5 دلیل برای افزودن تکنولوژی واقعیت مجازی به جریان کار معماری

واقعیت مجاری معماری

5 دلیل برای افزودن تکنولوژی واقعیت مجازی به جریان کار معماری

تکنولوژی واقعیت مجازی به جریان کار معماری ؛ واقعیت مجازی (VR) در حال ایجاد تغییری همیشگی در معماری است، به این معنا که هر شرکت معماری نیاز خواهد داشت تا تصمیمی را در ارتباط با اینکه چگونه می‌خواهد پاسخگوی این تغییرات باشد، اتخاذ کند. این جمله ممکن است اغراق آمیز به نظر برسد، در حالی که تصویر سازی سه بعدی و مزایای استفاده از کامپیوتر در این زمینه، در مقایسه با مزایای استفاده از واقعیت مجازی کم‌رنگ و ناچیز است.

واقعیت مجاری معماری
واقعیت مجاری معماری

در واقع تصاویر سه بعدی که بوسیله کامپیوتر تولید می‌شوند، در بسیاری از جهات، نسخه به روز شده تصاویری هستند که در گذشته بوسیله دست ترسیم می‌شدند. تصاویر واقعیت مجازی سطح کیفی مدل‌های دیداری را به مقدار قابل توجهی ارتقاء بخشیده است. بر اساس نرم‌افزارهای طراحی موجود، این امکان برای شما بوجود آمده است تا مدل‌های سه بعدی بوجود بیاورید و به شکل‌های متحیرکننده جدیدی آن‌ها را تجربه کنید. بنابر این اگر شرکت شما در حال بررسی این موضوع است که در زمینه تکنولوژی واقعیت مجازی سرمایه گذاری کند یا خیر، در این مطلب چند دلیل برای شما ارائه شده است؛ که چرا باید بررسی‌های خود را متوقف کرده و شروع به اعمال تغییرات در نحوه عملکرد شرکت خود در این زمینه، کنید.

تکنولوژی واقعیت مجازی به جریان کار معماری ؛ واقعیت مجازی در معماری ؛ واقعیت مجازی در دکوراسیون خانه
تکنولوژی واقعیت مجازی به جریان کار معماری ؛ واقعیت مجازی در معماری ؛ واقعیت مجازی در دکوراسیون خانه

واقعیت مجازی مزیتی برای رقابت با سایر شرکت‌ها

در این بخش فرصتی بوجود آمده است تا بررسی‌های عمیق‌تری انجام شوند و ویژگی‌های متمایز تجربه واقعیت مجازی برای معماران و مشتریان شناخته شوند. هر معماری به این موضوع آگاه است که تصاویر سه بعدی تهیه شده بوسیله کامپیوتر تنها می‌تواند احساس دقیق‌تری از ساختمان را بوجود بیاورد. در حالی که واقعیت مجازی بسیار فراتر از این مرحله رفته و حتی امکان قدم زدن در فضا و مشاهده تمامی جزئیات را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

این ویژگی‌ها تکنولوژی واقعیت مجازی را به یک مزیت رقابتی تبدیل می‌کند: زمانی که مشتری شما بتواند فضای طراحی شده توسط شما را به شکل ملموس‌تری تجربه کند، احتمال برگزیدن آن طرح بسیار بیشتر خواهد بود. در یک مقاله، طراح و تصویر سازی به نام Olivier Demangel، سطح حیرت آور واقعیتی را که او با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی برای اولین بار تجربه کرده است، توصیف کرده است. او به سختی می‌توانست باور کند که تجربه او از سازه یک ساختمان به چه میزان متفاوت بوده است و این تجربه تا چه حد به پروژه به اتمام رسیده و واقعی شباهت داشته است.

بنابراین، اگر بخواهیم قضاوتی صادقانه داشته باشیم، در صورتی که دفتر معماری شما تنها تصاویری سه بعدی و ساده را ارائه می‌دهد در حالی که رقبای شما تصاویر واقعیت مجازی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، مشتریان روش ساده‌تر را انتخاب خواهند کرد.

  1. در روند عظیم صنعتی، پیشرو باشید.

این مورد ارتباط بسیار نزدیکی با عامل رقابت دارد. اگر شرکت شما بتواند در میان اولین شرکت‌هایی باشد که فن‌آوری واقعیت مجازی را در طراحی معماری اعمال می‌کنند، شما در یک روند صنعتی بسیار مهم پیشرو خواهید بود. پیشرو بودن این امکان را برای بوجود می‌آورد تا شرکت خود را به عنوان برندی نوآور در زمینه واقعیت مجازی معرفی کنید.

