اندازه گیری های کابینت آشپزخانه و فضای آشپزخانه برای کمک به طراحی بهتر

اندازه گیری های کابینت آشپزخانه و فضای آشپزخانه برای کمک به طراحی بهتر

اندازه گیری های کابینت آشپزخانه ؛ با درک نسبت‌های فضایی، ابعاد ساخت و مناطق کار، آشپزخانه ایده آلی برای پخت و پز ایجاد کنید. چه بخواهید اندکی تغییر در آشپزخانه خود بدهید یا این که آن را نوسازی کنید یا یک آشپزخانه کاملا جدید بسازید، درک چند اندازه‌گیری ساخت کلیدی و دستورالعمل های ساماندهی شده می‌تواند شما را در ساده و روان کردن کارهای پخت و پز کمک کند.

آشپزخانه ها برای غذا و وسایل آشپزی شما محل ذخیره سازی فراهم می‌کنند، فضای کافی برای آماده کردن مواد غذایی و تمیزکاری می‌دهند و البته فضایی در اختیارتان قرار می‌دهند که می‌توانید در آن جا غذا و شیرینی بپزید.

این کارکردها زمانی که متفکرانه در کنار هم چیده شده باشند مطلوب عمل کرده و تجربه کار کردن در آشپزخانه شما را بهتر می‌کنند. در این جا روش هایی برای نحوه رسیدن به این چیدمان ایده آل آورده شده است.

اندازه گیری های کابینت آشپزخانه
اندازه گیری های کابینت آشپزخانه

در حالت ایده آل، فضای نگهداری خشک و خنک باید در نزدیک ترین مکان به نقطه ورودی آشپزخانه قرار بگیرند. منطقه پخت و پز باید به سمت محل غذاخوری قرار بگیرد و بهترین جا برای نصب سینک نیز بین این دو بخش است. به این چیدمان مثلث کار نیز می‌گویند. بهترین مثلث کار باید کمتر از 21 فوت(6.4 متر) طول داشته باشند. مثلث های کاری که بیشتر از 26 فوت(7.9 متر) باشند در بیشتر اوقات جابه جایی از بخش به بخش دیگر مثلث ناکارآمد است.

اندازه گیری های کابینت آشپزخانه
اندازه گیری های کابینت آشپزخانه

در این طرح نحوه چیدمان و ابعاد یک آشپزخانه در اندازه متوسط نشان داده شده است.

توجه داشته باشید که منطقه آماده سازی مواد غذایی بین ایسلند، سینک و گوشه آشپزخانه تقسیم شده است. مثلث کار این جا کوچک و جمع و جور است. در هر فضایی همیشه اندکی ناسازگاری وجود دارد.

بیایید نگاهی به سه کارکرد اصلی این آشپزخانه بیندازیم:

1-فضای ذخیره سازی

2-فضا برای آماده سازی

3-فضای پخت و پز

هر شخصی ممکن است اولویت های متفاوتی برای کاری که در آشپزخانه انجام می‌دهد داشته باشد بنابراین از این به عنوان یک راهنما استفاده کنید نه یک قانون اجباری.

فضای ذخیره سازی

همانطور که ذکر شد طراحان پیشنهاد می‌کنند فضای ذخیره سازی محصولاتی که باید در جای خشک و خنک باشند در ورودی آشپزخانه قرار دهید. قرار دادن بوفه آشپزخانه در یک سمت و یک پیشخوان 15 تا 24 اینچی(38 تا 61 سانتی متر) در سمت دیگر ایده خوبی است. این باعث می‌شود که به راحتی بتوانید چیزهایی را که از فریزر و یخچال بیرون می آورید روی پیشخوان یا کانتر آشپزخانه قرار دهید.

در بوفه آشپزخانه می‌توان کالاهای خشک به همراه جارو و ملزومات دیگری مانند دستمال حوله های کاغذی را نگهداشت. از دراورهای بوفه برای نگهداشتن کیسه های پلاستیک، فویل ها و هر چیزی که برای نگهداری و ذخیره کردن غذاها به کار می رود استفاده کنید.

از کابینت های این بخش نیز می‌توانید برای نگهداری ظروف همزن، سینی های کیک، پیمانه های اندازه گیری و دیگر اشیائی که شما را در آماده سازی وعده‌های غذایی کمک می کند استفاده کنید.

اندازه گیری های کابینت آشپزخانه

فضای آماده سازی مواد غذایی

در حالت ایده آل، فضای تمیزکاری و آماده سازی بهتر است در اطراف سینک باشد. در این بخش ها بشقاب ها و استکان های مورد استفاده روزانه در کنار ماشین ظرفشویی و سطل های زباله خواهد بود.

فضای به اندازه 18 تا 36 اینچ(45 تا 92 سانتی متر) از کانترتاپ را در یک یا هر دو سمت سینک آزاد بگذارید. مناطق آماده سازی بهتر است خالی از دیگر اشیاء باشند چرا که شما همیشه می‌خواهید کاسه ها، بشقاب ها و پیمانه های اندازه گیری را بیرون آورده و روی آن قرار دهید. بگذارید حداقل 36 اینچ(92 سانتی متر) فضای کانترتاپ برای آماده سازی مواد غذایی بدون هیچ وسیله دیگر و کاملا خالی باشد. این اندازه در آشپزخانه های بزرگ تر می‌تواند بیشتر هم باشد. یکی از دلایلی که ایسلند یا جزیره های آشپزخانه اینقدر محبوبیت یافته اند همین است. آن ها سطوح گسترده و به خوبی روشن شده ای فراهم می‌کنند که می‌توان روی آن اکثر کارهای آشپزخانه را انجام داد.

