آموزش گام به گام طراحی دکوراسیون داخلی : معمار فضای زندگی خود باشید

آموزش گام به گام طراحی دکوراسیون داخلی : معمار فضای زندگی خود باشید

آموزش گام به گام طراحی دکوراسیون داخلی ؛ برای آن که دکوراسیون محل زندگی خود را طراحی کنید، لزومی ندارد حتما دانش آموخته معماری یا جزو طراحان دکوراسیون داخلی باشید. طراحی دکوراسیون داخلی، با تمام اصول و قوانینی که دارد، گاهی اوقات می تواند با اجرای مرحله به مرحله و آگاهانه از دل یک حرفه تخصصی مختص طراحان حرفه ای بیرون آمده و به فرایندی تبدیل شود که شما نیز بدون داشتن کوچک ترین سر رشته ای از طراحی قادر به انجام آن باشید. البته این تخصص در نوع خود نیازمند دقت خاصی در طراحی و اجرا است که شما را ملزم به رعایت اصول با نهایت دقت می نماید.

به هر حال اگر مایل باشید، شما نیز می توانید با اجرای گام به گام این مراحل، طراحی دکوراسیون منزل خود را بر عهده بگیرید و معمار خودتان باشید. برای آشنایی با آموزش گام به گام طراحی دکوراسیون داخلی ، با پویانو همراه باشید.

تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید

اولین قدمی که در طراحی دکوراسیون باید بردارید، مشخص کردن تکلیفتان است. بله! قبل از آن که به سراغ هر کاری بروید، باید بدانید می خواهید با فضا چه کار کنید. آیا اصلا برای طراحی برنامه ای دارید؟ مسلما تصمیمات عجولانه و اقدام به هر گونه عملی قبل از این که درک مشخصی از خواسته تان داشته باشید، کار اشتباهی است. این یعنی شما نباید بدون بررسی خواسته های خود و پتانسیل های فضا دست به کاری بزنید. ابتدا لیستی از آن چه می خواهید انجام شود و فضاهایی که می خواهید به طراحی دکور آن ها بپردازید، تهیه کنید. سعی کنید یک لیست واقع بینانه داشته باشید. فضای منزلتان را در حالتی که هست و حالتی که می خواهید باشد با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید آیا خواسته تان معقول و مناسب به نظر می رسد؟ این موضوع خیلی اهمیت دارد که لیست خواسته های شما با پتانسیل فضایی که قصد طراحی آن را دارید همخوانی داشته باشد. شاید یک فضا قابلیت ایجاد برخی عملکردها را نداشته باشد و یا با اجرای یک طرح ظاهر جالبی پیدا نکند. این همان چیزی است که شما باید قبل از اقدام از آن مطلع باشید.

مجله های طراحی داخلی را ورق بزنید

بهترین راه برای این که با جدیدترین ایده های روز در طراحی دکوراسیون داخلی آشنا شوید، مجله ها و کتاب های مربوط به طراحی داخلی هستند. این مجله ها نوآورانه ترین ایده های روز را در اختیار شما می گذارند و حتی اگر هیچ فکری برای طراحی فضای مد نظر خود نداشته باشید، ذهنتان را جهت دهی می کنند. مجله ها عموما طرح های مختلف را با عکس همراه کرده و از این رو می توانند با تصاویر خود به شما الهام دهند. اگر تمایل داشته باشید، می توانید تصاویر مورد علاقه خود را که ایده های جالبی دارند بریده و کنار بگذارید. این کار در جمع آوری ایده هایی که به نظرتان جالب رسیده اند مفید خواهد بود. اگر مجله های طراحی داخلی را در دسترس خود ندارید، می توانید به جای آن ها از سایت های دکوراسیون و معماری کمک بگیرید.

از فضای مورد نظر اسکچ تهیه کنید

می خواهید بدانید معماران و طراحان دکوراسیون داخلی چگونه طراحی خود را آغاز می کنند؟ همه چیز از یک اسکچ یا طرح دستی شروع می شود. اسکچ ها طرح های ساده ای هستند که در کوتاه ترین زمان با توجه به ایده ای که در ذهن دارید روی کاغذ پیاده می شوند. برای اسکچ زدن لازم نیست حتما در رشته معماری درس خوانده باشید و یک حرفه ای به حساب بیایید. می توانید با یک طرح مقدماتی و بسیار ساده هم منظور خود را از فکری که در ذهن دارید روی کاغذ بیاورید. سعی کنید همه آن تصوری را که از شکل مورد نظر فضا در ذهن خود دارید روی کاغذ کشیده و تا حد ممکن آن را با جزئیات ارائه دهید. حالا شما می دانید که خواسته تان دقیقا چیست و اگر ایرادی داشته باشد، می توانید آن را برطرف کنید.

در طراحی به جزئیات توجه داشته باشید

یکی از اصولی که طراحی دکوراسیون شما را شاخص و موفق خواهد کرد، توجه به کوچک ترین جزئیات تشکیل دهنده فضاست. همان قسمتی از طراحی که معماران به آن دیتیل می گویند. اگر می خواهید یک طراحی تمام عیار و تمیز داشته باشید، باید همه قسمت های فضا، حتی آن ها که شاید کمتر به چشم بیایند را نیز در نظر بگیرید. توجه به مقیاسی که می خواهید طرح مورد نظر خود را در آن اجرا کنید، محلی که قرار است برخی قسمت ها با یکدیگر تقاطع داشته باشند، ریزه کاری های مربوط به طرح های پیچیده و بسیاری نکات دیگر از مواردی هستند که باید در حین طراحی به خاطر داشته باشید. یک طرح کامل و جامع طرحی است که تمام اجزای تشکیل دهنده شکل کلی دکوارسیون را به صورت جزء به جزء و با در نظر گیری اندازه و محل دقیق قرار گرفتن هر یک شرح داده باشد. هر چقدر طرح شما دیتیل کامل تری ارائه دهد، اجرا نیز به مراتب موفق تر از آب در خواهد آمد.

