بررسی پنج ساختمان و پروژه های زاها حدید از بالا

بررسی پنج ساختمان و پروژه های زاها حدید از بالا

بررسی پنج ساختمان و پروژه های زاها حدید ؛ زاها حدید، موفق‌ترین و با نفوذ معمار زن در رشته معماری است. در بغداد (عراق) در سال 1950 متولد شد، حدید اولین زنی است که موفق به دریافت جایزه پریتزکر در سال 2004 شد، و دوازده سال بعد مدال طلای انستیتو سلطنتی معماران بریتانیا (RIBA) را دریافت کرد.

بعد از مرگ نابهنگام زاها حدید، آثار جذاب و الهام بخش وی باقی مانده است. در همین حال شرکت معماریش، گروه معماران زاها حدید، روی تقریبا یکصد پروژه در سراسر جهان همچنان کار می‌کنند. برای یادآوری و به خاطر داشتن آثار باقیمانده‌اش، شرکت اسپانیایی تصویربرداری دیموس (Deimos Imaging) مجموعه عکس‌هایی از کارهای زاها حدید در پنج کشور را به اشتراک گذاشت. تصاویر توسط ماهواره دیموس-2 گرفته شده اند. ماهواره در سال 2014 راه اندازی شد و برای مشاهده و بررسی زمین با وضوح خیلی بالا طراحی گردید. این ماهواره عکس‌هایی با چند طیف نوری فقط با 75 سانتیمتر در هر پیکسل ارائه می‌دهد. هنگامی که با تناسبات رصد از آسمان یا با یک ماهواره به آثار فوق العادهء حدید نگاه کنیم، بناها بعد جدیدی می‌یابند.

 5zaha Hadid Buildings Seen From Above

پل غرفه ساراگوسا / ساراگوسا، اسپانیا

پل غرفه ساراگوسا، برای خدمت رسانی به عنوان دروازه ورود به نمایشگاه جهانی سال 2008 ساخته شد و اولین طراحی پل تکمیل شدهء زاها حدید است. طول پل 280 متری از فیبر شیشه‌ای ساخته شد که با بتن تقویت شده و از رودخانه اِبرو (Ebro) می‌گذرد. ایده طراحی پروژه از شکل گل زنبق گرفته شده است. این پل مسیر عبور عابران پیاده برای ورود به نمایشگاه است.

پل شیخ زاید/ ابوظبی، امارات متحده عربی

دو سال بعد، در سال 2010، پل شیخ زاید با 842 متر طول به پایان رسید. این پل، بعد از معمار اصلی آن به نام رئيس جمهور سابق، شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، مشهور است و به تقلید از سطوح مواج تپه‌های شن ساخته شد. پل جزایر ابوظبی با به مرکز شهر متصل می‌کند و برای تسریع رشد شهر در آینده نیز یاد می‌شود و چهار مسیر بزرگراهی را در خود جای داده است. نورپردازی پویای و جالب آن در شب جلوه ویژه ای به پل می‌بخشد. حداکثر ارتفاع کمان اصلی پل 63 متر و عرض پل 61 متر است. پل شیخ زاید به گونه‌ای ساخته شده که 120 سال عمر کند.  این پل کمان شکل عنوان پیچیده‌ترین پل دنیا را از آن خود کرد و به یکی از جاذبه های توریستی امارات متحده تبدیل شده است.

بررسی پنج ساختمان زاها حدید
بررسی پنج ساختمان و پروژه های زاها حدید

کهکشان سوهو / پکن، چین

پروژه کهکشان سوهو در سال 2012 به اتمام رسید. کهکشان سوهو در پکن احتمالا یکی از پیشروترین طراحی‌های زاها حدید است. این مجتمع بدون گوشه و منحنی برای فروشگاه‌ها، دفاتر اداری و رستوران و مراکز تفریحی در بین دوازده برنده جایزه بین المللی RIBA (موسسه سلطنتی معماران بریتانیا) در سال 2013 قرار دارد. سازه و فرم حرفه ای و با اعتبار بنا، نام زاها حدید را به عنوان اولین زن دریافت کنندهء مدال طلای سلطنتی، در سال 2016 مطرح کرد. چهار گنبد بیضی شکل و به فرم ارگانیک، با کانسپتی نشات گرفته از حیاط‌های چینی، فرم ساختمان را شکل می‌دهد.

بررسی پنج ساختمان زاها حدید
بررسی پنج ساختمان و پروژه های زاها حدید

مرکز حیدر علی اف / باکو، جمهوری آذربایجان

علی اف مرکز حیدر مرکزی فرهنگی در باکو است که یک کتابخانه، موزه و یک سالن 1000 نفره را در خود جای داده است. پروژه در سال 2013 ساخته شد و شکل موج دار و سیالش شبیه غاری است که به آرامی از پوسته زمین قبل از برگشت به زمین جریان می‌یابد. در این بنا سعی شده قواعد سفت و سخت معماری شوروی سابق کنار گذاشته شود و اثری با نگاهی به آینده خلق شود. محوطه سازی این پروژه هماهنگ با توپوگرافی، معابر، میدان، پارکینگ و منظر را به ساختمان اصلی متصل می‌کند.

بررسی پنج ساختمان و پروژه های زاها حدید
بررسی پنج ساختمان و پروژه های زاها حدید

طراحی  پلازا دانگ دایمون سئول / کره جنوبی

طراحی پلازا دانگ دایمون سازه‌ای فوق مدرن با استفاده از صفحه‌های آلومینیومی است، که وسط منطقه‌ای تاریخی در سئول اجرا شد. این منطقه برای کافه‌ها و مغازه‌های 24ساعته‌اش مشهور است. این سازه منحنی، که نامش به صورت لفظی به معنی دروازه بزرگ شرق معنی می‌دهد، مرکزی فرهنگی شامل فضاهای عمومی متنوعی مانند سالن نمایشگاه، موزه و آزمایشگاه طراحی، سالن آکادمی، و مرکز رسانه‌ها، در میان بسیاری از عملکردهای دیگر می‌باشد.

طراحی پلازا دانگ دایمون اولین پروژه عمومی در کره با بکارگیری مدلسازی اطلاعات ساختمان سه بعدی (BIM) است. این روش کارایی، مقرون به صرفه بودن و کیفیت را ارائه کرد. BIM طراحان را قادر به کنترل بسیار بالایی در مورد جزییات کرد و تجسم و شبیه سازی خروجی خیلی بهتر از روش طراحی دو بعدی رایج و سنتی بود.

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily