طراحی دفتر اداری گرینر / f m b architekten

طراحی دفتر اداری گرینر / f m b architekten

طراحی دفتر اداری گرینر

معماری : f m b architekten

موقعیت: پلایدلسهایم، آلمان

مساحت: 1890 مترمربع

سال: 2016

Greiner Headquarter / f m b architekten

 

شرکت گرینر ، شرکتی که در سال 1922 به صورت خانوادگی و در شهر کوچک پلایدلسهایم در نزدیکی لودویگزبرگ در آلمان پایه‌گذاری شده‌است، برای صندلی‌ها و ونیمکت‌های باکیفیتش به شهرت رسیده‌است و در سراسر جهان در زمینه‌های زیبایی، مراقبت‌های بهداشتی و خودرو محصولاتی را به فروش می‌رساند –هم به عنوان تولیدکننده و هم به عنوان توزیع‌کننده.

این شرکت، با محصولات باکیفیتش و سرویس‌های پایداری که ارائه می‌دهد سال‌ها است که رو به رشد می‌باشد. دفتر مرکزی سابق این شرکت با اتاق نمایش و مرکز کوچکی که به مشتریان اختصاص داشت دیگر پاسخگوی نیازهای این شرکت رو به رشد نبود.

محدوده شرکت که اساسا در لبه شهر قرار دارد، به همراه سالن‌های انبار و تولیدش به تدریج و با توسعه شهر رشد یافته و اکنون جزئی از محدوده نزدیک به مرکز شهر است. موقعیت دفتر مرکزی غیرشاخص و قدیمی این شرکت دیگر معرف خوبی برای نشانی شرکت نبود.

 

در مقابل، ساختمان جدید دفتر و نمایشگاه، در نزدیکی مرکز شهر و در مسیر ارتباطی شمالی- جنوبی شهر قرار قرار گرفته‌است. خانه قدیمی موسس شرکت که در محل انتخاب شده برای ساخت دفتر جدید قرار دارد، برای استفاده بعنوان دباغ‌خانه بایستی تخریب می‌شد. بنابراین محل دفتر مرکزی جدید نیز اشاره به تاریخچه شرکت و منافع آن به صورت مضاعف دارد، و به این شکل در واقع هویت شرکت نیز علاوه بر فضای عمومی آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

اطراف سایت با تیپ‌های متعددی از ساختمان محصور شده، ترکیبی از ساختمانهای صنعتی، مسکونی و قدیمی کشاورزی در حول آن قرار دارند. بنابراین یک ساختمان جدید بایستی چگونه به این بافت پاسخ دهد و به طور همزمان برخی از ویژگی‌های هویت حقوقی‌اش را نمایش دهد؟

تیم طراحی و مشتری مشترکا تصمیم گرفتند که یک شکل خالص و ساده شده را که متاثر از کیفیات بی‌زمان مدرنیسم کلاسیک است خلق نمایند. نمای ساختمان با بتن اکسپوز کار شده‌است، که در آن محیط ناهمگون به ساختمان جلوه‌ای متواضعانه و در عین حال منحصربفرد می‌دهد.

 

تراس قطع شده پشت بام، فرم ساختمان را در تقاطع خیابان‌های اصلی ساده‌تر می‌کند و بهاین ترتیب حجم ساختمان پاسخی معقول به ارتفاع ساختمان‌های مجاور می‌دهد. در محل تقاطع، طبقه نمایشگاهی ساختمان در نبش از طریق پنجره‌های بزرگ ویترینی رو به عموم گشوده می‌شود. این با هدف جلب کردن مشترین جدید نیست، بلکه برای برانگیختن فضای عمومی می‌باشد.

 

ورودی ساختمان که نشان اصلی آن است، در سمت شرق کمی مخفی شده و از طریق یک میدان کوچک و کاملا تعریف‌شده که برای پارکینگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابل دستیابی است. سطح میدان، که پوشیده از سنگریزه‌های بازیافت شده موجود در سایت است، اطراف ساختمان را پوشش داده و آن را با خیابان مجاور و سطوح پیاده‌رو مرتبط ساخته‌است –و ایده ساختار شهری انفرادی و مجسمه‌ای را تقویت نموده‌است.

اتاق نمایشگاه که چندعملکردی و منعطف است در چهارطبقه سازماندهی شده‌است، و مرکز مشتریان که از طبقه همکف قابل دسترسی است نیز در مواقع نیاز برای رویدادهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

طراحی دفتر اداری گرینر
طراحی دفتر اداری گرینر

در هر حال، قلب این دفتر مرکزی از طریق اتاق ورودی پایینی قابل دسترسی است:

یک فضای پذیرش باز به ارتفاع سه طبقه که از دیوارهای بتنی اکسپوز، لامپ‌های پخش‌کننده نور و یک پلکان گرد مجسمه‌ای ساخته شده‌است.

 

این فضا، طبقات بالا را با دفتر، اتاق کنفرانس، بخش حسابداری و تراس روی بام مرتبط می‌سازد.

علاوه بر پلکان گرد، ساختمان مجهز به یک آسانسور و یک راه‌پله خروج اضطراری نیز می‌باشد، که یک ارتباط کوتاه داخلی را برای کارکنان و یک میانبر به سالن تولید مجاور را فراهم می‌نماید.

طراحی دفتر اداری گرینر
طراحی دفتر اداری گرینر

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منیع: archdaily