اندازه گیری های کابینت آشپزخانه

فضای پخت و پز

بخش پخت و پز باید در اطراف هود، اجاق گاز و یا فرهای دیواری واقع باشد. قابلمه ها، ماهیتابه های سرخ کردنی و سینی های شیرینی پزی را در مجاورت اجاق گاز و فرها قرار دهید. این هم ایده خوبی است که لوازم کوچک آشپزخانه نظیر توسترها و قهوه سازها را در این بخش قرار دهید چرا که باعث می‌شود فضای آماده سازی مواد غذایی شما خالی و آزاد بماند.

21 تا 36 اینچ(53 تا 92 سانتی متر) روی کانتر در هر دو سمت اجاق گاز را به منطقه پخت و پز اختصاص دهید. در صورت امکان، فرهای دیواری که فضایی از کانترتاپ آشغال نمی‌کنند را نزدیک این بخش قرار دهید تا بتوانید غذاهای داغ را فوری و بدون معطلی از درون آن‌ها بیرون بیاورید. ادویه جات، تخته های برش نان و آویزهای قابلمه را نزدیک دراورها و قفسه ها قرار دهید. ضمنا لوازم سرو غذا را نیز نزدیک محل غذاخوری بگذارید.

ابعاد پیشنهادی و توصیه شده برای اجزای آشپزخانه

ابعاد تمام اجزای آشپزخانه برای استفاده بهینه از فضای آشپزخانه مهم هستند. عرض یک یخچال معمولی کمی کمتر از 36 اینچ(92 سانتی متر) است. اما مشکل اغلب در مورد عمق یخچال هاست. در سال های اخیر برخی از تولیدکنندگان یخچال هایی طراحی کرده اند که عمق آن ها بشتر از کابینت های معمولی با عمق 24 اینچ(61 سانتی متر) می باشد. شما همچنان می‌توانید یک یخچال مستقل کم عمقی بخرید اما باید به ابعاد لیست شده در مشخصات آن به دقت توجه کنید تا مطمئن شوید در آشپزخانه شما به خوبی جاسازی می شود. گزینه دیگر چیدمان های یخچال توکار است اما این‌ها مشخصا قیمت گرانتری دارند. به دنبال لوازمی با عمق 30 اینچ(76 سانتی متر) یا کمتر باشید که درب های آن ها به سمت بیرون باز شود نه به سمت کناره ها، در غیر این صورت می‌توانید فضای آشپزخانه تان را طوری طراحی کنید که لوازمی با عمق بیشتر در آن جاسازی شوند. چیز دیگری که باید به آن ها توجه کنید چرخش درب یخچال است. همیشه جهت چرخش را امتحان کنید تا ببینید که آیا موقع باز شدن به چیزی گیر می‌کند یا نه.

اندازه گیری های کابینت آشپزخانه
اندازه گیری های کابینت آشپزخانه

در این جا می بینید که چطور ارتفاع کابینت ها نقش مهمی در چیدمان آشپزخانه ایفا می‌کنند. کابینت های بالایی به طور معمول 18 اینچ(46 سانتی متر) بالاتر از کانترتاپ قرار گرفته و ارتفاعی بین 30 تا 42 اینچ(76 تا 107 سانتی متر)  از سطح کانتر دارند. در نظر داشته باشید که برای دسترسی مناسب به کابینت های بالایی، ارتفاع آن ها نهایتا باید 70 تا 80 اینچ(178 تا 203 سانتی متر) از کف زمین فاصله داشته باشد. برای دسترسی به کابینت هایی با ارتفاع بیشتر از 7 فوت از کف زمین باید از چهارپایه استفاده کنید. کابینت هایی که ارتفاع بیش از 8 فوت داشته باشند برای اکثر افراد خانواده ناکارآمد هستند، با این حال می توان از آن ها برای ذخیره کردن لوازم دکوری یا فصلی استفاده کرد و برای دسترسی به آن ها می‌توانید از چهارپایه یا نردبان استفاده کنید.

ابعاد استاندارد برای کابینت های زیری، 24 اینچ(61 سانتی متر) عمق و 36 اینچ(92 سانتی متر) ارتفاع می‌باشد. به طور کلی افراد در حال بلندقدتر شدن هستند طوری که برخی از صاحبخانه ها ارتفاع کانتر خود را تا 38 اینچ(97 سانتی متر) بالا می‌آورند.

اندازه گیری های کابینت آشپزخانه

یکی دیگر از ابعاد مهم که باید به آن توجه کنید فاصله بین کابینت هاست. نقاط ورود آشپزخانه می‌توانند اندازه کمی به اندازه 36 اینچ(92 سانتی متر) داشته باشند موقعی که کابینتی در یک سمت آن ها واقع شده باشد. حداقل 42 اینچ(107 سانتی متر) فاصله باید بین صورت یک کابینت با صورت کابینت سمت دیگر وجود داشته باشد و اگر این فاصله 48 اینچ(122 سانتی متر) باشد بهتر است اما فاصله بیش از 60 اینچ(152 سانتی متر) در بسیاری از مواقع بیش از حد گسترده است. با این حال، اگر آن یک آشپزخانه U شکل باشد، می‌توانید حتی فاصله ی بین کابینت ها را تا 96 اینچ(244 سانتی متر) در نظر بگیرید.

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz