مروری اجمالی بر انواع متدهای روشنایی منزل

انواع متدهای روشنایی منزل ؛ مروری اجمالی بر انواع روش های نورپردازی منازل

مروری اجمالی بر انواع متدهای روشنایی منزل

انواع متدهای روشنایی منزل ؛ روشنایی جزء مهم هر خانه محسوب می‌شود. البته که بدون آن قادر به انجام برخی از کارها و فعالیت ها نیستیم و مجبوریم کورمال راه برویم. روشنایی برای ما بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل همیشه اشاره می‌کنیم که هر بخش از خانه باید به روشنایی مناسبی مجهز شده باشد.

اما هنگامی که قصد خرید لامپ‌ها یا دیگر چراغ‌ها را از فروشگاه لوازم برقی داریم، آیا واقعا می‌دانیم که چه نوع چراغی برای چه محیط و چه منظوری استفاده می‌شود؟

آیا واقعا می‌دانیم چه نوع لوازم روشنایی باید بخریم و آن‌ها را کجا نصب کنیم؟

خب، برای تنوع، به جای ارائه صرفا چند توصیه و راهنمایی، چرا سعی نکنیم انواع مختلف روشنایی را برای اطلاع بیشتر معرفی کنیم؟ مطمئنا این دانش پایه ای می‌تواند نحوه انتخاب شما و استفاده از چراغ‌ها را تغییر دهد.

1- نور یا روشنایی طبیعی

نور طبیعی تنها به نور خورشید یا حتی ماه برنمی‌گردد، بلکه آن به نور و درخشش متحرک حاصل از آتش نیز اشاره دارد. نور جنبشی ممکن است از شمع یا شعله آتش باشد. خصوصیات این نوع نور بسته به شرایط آب و هوایی، فصل یا اوقات روز ممکن است متفاوت باشد.

01 انواع متدهای روشنایی منزل
انواع متدهای روشنایی منزل

فضاهای داخلی خانه‌ای که غرق در نور طبیعی باشد جلوه آرامش بخش و دلنشینی خواهد داشت. به علاوه به خاطر فضای ساکت و پرروحی که ایجاد می‌کند دعوت کننده تر خواهد بود.

02

چراغ های شمعی معمولا برای استفاده در فضای بیرون خانه استفاده می‌شوند اما در فضای داخل نیز نمای خوبی دارند و بیشتر اوقات در محل غذاخوری و شام یا حتی اتاق خواب به کار می‌روند.

2- روشنایی محیطی

این، روشنایی سرتاسری در یک مکان فراهم می‌کند و از این رو به آن روشنایی کلی نیز می‌گویند. این نوع روشنایی به افراد این امکان را می‌دهد تا فعالیت های شان را با خیال راحت انجام دهند چرا که میزان روشنایی مطلوبی را فراهم می‌کند. آن سطح مطلوبی از روشنایی برای گام برداشتن، صحبت کردن و تشخیص اشیاء را از خود می‌تاباند. این نوع روشنایی سرتاسر اتاق را فراگرفته و سایه کمی ایجاد می‌کند. چراغ های دیوارکوب و فانوس های کاغذی مثالی از روشنایی محیطی هستند.

03 انواع متدهای روشنایی منزل
انواع متدهای روشنایی منزل

لوسترها هم جزو لوازم روشنایی محیطی طبقه بندی می‌شوند چرا که همانند اتاق پذیرایی این عکس، کل یک فضا را روشن می‌کنند.

04

در این اتاق خواب از چراغ های دیوارکوب روی هر دو سوی تاج تخت استفاده شده است. این، روشنایی کافی برای برخی فعالیت‌ها نظیر مطالعه  فرد روی تخت را فراهم می‌کند.

3- روشنایی وظیفه ای

این روشنایی این امکان را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم وظایف خاصی نظیر مطالعه، نظافت، پخت و پز غذا، نوشتن، بازی کردن و …را انجام دهیم. از آن جایی که این نوع روشنایی برای وظایف خاصی استفاده می‌شود، باید بدون تابش های انحرافی و سایه‌ها باشد. این نوع روشنایی را می‌توان با استفاده از چراغ های سالنی، چراغ های رومیزی، چراغ های توکار، چراغ های آویز و ریلی و نیز چراغ‌های زیر کابینتی فراهم کرد.

05

در این استودیو هنرپیشه از چراغ های ریلی برای فراهم کردن نور برای کل فضا استفاده شده است.

06

دیوار این فضا پر از نقش و نگار است اما با این وجود تاریک نیست. چراغ بزرگ سالنی این محیط را روشن کرده و به افراد این امکان را می‌دهد که بتوانند در این جا مطالعه کرده  یا به انجام دیگر فعالیت ‌ها بپردازند.

4- روشنایی تاکیدی

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع روشنایی، تاکیدکننده ظاهر و ویژگی‌های یک بخش از محیط برای جذابیت بیشتر بصری است. این برای برجسته نشان دادن نقاشی ها، کلکسیون های به نمایش گذاشته شده، گیاهان، محوطه سازی فضای باز، مجسمه ها و غیره استفاده می‌شود. این نوع روشنایی توسط چراغ های تصویری دیواری، چراغ های توکار و ریلی فراهم می شود.

07 انواع متدهای روشنایی منزل
انواع متدهای روشنایی منزل

همانطور که می‌بینید در این تصویر اضافه کردن چراغ ها در بالای تابلوهای دیواری نگاه ها را به سمت آن می کشاند. با این روش مطمئن خواهید بود که کلکسیون های هنری تان هیچ گاه دور از دید قرار نمی‌گیرد.

08

چه کسی گفته که مجسمه ها فقط برای موزه ها هستند؟ آن ها در گوشه های تاریک یا راهرو نیز نمای جالبی دارند. فقط باید چند چراغ نورافکن اضافه کنید تا جلوه بهتری داشته باشند.

5- روشنایی تزئینی

این روشنایی به نوعی اشاره دارد که آن را به یک اثر هنری تبدیل می کند. این برای اهداف تزئینی و دکوری استفاده می‌شود و همانند نورافکن‌ها یک مجسمه یا عکس روی دیوار را روشن می‌کنند. این نوع از روشنایی باید همراه با دیگر انواع روشنایی به کار روند.

9 انواع متدهای روشنایی منزل ؛ مروری اجمالی بر انواع روش های نورپردازی منازل
انواع متدهای روشنایی منزل ؛ مروری اجمالی بر انواع روش های نورپردازی منازل

یک کابینت بدون نورپردازی ظاهر بدون اشکالی دارد اما با اضافه کردن چراغ های توکار در بالای کابینت، طبقات و شلف های آن ظاهر جذاب تری پیدا می‌کنند.

10

ما همگی اتفاق نظر داریم که این ورودی خانه بدون وجود چراغ ها هم ظاهر زیبایی دارد، اما چراغ‌های تزئینی اضافه شده گیاه کنار درب را روشن کرده است که افکت چشم نوازی حاصل شده است.

موارد مذکور پنج نوع مختلف روشنایی بودند. ما همه آن ها را در کنار هم برای روشنایی بخشی به خانه های مان و کاربردپذیری فضاها استفاده می‌کنیم.

بنابراین، شما اکنون می‌دانید که چه نوع چراغی برای مکان خاصی از منزل تان نیاز دارید. با این اطلاعات در زمینه روشنایی، دیگر هنگام خرید چراغ‌ها یا لامپ‌ها و یا صحبت با یک طراح داخلی می‌دانید که از چه اصطلاحاتی باید استفاده کنید.

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: homedesignlover