معماری و طراحی پاسیو روباز خانه برای جدا کردن دو بخش ساختمان در کاستاریکا (یکی از جنس بتن و یکی روی)

معماری و طراحی پاسیو روباز خانه برای جدا کردن دو بخش ساختمان در کاستاریکا (یکی از جنس بتن و یکی روی)

معماری و طراحی پاسیو روباز خانه ؛ دوحجم، یکی ساخته شده از روی و یکی از بتن، توسط یک مسیر شیشه‌ای و تراس در این خانه در کاستاریکا از یکدیگر جدا شده اند. معماری این خانه توسط شرکت دیزاین MG انجام شده است. معماران این استودیو دو بخش این خانه را _ هر یک با سقف های ساده و شیب دار _ به فضاهای خصوصی و عمومی تبدیل کرده اند. یکی از بخش ها شامل آشپزخانه، سالن نشیمن و سالن ناهارخوری با پلانی باز می باشد، در حالی که بخش دیگر (واحد از جنس روی) اتاق خواب ها، حمام ها و اتاق های شستشو را در خود جای داده است.

دو سازه اصلی این ساختمان ۱۴۳ متر مربعی (۱۵۳۹ فوت مربع) توسط یک تراس باز مرکزی از یکدیگر جدا شده اند. این تراس یک “فضای درون گرا” را برای ساکنین این خانه که Tres Rios نامیده شده به وجود آورده است.

یک مسیر شیشه‌ای این دو ساختمان را به یکدیگر وصل می کند، در کنار تیرهای فولادی که در فضای تراس، که بخشی از آن مسقف می‌باشد، قرار گرفته اند. پالت رنگی که در این ساختمان به کار رفته، بیشتر از رنگ سیاه، رنگ طوسی بتن و رنگ سفید دیوار ها تشکیل شده است.

استودیو دیزاین MG توجه خاصی به تحرک نور در فضای این ملک داشته است. سازه های معلق _ مانند تیرهای فولادی که یک سقف نیمه پوشیده را در یک انتهای تراس مرکزی خلق کرده اند، و قاب های سفید رنگ شبکه ای پنجره ها در انتهای واحد بتنی _ سایه‌هایی با الگوهای خطی را در برابر نور و روی دیوارهای بتنی ایجاد می کنند.

از زبان معماران: ” ما به مسیر تابش نور خورشید توجه کردیم تا سایه هایی را در فضاها ایجاد کنیم و حس فضاها را با توجه به کارایی آن ها در ساعت های مختلف روز تغییر دهیم. در واقع در این طراحی نور به عنصر اصلی تبدیل شده است و مانند یک بافت عمل می کند که باعث ایجاد تغییر در اتمسفر فضا می‌شود. ”

حجم بتنی دارای ارتفاع های گوناگون و یک نیم طبقه می باشد که یک تاریک خانه عکاسی و یک دفتر کار در آن تعبیه شده اند. در طبقه پایین، میز جزیره ای فولادی طویل و سیاه رنگ آشپزخانه ، در یک انتهای این فضای باز قرار گرفته است.

دو طبقه واحد بتنی توسط راه پله ای به یکدیگر متصل شده اند که پله های آن از یک قطعه فولاد یکپارچه ساخته شده و درون دیوار جاسازی شده اند.

در بخش دیگر خانه که از روی ساخته شده است، به منظور افزایش حریم خصوصی در داخل فضا، اتاق خواب ها با پنجره‌هایی در هر انتهای ساختمان، توسط حمام هایی مجهز و یک اتاق لباسشویی از یکدیگر جدا شده اند.

به گفته استودیو: ” علاوه بر اینکه بافت بتن و روی باعث تقویت یکپارچگی خطوط ساختمان خانه شده است، این متریال های ساده (بتن و روی) برای برجسته کردن سادگی پروژه نیز استفاده شده اند. سنگهایی که در باغ به کار رفته اند تنها عناصر معدنی انتخاب شده می ‌باشند. این سنگ ها نیز تناژ رنگ خاکستری دارند و به حفظ اعتدال و آراستگی کلی خانه کمک می کنند.

معماری و طراحی پاسیو روباز خانه

در بیرون وقتی که از مسیر شیشه‌ای پایین برویم، وارد یک پاسیو کاشی کاری شده می شویم که همچنین به عنوان یک فضای پارک ماشین نیز کاربرد دارد و دارای یک در بزرگ برقی برای حفظ امنیت کل ساختمان می‌باشد.

معماری و طراحی پاسیو روباز خانه

معماری و طراحی پاسیو روباز خانه

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen