ایجاد حریم خصوصی در طراحی نما خانه و فیلتر کردن نور

ایجاد حریم خصوصی در طراحی نما خانه و فیلتر کردن نور

ایجاد حریم خصوصی در طراحی نما ساختمان ؛ کارگاه معماری CplusC اخیراً ساخت این خانه در سیدنی استرالیا را تکمیل کرده است که روی یک قطعه زمین باریک نشسته است و به عنوان جایی برای تفریح و سرگرمی و گذراندن زمان در کنار خانواده به طور خصوصی طراحی شده است.

طراحی نما خانه از یک شبکه چوبی با پنجره هایی ساخته شده است، و همچنین پانل های سوراخ سوراخ فلزی. این پانل های فلزی، باغ هایی عمودی را ایجاد کرده اند که با گذر زمان رشد کرده و بزرگ تر خواهند شد.

قبل از رسیدن به ورودی خانه، افراد توسط یک حیاط مورد استقبال قرار می‌گیرند که دیواره‌های آن به سمت آسمان بالا رفته است.

با ادامه دادن راه و گذشتن از حیاط به مسیری می رسیم که به سمت ورودی خانه هدایت می کند که دارای یک در محوری چوبی بزرگ می باشد که به صورت زاویه دار قرار گرفته است و دسترسی به خانه را فراهم کرده است.

در داخل خانه و در سمت راست درب ورودی، اتاق تماشای تلویزیون واقع شده است که دارای دیواری با طرح چوب و درهای شیشه ای کشویی می باشد که به سمت عرشه استخر باز می شوند.

در کنج سالن تلویزیون و درست در مقابل در ورودی خانه، یک راه پله کوچک قرار گرفته است که به سمت بخش های اصلی نشیمن خانه و فضای ناهارخوری پایین می رود. یک کانتر چوبی ساده که با لبه پله های آشپزخانه برخورد کرده است، به کانتر روی میز جزیره ای آشپزخانه متصل شده و امتداد می‌یابد.

در انتهای دیگری میز جزیره ای ناحیه به عنوان یک ناهارخوری کوچک وجود دارد که دارای یک کانتر چوبی می باشد. در کنار یکی از دیوارها یک نیمکت چوبی با تعدادی کوسن قرار گرفته است، دیوار دیگر با کابینت های سفید رنگ آشپزخانه و همچنین گاز و فر پر شده است. از یک دیوار آینه ای برای پشت سینک و گاز استفاده شده که به انعکاس نور در سالن کمک می کند و آن را بزرگتر نشان می‌دهد.

وقتی از فضای آشپزخانه پایین‌تر می آییم، می‌توانیم پنجره هایی از کف تا سقف کشیده شده را ببینیم که منظره منحصر به فردی از استخر را در فضا پدید آورده اند.

یک لوستر تندیسی از سقف این فضا و در بالای میز ناهار خوری بیضی شکل آویزان شده است. مبلمان چوبی به کار رفته با مجموعه قاب های پنجره ها و کرکره‌های چوبی هماهنگ بوده و آنها را تکمیل کرده اند.

در سالن نشیمن یک نیمکت چوبی بزرگ وجود دارد که در امتداد طول فضا قرار گرفته است و همچنین چندین صندلی و مبل دیگر فضایی کامل را برای تفریح و سرگرمی افراد ایجاد کرده اند. همچنین سالن نشیمن به یک فضای نشیمن و آشپزخانه روباز باز می شود که دارای باربیکیو و فر می باشد.
فیلتر 
در کنار سالن نشیمن و در انتهای استخر، یک حوض کوچک قرار گرفته است. در این عکس ها می توانید مشاهده کنید که چطور فضای بالای استخر در قسمت هایی باز می باشد و امکان ورود نور خورشید به این بخش را فراهم کرده است.

وقتی به داخل خانه و به جلوی درب ورودی آن برگردیم، پله هایی چوبی و فلزی وجود دارند که به سمت طبقه بالایی که شامل اتاق خواب ها می باشد، بالا رفته اند.

اتاق خواب مستر که دارای دیزاینی مینیمال می‌باشد، دیوارهایی بزرگ دارد که با پنجره پوشیده شده اند و با باز کردن آنها نسیمی درون اتاق می پیچد. سقف چوبی اتاق به سمت حمامی مجهز ادامه پیدا کرده است که توسط یک پنجره کشویی بزرگ از فضای اتاق خواب جدا شده است.
ایجاد حریم خصوصی در طراحی نما
در اینجا نیز نگاهی به پلان طبقات خانه و مقاطع آن می‌اندازیم.

 

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: contemporist