تقویت خلاقیت در معماری با 7 روش، زمانی که وسط طراحی پروژه تان گیر کرده اید

تقویت خلاقیت در معماری با 7 روش، زمانی که وسط طراحی پروژه تان گیر کرده اید

تقویت خلاقیت در معماری : مطمئنا برایتان اتفاق افتاده است که ساعت ها و روزها روی پروژه تان کار کرده اید اما به هیچ چیز ارزشمندی نرسیده اید، به بن بست رسیده و نمی دانید که باید چه کار کنید. شروع می کنید به شک و تردید نسبت به خلاقیتتان و احساس ناامیدی می کنید: ” راه درستی را انتخاب کرده ام؟ اصلا معماری برای من مناسب است؟ ”

بهتر است که تا این حد پیش نروید. فکر کردن درباره معنای زندگی و دلیل وجود شما در آن را شروع نکنید، چون خوب می دانید که زمان تحویل کارتان لحظه به لحظه در حال نزدیک شدن است. در عوض، به این راهکارهای ساده عمل کنید که به شما کمک می کنند خلاقیتتان را تقویت کرده و افزایش دهید و موانع مختلف را از سر راه طراحیتان کنار بزنید.

  1. زمان کارتان به موسیقی هم گوش می دهید؟ خب صدایش را کمی بلندتر کنید

بله، ترازهای مشخصی از صدا می توانند خلاقیت شما را افزایش دهند. در مقاله ای روزنامه ای به این موضوع اشاره شده است که میزان عملکرد در کارهایی که نیاز به تفکر خلاقانه دارند می تواند توسط صدایی با تراز 70 دسی بل افزایش پیدا کند، که ترازی است معادل با، برای مثال، صدای بلند تلویزیون و یا صحبت کردن همزمان چند نفر با تلفن. در مقایسه با این تراز، تراز پایین تر 50 دسی بل را می توان معادل با مثلا صدای یک یخچال در حال کار کردن دانست؛ که استدلال این مقاله اینگونه می باشد که این سطح مشخص صدا میزان قابل توجهی حواس پرتی ایجاد می کند که ممکن است قدرت تخیل را در کل فضا از بین ببرد. با این حال، ترازهای بلندتر صدا احتمالا تأثیر مشابهی نخواهند داشت.

  1. پاهایتان را حرکت داده و وارد جهان اطرافتان شوید

احتمالا خودتان این را امتحان کرده اید و به نظر می رسد دلایل علمی نیز برای اثبات آن وجود داشته باشد. انجام تمرین های ورزشی و ترجیحا انجام آن ها به طور منظم، حداقل چهار مرتبه در هفته، شما را خلاق تر می کند. پیاده روی، دوچرخه سواری، ایروبیک و یا هر نوع دیگری از ورزش که شما به آن علاقه دارید، نه تنها بدنتان را در فرمی مناسب نگه می دارد، بلکه همچنین پتانسیل خلاقیت شما را نیز افزایش می دهد. آزمایش های علمی همچنین اثبات کرده اند که احتمالا خلاق ترین حالت شما درست بعد از ورزش کردن می باشد. بسیاری از چهره های خلاق چنین ادعا می کنند که بهترین ایده های خو را در هنگام ورزش کردن به دست می آورند، پس چرا این شیوه را امتحان نمی کنید؟ و بهتر است که پیاده روی هایتان را در هوای آزاد انجام دهید، جایی که با افراد مختلفی پر شده است، در چنین فضایی حرکت کنید و بهترین حواس پرتی را برای خودتان ایجاد کنید، و یا در جایی میان رنگ سبز آرامش دهنده طبیعت و رنگ آبی روشن آسمان؛ رنگ هایی که به تنهایی به عنوان افزاینده های خلاقیت شناخته می شوند.

  1. یک توپ نرم را با دست چپتان فشار دهید

یک تکنیک آزمایش شده دیگر نیز وجود دارد که می تواند آگاهی لازم را به شما بدهد. با این تئوری که ” افرادی که نیمکره راست مغزشان فعال است خلاق و آن هایی که نیمکره چپ فعال تری دارند، منطقی هستند ” آشنا هستید؟ این تئوری را با این واقعیت علمی ترکیب کنید که نیمکره راست مغز سمت چپ بدن را کنترل می کند و نیمکره چپ سمت راست آن را، حالا احتمالا متوجه نکته این راه حل شده اید. فشار دادن یک توپ با دست چپتان با فشار کافی و برای حدود یک دقیقه، می تواند نیمکره راست مغزتان را فعال کند و تفکر انشعاب پذیرتان را افزایش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتر نشان داده اند که توپ نباید سفت و محکم بلکه باید نرم و قابل انعطاف باشد مانند توپ های ژله ای؛ وگرنه ممکن است که تأثیر معکوسی در پی داشته باشد.

  1. دوش آب گرم

لحظه “یافتم!” ارشمیدس معروف در حمام را به یاد دارید؟ خب این می تواند که واقعا نشانه چیزی باشد! گرفتن دوش آب گرم یکی از عوامل افزایش جریان دوپامین در مغز است. دوپامین یک انتقال دهنده می باشد که سیگنال ها را به سلول های عصبی می فرستد. از طرف دیگر، دوش آب گرم شما را آرام کرده و همچنین در عین حال حواستان را پرت می کند، که به طور کلی شرایط مناسبی است برای خلق ایده های جدید.

  1. با یک دوست صحبت کنید و فکرتان را روی هم بگذارید

در حالی که ما بیشتر تمایل داریم درباره صحبت های دوستانه ای که در هنگام نزدیک بودن زمان تحویل پروژه تنها وقت تلف کردن می باشند، جک بسازیم، اینچنین مشورت ها را سازنده و مفید می دانیم. چند بار برایتان اتفاق افتاده است که زمانی که در حال تعریف کردن مشکلتان برای دوستتان هستید، در میانه حرفتان متوجه شده اید که راه حل آن کاملا واضح بوده است و یا ایده ای بدون هیچ پیش زمینه قبلی به ذهنتان رسیده است. بله! ایده ها عادت دارند زمانی خودشان را نشان دهند که شما تسلیم شده و در نهایت درخواست کمک می کنید. عملکرد مغز ما چیزی عجیب و نادر است.

  1. بازی به نام “آزمایش 30 دایره” را انجام دهید

تقویت خلاقیت در معماریاین بازی است که احتمالا شما در دوران کودکی آن را انجام داده اید، اما نه لزوما به شکل دایره. به طور رندوم یک شکل را روی کاغذ می کشید و حالا کاری که باید بکنید این است که آن شکل را تبدیل به یک شیء کنید. این بازی شکل پیشرفته تری از آنچه گفته شد می باشد و شما باید 30 شیء متفاوت را خلق کنید. می توانید این کار را انجام دهید؟ محدوده خلاقیتتان را گسترش داده و ظرفیت تجسمتان را وسعت بخشید.

این بازی درواقع توسط Tim Brown، مدیرعامل شرکت دیزاین IDEO، در یکی از برنامه های گفت و گوی TED پیشنهاد شد. او در این برنامه ارتباط بین تفکر خلاق و بازی کردن را مورد بحث قرار داده است.

  1. کمی بخوابید! تصمیم های خوب صبح به سراغتان می آیند

اینکه تا دیروقت بیدار بمانید تا به ایده ای برسید که از نظرتان به اندازه کافی خوب است، اما از آن جایی که تمام طول روز از مغزتان تا بیشترین ظرفیتش کار کشیده اید، احتمالا این هوشمندانه ترین حرکت ممکن نیست. در عوض بخوابید، و صبح زود با ذهنی تازه و باز بیدار شوید و دوباره مشکلات طراحیتان را بررسی کنید؛ احتمالا ایده ها مثل باران بر سرتان می ریزند.

 

 

تقویت خلاقیت در معماری

تحریریه پویانو

منبع: arch2o