متریال، بافت و رنگ های مورد نظر را انتخاب کنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد در طراحی دکوراسیون انجام می دهند، انتخاب جنس، رنگ و بافت مصالح در آخرین مرحله و درست در زمان اجراست. این یعنی شما همه فکرهایتان را کرده باشید و درست زمانی که قرار است کار را به دست تیم اجرا بسپارید، تازه یادتان بیفتد که که کدام رنگ را برای کدام قسمت ترجیح می دهید. آن موقع است که با یک تصمیم از پیش تعیین نشده و یک انتخاب ناگهانی که حتی فکرش را هم نکرده بودید، ممکن است موفقیت طراحی را به باد دهید. البته انتخاب این موارد مسلما پیش از تهیه طرح کلی هم کار درستی نیست. زمانی که شما هنوز نمی دانید دکوراسیون مورد نظرتان دقیقا چه بخش هایی را در بر می گیرد، انتخاب رنگ برای قسمت های مختلف آن کاری عجیب به نظر می رسد. بهتر است بعد از این که طرح به مرحله جزئیات رسید، در رابطه با جنس، رنگ و بافت متریال هایی که می خواهید در فضا به کار برده شوند به خوبی فکر کنید.

آموزش گام به گام طراحی دکوراسیون داخلی

از ایده های منتخب کلاژ بسازید

یکی از بهترین راه های جمع بندی ایده ها و طرح های تهیه شده، ایجاد یک کلاژ از کل آن هاست. کلاژ به حرکتی گفته می شود که طی آن طرح ها، عکس ها، نقش ها و کلیه مواردی که جمع آوری کرده اید، در کنار هم روی سطح یک مقوا جمع می شوند. در ایجاد کلاژ، شما به مجموعه کاملی از قسمت های مختلف با جزئیات مربوط، متریال های منتخب با رنگ و بافت معین و در صورت نیاز به یادداشت ها و نکاتی که طی طراحی به ذهنتان رسیده اند نیاز خواهید داشت. حال تکه های بریده شده مربوط به هر قسمت از طرح را با متریال مخصوص به آن و نوشته هایش در کنار هم قرار داده و چسب بزنید. کلاژ شما در نهایت باید قابلیت این را داشته باشد که با یک نگاه کلی به همه قسمت های آن، طرح کلی شما قابل فهم باشد.

با یک طراح دکوراسیون داخلی مشورت کنید

هر چقدر هم که بخواهید در رابطه با طراحی دکور منزل خود مستقل و خودمختار عمل کنید، باز هم کمک گرفتن از یک طراح داخلی بی تاثیر نخواهد بود. اگر راستش را بخواهید، این مرحله یکی از تاثیر گذارترین کارهایی را تشکیل می دهد که باید انجام دهید. یک طراح دکوراسیون، آن چه را که در فضای منزل شما جواب نمی دهد در خواهد یافت، آن ایرادی را که شاید شما متوجهش نباشید به خوبی می بیند، آن پتانسیلی را که فضا در اختیار می گذارد کشف می کند و به این ترتیب، مجموعه ای تجربیات و تخصص خود را طی یک مشاوره کوچک در اختیار شما خواهد گذاشت. لازم نیست برای طراحی دکوراسیون خود، کار را کاملا به دست طراحان بسپارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای ایده گرفتن و بررسی طرحی که در ذهن دارید، با یکی از آن ها مشورت کنید. شما می توانید کلاژ تهیه شده را به طراح مد نظر خود نشان داده و از او بخواهید نقاط ضعف کار را برایتان بازگو کند. این مشاوره یکی از کارهایی است که بعدها از این که آن را انجام داده اید خشنود خواهید بود.

در صورت امکان طرح را مدل سازی کنید

انجام این مرحله در شرایطی توصیه می شود که یا به روش استفاده از نرم افزارهای طراحی و معماری آشنایی داشته باشید و یا توانایی مالی سپردن مدل سازی به یک طراح سه بعدی را دارا باشید. ایجاد یک مدل سه بعدی از طرحی که برای اجرای آن برنامه ریزی کرده اید، یک نمونه کوچک اما واقعی از کل پروژه طراحی دکوراسیون منزل شما را در اختیارتان قرار خواهد داد. با داشتن چنین طرحی شما از بزرگترین تا کوچکترین ایرادهای طرح خود را به چشم دیده و می توانید آن چه پس از پایان عملیات اجرا اتفاق می افتد را به راحتی مورد بررسی قرار دهید. این مرحله به شما کمک خواهد کرد تا آخرین تغییرات لازم را در طرح خود به وجود آورده و از موفقیت آمیز بودن طرح نهایی اطمینان حاصل کنید. انجام مدل سازی طرح، حتی به صورت اولیه و ساده می تواند آخرین گام برای تایید طرح شما باشد.

آموزش گام به گام طراحی دکوراسیون داخلی

 

 

 

آموزش گام به گام طراحی دکوراسیون داخلی

تحریریه پویانو