چطور یک باغچه ی زیر پنجره ای پرورش دهیم

چطور یک باغچه ی زیر پنجره ای پرورش دهیم

2چه چیزی خاص تر و جالب تر از یک باکس زیر پنجره است که پر از گل های رنگارنگ است؟ من عاشق این باکس ها هستم، اما اعتراف می کنم که آوردن آن ها در باغبانی من کمی پرزحمت بود؛ احتمالا به خاطر این که من در نصب کردن آن ها دغدغه داشتم و نمی خواستم ریسک درست انجام ندادن آن را بپذیرم.

اما برای صابخانه ای که مهارت های یدی و هنری مناسبی دارد این یک پروژه ی عالی برای آخر هفته ی اوست و برای دیگران نیز یک نجار یا مستخدم خوب می تواند این باکس ها را محکم به زیر پنچره ها نصب کند.

1

متریال ها

هر نوع متریالی برای باکس های پنجره ای مناسب هستند. باکس های سفارشی یا آماده می توانند از چوب، فلز، آهن آلات یا پلاستیک ساخته شوند و نیز می تواند رنگ آن شبیه پنجره ی شما باشد و یا این که برای ایجاد کنتراست رنگ دیگری داشته باشد.

برخی از انواع پلاستیکی آن می توانند به هر رنگی که دوست دارید رنگ آمیزی شوند بنابریان می توانید با یک پلاستیک مقاوم باکسی داشته باشید که رنگ آن شبیه چوب باشد.

باکس های زیر پنجره در اکثر فروشگاه های ابزار و ملزومات خانگی، فروشگاه های گل و گیاه و یا ابزارفروشی ها موجود هستند. بسیاری از شرکت ها نیز هستند که به صورت سفارشی برای شما باکس می سازند. اگر به سطح مهارت خود در ساخت باکس های گلدانی اطمینان ندارید، پس از یک نجار ماهر برای ساخت آن ها با توجه به مشخصات و ویژگی هایی که مد نظرتان است کمک بگیرید.

2

محل نصب

بدیهی است که این گونه باکس های گلدانی در زیر پنجره ها نصب می شوند. اما دستورالعمل های دیگری برای این کار وجود دارد؟ همانطور که مشخص است بله.

3از خیابان به نمای منزل خود نگاهی بیندازید و مکان پنجره های آن را وارسی کنید. در حالی که نیاز نیست برای جذاب کردن نمای بیروی خانه ی خود به تمام پنجره ها باکس های گلدانی اضافه کنید، اما اگر به طور تصادفی یکی از آن ها را برای نصب باکس ها انتخاب کنید جلوه ی خوبی نخواهد داشت. در عوض به جای این کار، پنجره ای را انتخاب کنید که در دو طرف درب ورودی منزل تان باشد یا این که پنجره های اتاق پذیرایی خود را انتخاب کنید. باکس های گلدانی زیر پنجره برای دراماتیک نشان دادن فضا استفاده می شوند به یاد داشته باشید که با قرار دادن آن ها هنوز هم می توانید پنجره را باز کنید که در غیر این صورت به آن ها برای آبیاری و سایر اقدامات نگهداری دسترسی نخواهید داشت.

4زه کشی

بیشتر باکس های پنجره ای سوراخ هایی برای بیرون راندن آن و یک بشقاب دارند که کمک می کند گیاه شما سالم بماند. باکس های آهنی یا میله ای که با فیبر نارگیل آستر می شوند سریع تر آب اضافی را  بیرون می کشند و گیاهان زودتر تشنه می شوند. برای مقابله با آن درون فیبر نارگیل را با یک پلاستیک سوراخ دار بپوشانید(من از پلاستیک زباله برای این کار استفاده کردم)، از آن جایی که پلاستیک پر از سوراخ است ته گلدان از آب اشباع نمی شود.

درون باکس های چوبی را می توان با ایزوگام یا پوشش های ضد آب سقف ها پوشاند تا از باد کردن و پوسیدگی زودرس چوب جلوگیری شود. اگر می خواهید سوراخ هایی برای بیرون آمدن آب از ته باکس ایجاد کنید این کار موجب طولانی شدن عمر باکس شما می شود.

5گیاهانی که می توان کاشت

بسیاری از گیاهان گلدار کوچک که در باغ و باغچه رشد می کنند می توانند برای کاشتن درون باکس های زیر پنجره مناسب باشند. شما می توانید از مزیت بلندی باکس های پنجره ای به نحو احسن استفاده کنید و گیاهان آویزی که شاخه های آن به سمت پایین می ریزند همانند پیچک ها، گل های اطلسی، لوبلیا، گل حنا، پیچک های سیب زمینی شیرین را بکارید البته فراموش نکنید که گیاهانی که عمودی رشد می کنند را نیز بکارید تا تعادل برقرار شود.

گل های مریم، جعفری، توپیاری کوچک، چمن های زینتی و حتی گل های رز مینیاتوری که به سمت بالا رشد می کنند را می توانید اضافه کنید تا تعادل برقرار شود.

اطمینان یابید که گیاهان بیشتر از یک سوم ارتفاع پنجره رشد نمی کنند که در غیر این صورت نه تنها ظاهر آن جذاب نیست بلکه جلوی دید و چشم انداز شما را می گیرند.

6نصب کردن

راه های مختلفی برای نصب کردن یک باکس پنجره ای وجود دارد. بسیاری از آن ها بست های L شکلی برای تکیه دادن دارند که به حاشیه ی چوبی دیوار که در زیر پنجره قرار دارد متصل می شوند. اگر به نظر می رسد که متصل کردن بست ها با گچ و سیمان یا آجرکاری ضروری است مطمئن شوید که مته ای که استفاده می کنید برای کارهای بنایی مناسب است وگرنه آن را می شکنید. هنگامی که بست ها نصب شدند باکس پنجره ای را قرار دهید و مطئن شوید که در جای خود ثابت و محکم هستند.

اگر در حال خرید باکس های پنجره ای آماده هستید مطمئن شوید که آن را در مرکز و زیر پنجره قرار می دهید. باکس خریداری شده باید با طول و قاب پنجره یک اندازه باشد و اگر پنجره ی شما شاتر دارد باید اندازه ی باکس هم سایز طول پنجره به اضافه ی 4 تا 6 اینچ باشد. هر چیزی کوچکتر از آن کوچک به نظر می رسد و فاقد تناسب است.

یک باکس پنجره ای استاندارد به طور معمول عمقی حدود 8 اینچ دارد با این حال باکس های سفارشی می توانند هر عمقی که شما مد نظرتان است داشته باشند، البته تا جایی که ابعاد آن با پنجره ی شما تناسب داشته باشد.

7

راهنمایی کاشت

باید ابتدا باکس های پنجره ای را وصل کنید و سپس درون آن گل کاری کنید چرا که اگر ابتدا در آن ها گیاه بکارید بیش از حد سنگین می شود و حمل و نصب ایمن آن ها به بست ها دشوار خواهد بود. از خاک با کیفیت گلدانی یا خاک باغچه های کیسه ای استفاده کنید. سپس مقداری کود آهسته رهش به گیاه خود اضافه کنید تا هر زمان که آن را آب می دهید مقداری از آن در آب حل شود و گیاه شما را تغذیه کند.

اگر تمایل دارید گیاهان خشک تر مانند کاکتوس یا ساکولنت را استفاده کنید مطمئن شوید که خاک شما برای آن نوع از گیاهان فرمول بندی شده است و راحت تر آب از آن ها خارج می شود.

من دوست دارم مجموعه ای از گیاهان را در باکس پنجره ای خود داشته باشم مخصوصا اگر گل های یک ساله را استفاده کنم. یک ساله ها فقط در فصل رشدشان نمای خوبی دارند بنابراین من دوست ندارم ماه ها انتظار بکشم تا آن ها دربیایند.  گلدان های 6 قسمتی که گلدان های آن 4 اینچی یا ظروف 1 گالنی هستند معمولا بهترین گزینه هستند و هر چیزی بزرگتر از آن به احتمال زیاد برای باکس شما بیش از حد بزرگ خواهد بود.

8آبیاری و کود دهی

برنامه ی آبیاری شما بسته به نوع گیاهانی که دارید (برای مثال گل حنا نیاز به آبیاری روزانه دارد و ساکولنت ها به آب کمتری نیاز دارند) و میزان آفتابی که به آن ها می خورد فرق می کند. هر چه نور خورشید به باکس شما بیشتر بتابد، خاک آن سریع تر خشک خواهد شد و نیاز به آبیاری پیدا می کند. به طور کلی، بسیاری از گیاهان درون باکس نیاز دارند تا چند بار در هفته آبیاری شوند. شما می توانید از شلنگ هایی که به سر آن ها آبپاش متصل است برای باکس های کم ارتفاع تر استفاده کنید و از آب پاش ها برای باکس های طبقه ی دوم و از آبیاری قطره ای برای هر باکسی با هر ارتفاع استفاه کنید. به علاوه برخی از باکس های خود آبیاری شونده وجود دارند که یک بار که به آن آب دهید آب را در ته خود ذخیره می کند و از این رو گیاهان تا مدت دو هفته سیراب می ماند(برای افراد پرمشغله یا زمان هایی که مسافرت هستید گزینه ی بسیار خوبی است).

شما باید بسته به نوع گیاهتان به آن کود بدهید اما استفاده از یک کود محلول در آب ماهی یک یا دوبار قاعده ی کلی خوبی برای حفظ طراوت و شادابی گل هاست.

9سبک

باکس های گلدانی زیر پنجره برای ایجاد نماهای غیر رسمی و شبیه کلبه شهرت دارند. اما حقیقت این است که بسته به متریال باکس شما و گیاهانی که در آن اضافه می کنید نمای پنجره ی شما می تواند ظریف و زینتی(غیر رسمی)، رسمی یا مدرن باشد.

10 جعبه های چوبی نقاشی شده با انبوهی از گل های رنگارنگ نمایی سنتی تر و غیر رسمی تر دارند، در حالی که باکس های آهنی میله ای سیاه رنگ با گیاهان همیشه سبز و با شکوه و گل های سفید و پیچک ها نمایی رسمی تر دارند. با باکس های چوبی که در آن علف های تزئینی کوتاه یا کاکتوس های کوچک کاشته شده اند نمایی مدرن برای خانه ی خود بسازید.

 

منبع: houzz

گردآوری و ترجمه در تحریریه پویانو | سجادی