انتخاب کاشی آشپزخانه ؛ 6 نکته مهم و کاربردی در انتخاب کاشی

انتخاب کاشی آشپزخانه ؛ 6 نکته مهم و کاربردی در انتخاب کاشی

انتخاب کاشی آشپزخانه ؛ بازسازی و تغییر دکوراسیون آشپزخانه در زمره آن بخش‌هایی است که نیاز به تصمیم‌گیری‌های زیادی دارد. تصمیم‌هایی که از دور ساده به نظر می‌رسند اما وقتی مشغول بازسازی می‌شوید متوجه می‌شوید چقدر جزییات و نکات کوچک و بزرگی برای تصمیم‌گیری و انتخاب وجود دارد. کاشی آشپزخانه یکی از این انتخاب‌هاست. شاید بتوان گفت کاشی‌های بین کابینی نگین آشپزخانه هستند، طرح و رنگ آنها می‌تواند باعث شود کابینت ها، صفحه کابینت ، و کل آشپزخانه بهتر و زیباتر دیده شود – و یا برعکس! – هرچند مواد و مصالح مدرن و متفاوتی این روزها در بازار وجود دارند، اما کاشی هنوز هم یکی از انتخاب‌های اصلی و مهم بسیاری از افراد در هنگام تغییر دکوراسیون و بازسازی آشپزخانه است. اگر شما هم مشغول بازسازی آشپزخانه خود هستید یا قصد دارید به زودی کاشی‌های بین کابینتی را عوض کنید، این مطلب را از دست ندهید. در ادامه به شش نکته مهم و ضروری در هنگام انتخاب کاشی آشپزخانه می‌پردازیم که توجه به آنها کمک می‌کند انتخاب بهتر و راحت‌تری داشته باشید. این نکات کلی و عمومی هستند و با توجه به فضا و سبک دکوراسیون شما، نکات دیگری را نیز باید مدنظر داشته باشید، اما این نکات به شما کمک شایانی در مشخص کردن سبک، فرم و نوع کاشی‌های خواهند کرد.

رنگی یا بی رنگ؟

قبل از اینکه به خرید کاشی بروید، تصمیم خود را بگیرید که به دنبال کاشی‌های ساده با رنگ های خنثی هستید یا می‌خواهید مدلی رنگی و طرح‌دار انتخاب کنید؟ این انتخاب به نوع و رنگ کابینت ها و سایر عناصر آشپزخانه، و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر کابینت‌های شما یا سایر بخش‌های آشپزخانه‌تان رنگی است، انتخاب یک کاشی بین کابینتی با رنگی ملیح و خنثی به زیباتر دیده شدن آشپزخانه‌تان کمک می‌کند، حال آنکه کاشی‌های رنگی و پر از نقش و نگار ممکن است باعث آشفتگی بصری و به هم ریخته و شلوغ به نظر رسیدن آشپزخانه شود. اما اگر کابینت‌هایی به رنگ خنثی دارید، به دنبال کاشی‌های رنگارنگ و طرح دار بگردید. این کاشی‌ها به آشپزخانه شما جانی دوباره می‌دهند و از خسته‌کننده شدن فضا جلوگیری می‌کنند. هرچند باید این نکته را در نظر داشته باشید که آخرین انتخاب باید بر اساس سلیقه شما باشد. اگر عاشق فضاهای شلوغ و پر رنگ و طرفدار سبک ماکسیمالیست هستید، انتخاب کاشی‌های رنگی در کنار کابینت‌های رنگی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

ارتفاع فضای کاشی‌ها

مساحتی که قرار است کاشی شود را در نظر بگیرید. گاهی فضای آشپزخانه و نوع چیدمان کابینت‌ها به گونه‌ای است که تنها بخشی کوچک از فضای بین کابینت‌ها باید کاشی شود. اما ممکن است این فضا به بین کابینت‌ها محسور نشود و به دلیل نوع چیدمان و معماری فضا مجبور باشید ادامه کاشی‌ها را تا بخشی از دیوار آشپزخانه هم ادامه دهید. این مساحت به دو دلیل حائز اهمیت است. اول اینکه اگر بخواهید مساحت زیادی از فضا را کاشی کنید انتخاب طرح‌های شلوغ و پر نقش و رنگ انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود، دوم اینکه باید کاشی‌های زیادی خریداری کنید پس بهتر است از انواع ساده که قیمت‌های مناسب‌تری دارند استفاده کنید.

سبک مناسب در انتخاب کاشی آشپزخانه

یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید کاشی، تصمیم‌گیری راجع‌به سبک مورد نظر شما است. اگر دکوراسیونی با سبک مدرن و مینیمال دارید، بهتر است به دنبال مدل‌هایی ساده و مینیمال بگردید تا کاشی‌های آشپزخانه به تکمیل شدن زیبایی سبک دکوراسیون شما کمک کند. اگر آشپزخانه شما به سبک روستیک است، کاشی‌های ساده و آجری شکل که حال و هوای سبک روستیک را تداعی کنند مناسب شما است. اگر طرفدار آشپزخانه‌های ایرانی هستید، بهتر است به دنبال کاشی‌هایی با نقش و نگارهای ایرانی و دست ساز بگردید. هرچند ترکیب سبک‌ها می‌تواند زیبا و چشمگیر باشد و ممکن است کاشی‌های دست‌ساز در یک فضای مدرن و مینیمال دلنشین و زیبا باشد، اما باید در ترکیب سبک‌ها محتاطانه عمل کنید و اگر می‌خواهید کاشی‌های سنتی را به دکوراسیون مدرن خود بیاورید، از یک متخصص مشورت بگیرید و مطمئن شوید نتیجه دلخواه شما خواهد بود.

