نکات طراحی نورپردازی داخلی

نورپردازی داخلی

نکات طراحی نورپردازی داخلی

نکات طراحی نورپردازی داخلی

هر فضایی به چه نوع نورپردازی نیاز دارد؟

نورپردازی داخلی

دو قانون کلی وجود دارد. شما باید ترکیبی از منبع های نور را در سطوح ارتفاعی مختلف ایجاد کنید. و نور کاری مناسب با کاری که در آن فضا انجام میدهید مثل مطالعه ، پخت و پز یا لباس پوشیدن.

در این مطلب شما را برای نورپردازی 5 فضای کلیدی در خانه راهنمایی میکنیم:

فضای نشیمن

باید نور سه گانه از چهار گوشه ی اتاق که روی یک وسیله ی خاص مانند یک شی هنری ، یک گیاه و یا یک صندلی قابل توجه متمرکز است ، بتابد.  ترکیبی از نورهای روی میز و نورهای کف را به کار بگیرید. بعضی با درخشش به سمت بالا و بعضی با درخشش به سمت پایین. به علاوه از آباژور هم برای قسمت هایی که مطالعه یا کاری صورت میگیرد ، استفاده کنید.

نورپردازی داخلی


فضای غذاخوری

میز ناهارخوری خود را در روشن ترین قسمت خانه قرار دهید. از یک لوستر یا چراغ با حداکثر میزان مجموعا 100 وات ، بالای میز غذاخوری استفاده کنید. برای قسمت های دیگر اتاق ،‌ نور غیر مستقیم بهترین گزینه است و حس آرامش و صمیمت را به ارمغان می آورد. نور ظریفی با استفاده از یک جفت لامپ کوچک روی میز یا نصب آن در بالای دیوار ؛ ایجاد کنید. شمعدان های کوچک که با باتری کار میکنند در داخل بوفه ی شیشه ای فضای غذاخوری نیز ایده ی مناسبی هستند.

نورپردازی داخلی


آشپزخانه

در فضای آشپزخانه روی نوری که از بالا میتابد تمرکز کنید. به علاوه از منبع نور با روشنایی کمتر ، برای روشن کردن قسمت هایی که کار انجام میدهید استفاده کنید. از چراغ آویز ،  چراغ زیر کابینت ها و چراغ رومیزی ( دور از قسمت سینک ظرفشویی) استفاده کنید.

نورپردازی داخلی


اتاق خواب

هدف نورپردازی باید راحتی و آسایش بیشتر و ایجاد حس گرم و نرم بودن اتاق باشد. چراغ مطالعه را در کنار تخت خواب قرار بدهید اما نه با اشاره ی مستقیم به آن. اگر در اتاقتان لامپ های کوچک سقفی دارید(لامپ هایی که معمولا در نورپردازی گالری ها از آن استفاده میشود) زاویه ی آن را از تخت به سمت قسمتی که لباس عوض میکنید ، منحرف کنید. برای میزهای کوتاه هم از لامپ های کوچکی که نور کمی (شبیه به نور شمع) تولید میکنند ، استفاده کنید.‌

نورپردازی داخلی


حمام

بهترین نور برای میز توالت سرویس بهداشتی ، نوری است که از کناره ها میتابد. مانند یک جفت آباژور دیواری در طرفین آیینه. به علاوه شما به یک نور از بالا هم نیاز دارید برای اینکه سایه های روی صورت شما میفتند را از بین ببرند و همچنین کل فضا را روشن میکنند که به خصوص در زمان نظافت حمام اهمیت دارد. در یک حمام بزرگ ، ممکن است شما به یک نور دقیقا بالای دوش هم نیاز داشته باشید.

نورپردازی داخلی

 


منبع: realsimple

نوشته شده در تحریریه پویانو


[share title=” اشتراک گذاری” socials=”facebook, twitter, google, pinterest, linkedin” class=”” icon_type=”fade” ]