استفاده از عبارتی مانند عبارت روبرو در ابزارهای مختلف بازاریابی می‌تواند مزیتی طولانی مدت را در برندسازی یک شرکت معماری بوجود آورد، مانند عبارت: اولین استفاده کننده از واقعیت مجازی در طراحی معماری. برخی از شرکت‌ها در حال خریداری هدست‌های واقعیت مجازی هستند مانند: Oculus Rift و  HTC Vive. بنابراین برای پیشرو بودن در این زمینه، زمان در حال به پایان رسیدن است.

  1. هزینه‌های شروع به کار پایین هستند.

هزینه‌های بکارگیری تلنولوژی واقعیت مجازی، پایین هستند. قیمت هر هدست از برند Oculus Rift، 6000 دلار و HTC Vive، 8000 دلار است. باقی سیستم‌های مورد نیاز به طور معمول موجود هستند، اما حتی اگر بخواهید کامپیوترهای دیگری را مختص کار با این ابزار خریداری و اضافه کنید، میتوانید با صرف هزینه‌ای معادل 1000 دلار یک راه‌انداز برای این سیستم خریداری کنید. در بسیاری از شرکت‌ها اگر تکنولوژی واقعیت مجازی بتواند حتی یک مشتری اضافه را جلب کند، تمامی هزینه‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی آن به مجموعه باز خواهد گشت.

  1. جلوگیری از دوباره کاری و صرف وقت و هزینه اضافی.

زمانی که کارفرما قادر باشد پروژه‌ای را با جزئیات کامل و حیرت‌آور تجربه کند، می‌تواند درک بهتری از چیزی که مدنظر دارد را، بدست آورد. و این بدان معناست که شرکت شما برای دوباره سازی مدل‌ها و دریافت نظر مشتریان، زمان کمتری را صرف خواهد کرد.

واقعیت مجازی با قابلیتی دیگر نیز به صرفه جویی در زمان مورد نیاز کمک خواهد کرد. این قابلیت عبارت است از فراهم آوردن امکان تهیه تصاویر از پروژه با نورپردازی که قابل اجرا خواهد بود و نور زمان‌های مختلف از روز را بازسازی خواهد کرد. کارفرما قادر خواهد بود چراغ‌ها را روشن و خاموش کند و مشاهده کند که طرح‌های نورپردازی مختلف چه تاثیری را بر روی فضا دارند. این نوع از تعامل هم از نظر مشتری لذت‌بخش و جالب خواهد بود و هم این امکان را برای طراحان فراهم می‌کند تا بتوانند تمامی جنبه‌های کیفیت طراحی را در نظربگیرند.

  1. شبیه‌سازی صحنه‌های دنیای واقعی

شبیه‌سازی‌ها می‌توانند در مورد موضوعات ساده‌ای مانند نورپردازی مورد استفاده قرار بگیرند، اما نحوه استفاده از آن‌ها در ساختمان‌های بزرگ‌تر مانند ادارات و یا حتی فرودگاه‌ها به چه شکل خواهد بود؟ در این زمینه، تکنولوژی واقعیت مجازی این امکان را برای طراحان ایجاد خواهد کرد تا عناصر دنیای واقعی را بکار گیرند و نحوه تعامل اینگونه ساختمان‌ها را با محیط اطرافشان بررسی کنند.

برای مثال، شما قادر خواهید بود سیستم‌های خروج اضطراری را بوسیله قرار دادن یک نفر در قسمت‌های مبهم ساختمان بررسی کنید و ببینید که افراد با استفاده از علائمی که شما برای رهنمایی درون فضاها قرار داده‌اید، با چه سرعتی می‌توانند از ساختمان خارج شوند. مدل‌های کامپیوتری ممکن است بتوانند چگونگی خروج افراد از ساختمان را نشان دهند، اما قادر نخواهند بود چگونگی واکنش نشان دادن افراد را نسبت به محیط به لحاظ روانشناسی، بررسی کنند.

اینجا تنها نقطه آغازی برای شناخت طیف گسترده کاربردهای شبیه سازی با استفاده از واقعیت مجازی در معماری است.

 

واقعیت مجاری معماری
واقعیت مجاری معماری

حرکت سریع به سوی استفاده هرچه بیشتر از تکنولوژی واقعیت مجازی

اکنون زمان استفاده از این  تکنولوژی در زمینه طراحی معماری است. نقش تاثیرگذار این تکنولوژی و مزایای استفاده از آن روشن است.

 

منبع: archdaily

تحریریه پویانو| علمی