توجه به صفحه کابینت

صفحه کابینت و کاشی آشپزخانه در کنار یکدیگر قرار دارند. جایی که صفحه کابینت تمام می‌شود کاشی‌ها شروع می‌شوند. پس در هنگام انتخاب رنگ و مدل کاشی باید به رنگ و جنس صفحه کابینت خود دقت داشته باشید. اگر صفحه کابینت شما رنگی است، بهتر است کاشی‌هایی ساده و با رنگ‌های خنثی را انتخاب کنید. در انتخاب فرم دست باز است و می‌توانید برای جبران خنثی بودن رنگ کاشی‌ها، از فرم‌های خاص‌تری استفاده کنید. مانند کاشی‌های لوزی یا شش ضلعی. اما اگر صفحه کابینت شما ساده و با رنگی خنثی است، این خنثی بودن را با رنگ و طرح کاشی‌های بین کابینتی متعادل کنید تا فضایی با هارمونی و هماهنگی داشته باشید. اگر می‌خواهید کاشی‌ها و صفحه کابینتی رنگی داشته باشید، مطمئن شوید که هر دو از یک طیف و گروه رنگی هستند و با یکدیگر همخوانی دارند. همچنین برای داشتن نتیجه دلخواه بهتر است از کاشی‌هایی با فرم ساده استفاده کنید، چرا که ترکیب رنگ‌های مختلف و فرم‌های پیچیده در کنار هم ممکن است باعث شلوغ و آشفته به نظر رسیدن آشپزخانه شما بشود.

فرم کاشی

یکی دیگر از تصمیم‌های مهم قبل از خرید کاشی آشپزخانه، انتخاب فرم مناسب است. اگر اهل ریسک در دکوراسیون نیستید، یا به دنبال مدل‌هایی هستید که از مد نیوفتند و سال‌ها بتوانید از آنها لذت ببرید، پیشنهاد ما به شما انتخاب فرم‌ها و اندازه‌های کلاسیک و همیشگی کاشی‌هاست. کاشی‌های مستطیل و مربع شکلی که از قدیم تا به امروز به عنوان کاشی آشپزخانه تولید می‌شده‌اند و در آینده نیز طرفداران خودشان را خواهند داشت. می‌توانید این کاشی‌ها را به شکل کلاسیک و قدیمی خود کنار هم بچینید یا برای چیدمان کمی خلاقیت به خرج بدهید که این همه با نظر و سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

اگر به دنبال کاشی‌های جدید و متفاوت‌تری می‌گردید، انتخاب فرم‌های جدید و مدرن می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. می‌توانید از فرم‌های هندسی ساده‌تر مثل مربع و شش ضلعی انتخاب کنید یا فرم‌های پیچیده‌تری را برای آشپزخانه خود در نظر بگیرید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که فرم و ابعاد کاشی‌ها نه فقط با آشپزخانه، که با کل فضای منزلتان هماهنگی داشته باشد. قطعا انتخاب کاشی‌هایی با منحنی‌هایی به سبک مراکشی، در یک خانه مینیمال و مدرن نتیجه دلخواهی نخواهد داشت.

بودجه در انتخاب کاشی آشپزخانه

انتخاب کاشی آشپزخانههرچند این نکته برای هر نوع خریدی قابل استفاده است، شاید لازم باشد دوباره یادآوری کنیم که بودجه مورد نظر خود را پیش از خرید مشخص کنید. اگر بودجه محدودی دارید نگران نباشید. کمی خلاقیت به خرج دهید و به جای انتخاب یک کاشی زیبا و گران‌قیمت برای کل فضای آشپزخانه، مدل رویایی خود را با مدلی ساده ترکیب کنید و از زیبایی کاشی محبوب خود در کنار رعایت مسائل اقتصادی لذت ببرید. مانند طرح بالا که کاشی‌های طرح دار در قسمت پشت سینک با کاشی‌های ساده ترکیب شده‌اند.

حتی می‌توانید کاشی‌های ساده و قیمت مناسب را با چیدمانی جدید و خلاقانه بر دیوار آشپزخانه خود نصب کنید. محدودیت بودجه به معنای نرسیدن به نتیجه دلخواه نیست. مانند تصویر بالا که با چیدمان جالب و خلاقانه کاشی‌های ساده مربع و مستطیل شکل فضایی چشمگیر و زیبا در این آشپزخانه ایجاد شده است.

کاشی‌های دست‌ساز، کاشی‌هایی با فرم‌های نامتعارف، و کاشی‌هایی که در رنگ‌های سفارشی تولید می‌شوند معمولا به نسبت سایر کاشی‌ها قیمت بیشتری دارند، پس در هنگام تصمیم گیری در مورد نوع و مدل کاشی، این نکات را فراموش نکنید.

 

 

انتخاب کاشی آشپزخانه

تحریریه پویانو: خانی

برگرفته از: fireclaytile