بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری : کدام بهتر است؟

بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری : کدام بهتر است؟

بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری : آیا به دنبال روشی برای زیبا کردن دیوارهای بی زرق و برق خود هستید؟ انتخاب پوشش دیواری مناسب برای منزل با توجه به تعداد کثیری از محصولات موجود در بازار اصلا کار آسانی نیست. رنگ زدن و کاغذ دیواری دو تا از محبوب ترین گزینه ها برای عوض کردن ظاهر دیوارها می‌باشند. در حالی که همه این‌ها مزایای خودشان را دارند، گزینه مناسب برای منزل شما بستگی به نیازهای منحصر به فردتان دارد. برای راحت‌تر تصمیم گرفتن به مقایسه رنگ و کاغذ دیواری از نظر  6 عامل اصلی زیر نگاهی بیندازید.

تنوع

اگر به دنبال این هستید که جلوه‌ای منحصر به فرد برای منزل خود بسازید تنوع رنگ‌ها و پوشش‌ها نکته مثبت مهمی محسوب می‌شوند. خوشبختانه، هیچ کمبود تنوعی در هر دو مورد وجود ندارد.

بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری
بازسازی داخلی ساختمان ؛ رنگ یا کاغذ دیواری

رنگ ها به معنای واقعی کلمه به هر رنگی که در زیر نور خورشید وجود دارد یافت می‌شوند و می‌توانید آن را با چیزی که در نظر دارید هماهنگ و ترکیب کنید. زمانی که رنگ‌ها با صدها تکنیک بافت مورد استفاده امروزه ترکیب شوند می‌توانند اثرات خیره کننده‌ای ایجاد کنند که کاملا ظاهر منزل تان را دگرگون می‌کند. به علاوه می‌توانید نوع پوشش دیوار خود را بسته به درجه درخشندگی و ماندگاری لازم از بین گزینه های مات، ساتنی، نیمه براق و براق انتخاب کنید.

کاغذ دیواری ها هم در انواع گسترده ای از رنگ‌ها و نقش و نگارها از نقوش کلاسیک زیبا گرفته  تا نقش های جذاب معاصر و امروزی در دسترس می‌باشند. ضمنا کاغذ دیواری‌ها هم در انواع مختلفی از پوشش ها مانند وینیل، پارچه، چاپ فویلی، بافت برجسته، چرم جیر و غیره ارائه می‌شوند.

سهولت اجرا در بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری 

بین این دو گزینه، رنگ زدن ساده تر است و زحمت کمتری می‌طلبد. یک یا دو روز برای رنگ کاری اتاقی با سایز استاندارد کفایت می‌کند. اگر در کارهای یدی ماهر هستید می‌توانید خودتان آستین بالا زده و دیوارهای تان را رنگ آمیزی کنید. به علاوه دیوارهای رنگ شده با پوشش رنگی جدیدتر با طیف رنگی مشابه، بسیار انطباق پذیر هستند.

در بسیاری از موارد، اگر سطح دیوار تان خیلی فرسوده نباشد، پوشش جدیدی از رنگ می‌تواند روی رنگ قدیمی تر زده شود. با این حال، به یاد داشته باشید که توصیه می‌شود همیشه رنگ قدیمی تر را قبل از زدن رنگ جدید از دیوار بردارید. این مخصوصا زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید رنگ روشن تری را روی دیواری با رنگ تیره بزنید. کندن و محو رنگ زیری می‌تواند به تعداد روزهای رنگ کاری یک روز دیگر اضافه کند.

بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری
بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری

نصب کاغذ دیواری‌ها کار یدی ماهرانه یک متخصص را می‌طلبد. این فرآیند ریزه کاری‌های زیادی دارد و زمان و حوصله زیادی می خواهد. به طور مشابه، تراشیدن و حذف کاغذ دیواری های قدیمی تر الزامی است. لایه جدیدی از کاغذ دیواری نمی‌تواند روی کاغذدیواری دیگری نصب شود (البته گاهی بسته به شرایط امکان دارد). اگرچه پیشرفت در تکنولوژی موجب تولید آخرین نسخه های کاغذدیواری شده اند که هنگام حذف شدن تکه های بزرگ تری از آن ها کنده می‌شود.

ماندگاری

بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری
بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری

ماندگاری عامل بسیار مهمی است که باید هنگام انتخاب پوشش های دیواری تان دقت کنید. رنگ های با کیفیت خوب، زمانی که به خوبی نقاشی شده باشند می‌توانند تا 5 سال دوام بیاورند. این بدان معنی است که رنگ‌ها معمولا در بخش هایی که دارای بیشترین استفاده هستند و یا در معرض نور خورشید قرار دارند به تدریج محو و پوسته پوسته می‌شوند. از این رو، نیاز است تا هر سه سال یا حتی زودتر(زمانی که رنگ نقاشی تان از طیف های روشن تر باشد) آن را اصلاح کنید.

از سوی دیگر، کاغذ دیواری ها ممکن است دوام بیشتری داشته باشند. کارشناسان مدعی هستند که نصب یک کاغذ دیواری تا 15 سال یا بیشتر دوام دارد. با این حال کاغذ دیواری‌ها از پاره و تکه تکه شدن محفوظ نیستند. زمانی که این اتفاق بیفتد مجبور می‌شوید از نو کل فرآیند حذف کردن کاغذ دیواری و چسباندن آن ها را انجام دهید.

هزینه بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری

رنگ ها منابعی هستند که به آسانی در دسترس اند. زمان، هزینه و مهارت مورد نیاز برای اجرای آن ها نسبتا کمتر است. این یعنی هزینه کلی متحمل شده برای هر رنگ کاری نسبتا پایین تر از هزینه نصب کاغذ دیواری می‌باشد.

کاغذ دیواری ها گران تر هستند، اما یک بار هزینه ای هستند و از آن جایی که ماندگاری بالاتری دارند در دراز مدت مقرون به صرفه تر از آب درمی‌آیند.

نوع استفاده

هنگام انتخاب بین کاغذدیواری و رنگ به جایی که قرار است آن را پوشش دهید توجه کنید. در حالی که رنگ به طور کلی برای تمام بخش های خانه مناسب است اما گرمای زیاد می‌تواند به طور جدی روی دوام رنگ ها اثر بگذارد.

به طور مشابه، کاغذ دیواری ها نمی‌توانند در مکان هایی با رطوبت و گرمای بالا مثل آشپزخانه و حمام به خوبی دوام بیاورند. از آن جایی که کاغذدیواری ها به سادگی خراب یا پاره می‌شوند بهتر است آن ها را در مکان هایی با رفت و آمد بالا یا اتاق کودکان نصب نکنید.

زیبایی شناختی در بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری 

بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری
بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری

رنگ و کاغذ دیواری هر دو می‌توانند در شیوه‌های موثری برای ارتقای جذبه زیباشناختی اتاق‌تان اجرا شوند. از رنگ‌های نقاشی بافت‌دار یا کاغذ دیواری هایی با نقش و نگار پر زرق و برق به عنوان پس زمینه‌ای خیره کننده برای مبلمان تان استفاده کنید. این‌ها می‌توانند بسته به تصمیم و سلیقه شما رسمی و ظریف یا معاصر و نوآورانه باشند.

گزینه‌های سفارشی سازی ( بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری ) 

بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری : کدام بهتر است؟
بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری : کدام بهتر است؟

رنگ‌ها مجال کافی برای سفارسی سازی ارائه می‌کنند و می توانند در هر رنگی که بتوانید تصور کنید ایجاد شوند. می‌توانید انتخابی از بین هزاران نمونه رنگ یا رنگ های مخلوط و ته رنگ ها داشته باشید تا دقیقا به رنگ سفارشی مورد نظر خود دست یابید.

کاغذ‌دیواری‌ها هم تنوع بسیار گسترده ای دارند. به علاوه می‌توانید فروشنده ای را پیدا کنید که الگوی یا نقاشی سفارشی شما را روی کاغذ دیواری خام چاپ کند.

به خاطر داشته باشید که هم رنگ و هم کاغذدیواری می‌توانند منحصرا روی دیوارهای صاف و یکدست اجرا شوند. ضمنا می‌توانید ترکیبی از کاغذ دیواری ها و رنگ‌ها را برای منزل تان انتخاب کنید، بدین صورت که کاغذ دیواری را برای افزودن طرح پرظرافت و منحصربه فرد به اتاق تان و رنگ را برای زیباتر کردن سایر بخش ها که در معرض رفت و آمد بیشتر هستند استفاده کنید. این کار به هر فضای منزل تان کاراکتر خاص خودش را می‌دهد. بنابراین با توجه به نیازهای خود انتخاب کرده و تزئینات خیره کننده ای به دیوارهای تان اضافه کنید.

بازسازی ؛ رنگ یا کاغذ دیواری

 

تحریریه پویانو| سجادی