اضافه کردن طبقه ؛ خانه پنهان / شرکت معماری WORKac

اضافه کردن طبقه ؛ خانه پنهان / شرکت معماری WORKac

اضافه کردن طبقه ؛ خانه پنهان / شرکت معماری WORKac

اضافه کردن طبقه ؛ خانه پنهان

معمار: گروه معماری WORKac

محل: نیویورک، ایالات متحده آمریکا

سال اتمام پروژه: 2016

مساحت: 14000 فوت مربع

عکس: بروس دمونته

 

ساخت و ساز آپارتمان مسکونی شامل بازسازی کامل جزییات داخلی و ساخت و ساز در زیر یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین نماهای چدنی ریخته‌گری نیویورک است. نوسازی ساختمان نیازمند بهره‌گیری از رویکردی دقیق برای ترکیب معماری مدرن ضمن حفاظت از بنایی تاریخی بود. طبق درخواست کمیسیون نشانه‌های شهری نیویورک، هر گونه افزودنی به پشت بام می بایست در نما غیرقابل مشاهده باشد. به هرحال ساختمان، در محلی قابل رویت با ساختمان‌های کم ارتفاع یا حتی دو طبقه در طول خیابان واقع شده است و بدین معنی است که بام ساختمان تقریبا از سه بلوک به بعد قابل دیدن است.

 

با دنبال کردن مخروط بینایی از دورترین نقطه‌ای که از آنجا آپارتمان قابل مشاهده بود، شرکت معماری WORKac  سه برآمدگی روی پشت بام بکار برد تا حجم الحاق شده به بام را بپوشاند: سنتوری مثلثی شکلی از در ساختمان کری (Carey) تاریخی مجاور اجرا شد، آرایش سنتوری مدور شد و اتاقک آسانسوری در بالای ساختمان باقی ماند. ” سایه” ایجاد شده توسط این سه پیش آمدگی فضایی بزرگ و قابل ملاحظه برای الحاق ریز فضا به ساختمان به وجود آورد و فرصت طراحی فرمی زاویه دار و متمایز برای سقف جدید ایجاد شد. نتیجه فرمی تندیس‌وار است و حجمی که کاملا از خیابان قابل مشاهده است.

برای فضای داخلی آپارتمان و فضاهای عمومی، شرکت معماریWORKac  فضاهایی را طراحی کرد که عناصر برگرفته از طبیعت و سیستم‌های مدرن و با ایده‌های نو در خصوص زندگی شهری با هم ترکیب شدند. از دیوار سبز شطرنجی لابی تا کاشت‌های وسیع و سخاوتمندانه گیاهان و بالکن‌های طبقه دوم، طبقه ششم یا هفتم، با بیرون ساختمان در ارتباط هستند و به این ارتباط تاکید دارند.

 

در هر آپارتمان، یک سوم فضا در اتاق خواب‌ها و فضای نشیمن در بالای حجم آپارتمان طراحی شد و برای انباری و حمام‌ها به کار رفت. کمتر از چهار فوت ارتفاع، این ” آپارتمان بونسای” با سرویس خواب، فضاهای نشستن و باغ گیاهان بوته‌ای در بالای آشپزخانه تجهیز شده است.

 

ویژگی‌های اصلی این بنا داشتن باغ سرخس متصل به حمام اصلی زیر باغ است. بخار آب حمام روی دیوار شیشه‌ای باغ ها جمع می شود و گیاهان آبرسانی می‌شوند.

پنت هاوس ترکیبی از فضاهای خواب و یک هال خانواده در طبقه قدیمی پنجم ساختمان است، همچنین فضاهای سرگرم کننده و پذیرایی و قسمت ناهار خوری زیر سقف جدید در طبقه ششم جزیی از پنت هاوس هستند. تراس مجزا در پشت تو رفتگی سنتوری با داشتن دید به خانه‌های وول ورث (Woolworth) ساخته شده است؛ اتاقک آسانسور قدیمی به اتاقی با وان آب داغ تغییر کاربری داد. ارتفاع برآمده از فرم زاویه‌دار مخروط دید امکان داشتن نیم اشکوب در کنار تراس، با دید به مرکز شهر و برج آزادی را فراهم کرد.

اضافه کردن طبقه ؛ خانه پنهان / شرکت معماری WORKac ؛ اضافه کردن طبقه به آپارتمان
اضافه کردن طبقه ؛ خانه پنهان / شرکت معماری WORKac ؛ اضافه کردن طبقه به آپارتمان

در سال 1857 نمای ساختمان به طور کامل بازسازی شد. رنگ زغال چوب جدید توسط شرکت معماری WORKac انتخاب شد. در واقع رنگ تیره ساختمان در تضاد با رنگ روشن ساختمان‌های مجاورش به تاریخ بنا اشاره می‌کند. در حالی که تمام ساختمان‌های عمارت‌های پارلمانی با ستون‌های کرنتین در تاریخ گم شده‌اند، شرکت معماری WORKac با همکاری هنرمند مایکل هانس میر (Michael Hansmeyer) طرح جدیدی از این سبک بناها خلق کرد. هانس میر یک اسکریپت کامپیوتری طراحی کرد. به کمک این اسکریپ عناصر گلدار کلاسیک کرنتین، طبق دستور به صورت فراکتالی رشد می‌کنند. در نتیجه طراحی جدیدی به وجود می‌آید که با  نسبت و تناسبات قدیمی هماهنگ است، اما به طور واضح از فرم‌ها و خصیصه‌های ذاتی و شیوه‌های ویژه جدیدی تشکیل شده است. مانند الحاقیه روی پشت بام، این سرستون‌ها در نگاه اول کاملا معمولی و عادی به نظر می‌رسد و تنها در بررسی دقیق و نزدیک‌تر است که استراتژی پنهان در بکارگیری شیوه‌های طراحی مدرن روشن می‌شود.

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily