طراحی و معماری بازار و رستوران زراعی چایمیدو / گروه معماران Zhaoyang Architects

طراحی و معماری بازار و رستوران زراعی چایمیدو / گروه معماران Zhaoyang Architects

1

طراحی و معماری بازار و رستوران زراعی چایمیدو ؛ این، یک پروژه نوسازی است و ملک در واقع یک دفتر متروکه واقع در مرکز شهر قدیمی «دالی» و شامل یک سازه چوبی به سبک «بائی» سنتی، و یک خانه ییلاقی ساخته شده از آجر و بتن و یک حیاط به مساحت 200 مترمربع بوده‌است. این ملک توسط یک برند محلی اجاره و نوسازی شده و برای جای‌دادن یک سوپرمارکت و یک رستوران زراعی، گالری‌ای برای صنایع دستی محلی و فضایی برای بازار چایمیدو که هفته‌ای یک‌بار برگزار می‌شود، مهیا است.

معمار: Zhaoyang Architects

موقعیت: دالی، یانان، چین

زیربنا: 631 مترمربع

سال: 2015

2
3

ایده نوسازی غالبا حول تعریف مجدد چهار وجه متفاوت حیاط با استفاده از استراتژی‌های جدا و تک‌منظوره بود. در ضلع شمالی حیاط، یک طبقه دیگر به خانه ییلاقی افزوده شد که یک سقف کاشیکاری شده به سبک بائی سنتی دارد. یک آلاچیق استیل با فرمی غیرمتعارف به سمت حیاط ادامه پیدا می‌کند و فضای داخلی رستوران را با فضای حیاط پیوند می‌دهد. این آلاچیق برای تاکید بر حجمش و برای فیلتر عبور نور با بامبو پوشانده شده‌است. این نمای بامبویی از سمت حیاط قابل کنترل و بازوبسته شدن‌است و در ساعات برپایی بازار به تعامل بیشتر میان دو محیط کمک می‌کند. این نمای بامبویی به بالا هم امتداد پیدا می‌کند و نرده‌های تراس را شکل می‌دهد. پروفیل این نرده در مسیر جهت‌گیری فضایی نمای حفظ‌شده طبقه بالا و سقف شیبدار ساختمان چوبی همسایه، دارای شیب است.

4

ساختمان چوبی با متدهای سنتی ساخته شد. دیوارهای جداکننده طبقه همکف حذف شده و درب‌های چوبی آن به شبکه‌های چوبی تغییر یافتند. به‌این‌ترتیب فضای طبقه همکف رو به بیرون گشوده شد. علاوه بر این، به نمای سیستمی متشکل از درهای کشویی بامبویی افزوده شد و به‌این‌ترتیب میران گشودگی آن قابل تنظیم شد. این سیستم بامبویی ستون‌های چوبی اصلی را می‌پوشاند و ظاهری جدید را در پاسخ به فضامندی تغییر یافته باز، عرضه می‌کند.درحالی‌که خوانش تصویر سنتی در طبقه همکف به کنار می‌رود،این نمای جدید روی جزییات خالص‌تری از نمای حفظ شده طبقه بالا و سقف شیبدار تاکید می‌کند.

5

ضلع جنوبی حیاط، اصلی‌ترین ورودی به کل مجموعه است. برای تعریف مجدد ورودی، یک آلاچیق گوه‌شکل به آن افزوده شد که هم به‌عنوان یک فضای سرپوشیده عمل می‌کند و هم ترتیب فضایی را تغییر می‌دهد. در اینجا بامبو در سقف استفاده شده و از لحاظ بصری می‌تواند با بامبوی موجود در نماهای دیگر مرتبط شده و حس وجود اتحاد در مجموعه را افزایش دهد.

6 7 8

ضلع جنوبی حیاط با یک نرده آهنی به همراه پیچک‌های محلی باشکوهی پوشانده شده تا امنیت مجموعه را با یک حفاظ نیمه‌شفاف و نرم تامین کند. یک سکوی عریض چوبی در حیاط قرار داده شده که باغچه را می‌پوشاند و می‌تواند به‌عنوان یک نیمکت طویل و فضای برای بازی کودکان در طول ساعات برگزاری بازار مورد استفاده قرارگیرد.

9

منبع: archdaily

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو| فاطمه زنگی