند چرا که آن ها به لوازم مدرن جلوه کلاسیک می‌دهند.

جزئیات و تعمیر مبلمان
جزئیات و تعمیر مبل

پونزها در حاشیه مبلمان کوبیده می‌شوند که می‌تواند کل حاشیه ها یا قسمتی از آن را دربربگیرد. اگر می‌خواهید که به طور ظریف آن را وارد کنید پس پونزها را صرفا در حاشیه پایین مبل خود اضافه کنید. پونز کوبیدن روی کل حاشیه مبل اثر نمایان تری دارد و برای لوازمی با اشکال زیبا نظیر یک تاج تخت انحنادار مناسب است. به علاوه این کار برای مبلمانی که پشت آن رو به یک اتاق است نیز ایده خوبی است.

جزئیات و تعمیر مبل

پونز نیکلی

شاید رایج ترین نوع پونزها، پونز نیکلی باشد که رنگ نقره ای داشته و می‌تواند مات یا درخشان باشد. این ها برای استفاده روی مبلمان مدرن تر مناسب هستند و به مبلمان سنتی تر زرق و برق می‌دهند. پونزهای نیکلی روی پارچه های به رنگ تیره نظیر ذغالی و سورمه ای نمای واقعا برجسته تری خواهند داشت.

پونز برنجی

پونزهای برنجی در گستره ی زرد مات تا طلایی درخشان وجود دارند. پونزهای برنجی مات بسیار تطبیق پذیر بوده و به طور کلی نسبت به نیکل ظاهر لطیف تر و ساده تری دارند. پونزهای برنجی درخشان ظاهری برجسته تر و پرزرق و برق تر دارند و روی پارچه‌های تیره رنگ نظیر مشکی جلوه زیبایی دارند.

پونزهای قدیمی یا وینتیج

پونزهایی که فرسوده شده اند یا رنگ شان محو شده است به طور خاص متعلق به خانه های سبک روستیک هستند. این ها روی مبلمان مربوط به کلبه‌های جنگلی یا سبک مزرعه عالی هستند. شما می‌توانید حتی با هماهنگ کردن آن با مبلمان چرمی ساده جلوه روستیک فضا را افزایش دهید.

جزئیات و تعمیر مبل

حاشیه پونزی ظریف

حاشیه پونزی کوچک و ساده برای داشتن جلوه ظریف عالی است. از آن جایی که این پونز استاندارد شما نیست می‌تواند برای تعمیر یک مبل غیرسنتی عالی باشد. به طور معمول حاشیه های پونزی به رنگ های تیره تر حاشیه ظریفی اطراف یک مبل ایجاد کرده و به آن جذابیت می‌بخشد.

جزئیات و تعمیر مبل
جزئیات و تعمیر مبل

نحوه نصب پونز ها

پونزها را می توان درست نزدیک هم یعنی سربه سر قرار داد یا این که میان آن ها فاصله گذاشت. دومی جلوه مدرن تری دارد که برای تعمیر و نوسازی مبلمان سنتی به کار می‌آید یا این که می توانید با آن یک قطعه مبل مدرن تر را زیباتر از قبل کنید. اگر پونزها را سربه سر و کاملا نزدیک هم قرار دهید به جلوه کلاسیک تری دست پیدا می‌کنید.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz