تقسیم فضای دفتر کار با صفحات شیشه ای رنگی در کلیسا قدیمی / معماری Surman Weston

تقسیم فضای دفتر کار با صفحات شیشه ای رنگی در کلیسا قدیمی / معماری Surman Weston

تقسیم فضای دفتر کار : گروه معماری «شرمن وستون» (Surman Weston) یک کلیسا متعلق به عهد ویکتوریا را در محله ایسلینگتون لندن تبدیل به یک دفتر کار کرده‌است؛ دفتر کاری که متعلق به همین شرکت معماری است و بعنوان دفتر دوم آن‌ها استفاده می‌شود. این تیم معماری بریتانیایی این کلیسای متدیست را تبدیل به یک دفتر کار با پلان آزاد نمودند و در آن از صفحات شیشه‌ای رنگی در پله‌های معلق فضا استفاده کردند تا به این طریق به تاریخچه ساختمان اشاره کنند.

شیشه‌های متنوع در رنگ‌های سبز، آبی، نارنجی و قرمز در فواصل میان تیرهای بام شیبدار ساختمان وهمچنین در دو وجه راه‌پله‌ فلزی‌ای که بصورت معلق در بالای کف نصب شده بکار رفته‌اند.

تام شرمن و پرسی وستون، دو معمار این پروژه که آن را «استودیوی خانه رپلیکا» نامیدند گفتند: «الگوی الماسی بکار رفته در این صفحات، بازتابی از هندسه خرپاهای موجود در سازه ساختمان است، در حالیکه شیشه‌های رنگی به گذشته ساختمان بعنوان فضایی برای عبادت اشاره دارند.»

آن‌ها افزودند: «طراحی این پروژه از طرح خرپاهای موجود در آن الهام گرفت. سندبلاست‌کردن به منظور برداشتن لایه‌های رنگ بکار رفته در 130 سال گذشته، بافت قابل توجه تیرها را نمایان کرد.»

 

«این منجر به ایده خلق یک زمینه تماما سفید شد که در مقابل آن صفحات شیشه‌ای رنگی برجسته به نظر برسند.»

تقسیم فضای دفتر کاری با صفحات شیشه ای رنگی

در طراحی داخلی استودیوی خانه رپلیکا، هدف تبدیل فضای این کلیسا به یک فضای کار موقتی بود که بتواند بعدا تبدیل به یک خانه برای مشتریان شود.

تقسیم فضای دفتر کاری با صفحات شیشه ای رنگی

معماران در ارتباط با این هدف توضیح دادند: «این ایده دربرگیرنده هر دو هدفی بود که برای این ساختمان تعیین شده‌بود.»

 

«بجای طراحی یک استودیو که بتواند متعاقبا تبدیل به یک خانه شود، این استودیو گرمی مصالحی را که شما در یک خانه می‌یابید با ابعاد و انعطاف‌پذیری مورد نیاز در یک استودیو یا دفتر ترکیب نمود.»

تقسیم فضای دفتر کاری با صفحات شیشه ای رنگی

در طبقه بالا، کف طبقه به دو قسمت در دو طرف فضا تقسیم شده تا فضای میانی باز باقی بماند و با سقف بلند کلیسا پیوستگی داشته‌باشد. در زیر بام، پنجره‌های عریض و مرتفع زیر گوشواره‌ها به نور اجازه جاری شدن در فضا در هر دو سمت آن را می‌دهند.

 

یک پلان آزاد در طبقه همکف در وضعیت فعلی با میزهای کار و قفسه‌ی کتابی اشغال شده که بر روی دیوار پشتی ساختمان نصب شده‌است.

یک آشپزخانه و سرویس بهداشتی در زیر یکی از نیم‌طبقه‌ها جای گرفته‌است. وقتی استودیو تبدیل به یک خانه شود، این فضا می‌تواند به قسمت نشیمن تبدیل گردد، میز غذاخوری در مرکز فضا قرار گیرد و یک فضای دنج برای نشستن در زیر نیم‌طبقه مقابل خلق گردد.

در وضعیت فعلی فضاهای طبقه بالا بعنوان استودیوی ماکت‌سازی و اتاق ملاقات با یک دسترسی به تراس روی بام آماده شده‌اند، اما می‌توانند در صورت نیاز به یک اتاق خواب مستر و یک اتاق مطالعه تغییر کاربری دهند.

صفحه شیشه‌ای رنگی برای پوشش‌دهی و حفظ حریم خصوصی این اتاق‌خواب آینده، تمام طول آن را پوشش می‌دهد و در دو سمت پله معلق به صورت دیواره‌هایی تا طبقه پایین ادامه می‌یابد. در سمت مقابل، این صفحات رنگی در نقش نرده‌های آن نیم‌طبقه و با ارتفاع یک نرده عادی باقی مانده‌اند و یک راه‌پله چوبی دسترسی به این نیم‌طبقه را تامین می‌کند.

باقی بخش‌های فضای داخلی با مجموعه رنگی سفید و چوب‌های روشن پرداخت شده‌اند تا با شیشه‌های رنگی در تضاد باشند. در کنار خرپاهای چوبی رنگ شده با رنگ سفید در سقف، در کف از کفپوش چوب بلوط روغنی و در مبلمان از چوب چندلای شسته شده استفاده شده‌است.

 

کابینت آشپزخانه از تخته‌های چندلای سفیدرنگ ساخته شده‌اند. در رویه‌های میزهای کار آشپزخانه لعاب سفیدرنگ بکار رفته و در دستگیره درها از سرامیک سفیدرنگ استفاده شده‌است. حتی پنل‌های آکوستیکی پشم شیشه که در سقف اجرا شده‌اند با رنگ سفید رنگ‌آمیزی شده‌اند.

شرمن وستون اخیرا این دفتر کار را با دو تصویرساز –تیباد هرم و کتی اسکات، یک انیماتور -جیمز پائولی و یک طراح چاپ –پریسیلا فرناندز به اشتراک گذاشته‌است.

 

 

 

 

تقسیم فضای دفتر کار

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen