طرح پیشنهادی BIAD برای طراحی مرکز فرهنگی هنری شکو در کنار دریا

طرح پیشنهادی BIAD برای طراحی مرکز فرهنگی هنری شکو در کنار دریا

طراحی مرکز فرهنگی هنری شکو در کنار دریا ؛ دپارتمان تخصصی طراحی معماری بیجینگ (BIAD)، طرح پیشنهادی خود را جهت ساخت یک مرکز فرهنگی هنری در منطقه اخیرا توسعه یافته ی شکو واقع در شنژن ارائه کرده اند.

طرح مذکور با استفاده از محیط دارای چشم انداز به دریا، رابطه خاصی میان فضاهای تجاری و فرهنگی به وجود آورده است.

این پروژه یک مجتمع تجاری – فرهنگی است که شامل موزه های هنر، بیزینس در سطح کلان و مجهز به فضاهایی جهت نگهداری آثار هنری در کنار یکدیگر می باشد. مساحت سطح اشغال پروژه برابر 26161 متر مربع است، در حالی که زیربنای ساختمان 28778 متر مربع می باشد. با وجود فضای عمومی باز، محیط دارای آبنما و استفاده از نمای کوه و دریا به عنوان پس زمینه، یک پارک عمومی دلنواز در امتداد خط ساحلی به وجود آمده است که با توجه به اقلیم گرم و شرجی این منطقه، یک فضای آرام و فوق العاده به حساب می آید.

این پروژه که در قطب تجاری منطقه شهری و ساحلی شکو واقع شده است، از جانب شمال به جاده وانگهای و دورنمای کوهستان نانشان ختم می شود و از طرف جنوب به نقطه شروع خط ساحلی 15 کیلومتری رسیده که تفرجگاه شنژن به شمار می آید. این فضا از اطراف به وسیله مجتمع های تجاری – تفریحی ساحلی، شرکت های اداری رده اول، هتل های پنج ستاره، اقامتگاه های لوکس، پارک سبز بزرگ و محوطه خط ساحلی احاطه شده است.

طراحی مرکز فرهنگی هنری شکو

بخش شرقی پروژه در نزدیکی پارک شهر قرار دارد که دارای چشم انداز وسیعی می باشد. طراحی در این راستا صورت گرفته تا مردم را از سمت شرقی به خود جذب کند. دریاچه این محوطه از سمت راست به پارک متصل است که یک فضای عمومی را تشکیل می دهد. آب نمای مستطیلی نیز جنبه نمایشی داشته و مردم را به داخل ساختمان اصلی، یعنی مرکز هنری هدایت می کند. دریاچه محوطه از یک طرف با دریا در ارتباط است و انعکاس مرکز هنری درون آب تصویر آرامش بخش هنری به وجود می آورد. ساکنین قسمت شمالی به وسیله پلکان عمومی سمت دریا به طبقه چهارم سالن نمایشگاهی دسترسی مستقیم دارند که یک فضای همگانی برای لذت بردن از دورنمای زیبای ساحل و نسیمی است که از سمت دریا می وزد. پلکان فضا مستقیما به جنوب راه داشته و با امتداد چشم انداز ساحلی در ارتباط است. جاده های غربی شهر نقش اصلی را در عبور و مرور به مرکز هنری بر عهده دارند.

این مرکز هنری به طور کلی شامل نمایشگاه کلکسیون های هنری، عملکرد تجاری، فضای نگهداری و بستر تعاملات، فرهنگ و تفریح می باشد. تمرکز طراحی فضا بر سازماندهی و شکل دهی محیط عمومی و روش ارتباط موثر فضاها، به خصوص فرم مسیر نمایش و نیاز به وجود فضاهای سه بعدی در نمایشگاه گذاشته شده است. علاوه بر این، با در نظر گرفتن انعطاف پذیری و قابلیت استفاده از فضا، ایجاد تنوع و فعالیت در فضای داخلی به وسیله ترکیب فضاها با یکدیگر شکل گرفته است، مانند تاکید بر فضای تقسیم ورودی و سالن عمومی طبقات و غیره. همینطور شکل دهی فضاهای داخلی و بیرونی که دارای فعالیت جمعی هستند در ترکیب با میدان ها، حیاط ها و تراس روی سقف انجام شده است.

طبقه اول و دوم دارای عملکردهایی مثل بیزینس در ترکیب با گالری ها، موزه ها، فروشگاه ها، اتاق پشتیبانی، دفتر مدیریت و رستوران می باشند. طبقه سوم دارای فضای بیزینس، گالری، تئاتر و فروشگاه های کتاب است. طبقه چهارم و پنجم، یک نمایشگاه بزرگ، فضای بیزینس، تئاتر و تاسیسات را در بر می گیرند. در قسمت جنوبی، با استفاده از پتانسیل های ساحل، طبقه های اول و دوم با قدمگاه های وسیع بیرونی در ارتباط بوده و یک فضا در اشتراک با محیط کنار دریا به وجود می آورند. در طبقه سوم یک تئاتر در دو سطح ارتفاعی وجود دارد که صحنه آن در سمت دریا قرار گرفته تا به راحتی در ارتباط با پس زمینه ساحلی دکور شود. رستوران طبقه پنجم دارای یک چشم انداز باز است که به مردم امکان می دهد تا از منظره ساحلی و نسیم دریا لذت ببرند.

طراحی مرکز فرهنگی هنری شکو
طراحی مرکز فرهنگی هنری شکو

طراحی مرکز فرهنگی هنری شکو

معماران: دپارتمان تخصصی طراحی معماری بیجینگ (BIAD)

موقعیت: شنژن، گوانگ دونگ، چین

سرپرست گروه معماری: Mi JunRen, Li DaPeng

 

منبع: Archdaily