چه تعداد از زن‌ ها به عنوان رهبر شرکت های بزرگ معماری مشغول به کار هستند؟

چه تعداد از زن‌ ها به عنوان رهبر شرکت های بزرگ معماری مشغول به کار هستند؟

1چه تعداد از زن ها به عنوان رهبر شرکت های بزرگ معماری مشغول به کار هستند؟ امروزه با پر رنگ شدن نقش بانوان در تمامی مشاغل ، توجه جامعه جهانی به تحقیق درباره ویژگی های زنانه در موفقیت و تاثیرگذاری حضور آنان در اجتماع و اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است.

آمار و تحقیقات انجام گرفته در این زمینه که توسط گروهی از محققین تحصیل کرده در رشته معماری  جمع آوری شده است حقایق جالبی را ارائه داده است که در ادامه تشریح داده خواهد شد.

هدف از ارائه این تحقیق در گام نخست برای نگارندگان این تحقیق این بوده است که درصد آماری زنانی که به عنوان رهبر و مدیر در شرکت های بزرگ معماری کار می کنند را به صورت واضح مشخص نماید. بنابراین تحقیقات مختصری میان اعداد و ارقام موجود آماری در این زمینه انجام گرفت. خوب است که بدانید آنچه که همواره  نقل قول می شود این است که  زنان در حدود ۱۷ درصد به عنوان رهبر شرکت مشغول به کار هستند. این عدد از میان گزارشات مقالات معماری در سال ۲۰۱۳  در نشریه  “Crashing the Boys’ Club”  استخراج شد. این آمار و ارقام در جدول پایین تشریح شده است. اما اگر به طور خلاصه مایل هستید بدانید ، اکنون این عدد در حدود ۲۱ درصد تا ۲۹ درصد می باشد که مبتنی بر رتبه بندی منتشر شده در مجلات و گزارشات معماری می باشد.

برای اطلاعات بیشتر

مجله معماری Architect Magazine هرساله ‘Architect 50’ را منتشر می‌کند که رتبه بندی شرکت های بزرگ معماری را هر ساله از نظر تجارت ، پایداری ، طراحی و از لحاظ کلی انتشار می‌دهد. تمامی رتبه بندی گزارشات زیر از ۲۰۱۵ Architect 50  استخراج شده است. گزارشات معمارانه همچنین لیست ۳۰۰ شرکت برتر معماری را نیز سالانه منتشر می کند.

جدول زیر به تفکیک مشخص شده است. بخشی که با رنگ سبز تیره مشخص شده است نشان می دهد که نقش زنان به طور پررنگی در نقش های رهبری قرار گرفته است ( نقش هایی مانند موسس ، CEO  یا مدیر عامل اجرایی  یا نائب رئیس ) به آنها تعلق گرفته است.  رنگ سبز روشن تر مربوط به خانم هایی هست که مراتب عالی در شرکت را به عهده دارند و ردیف هایی که هیچ رنگی ندارند یا آمار مشخصی ثبت نشده است و یا مشاغل ثبت شده به عنوان رهبری شرکت مربوط به زنان نمی باشد.

شرکت های بزرگ معماری
شرکت های بزرگ معماری مجله آرکیتیکت: ۲۱%

 

شرکت های بزرگ معماری پایدار مجله آرکیتیکت: ۲۷%
شرکت های بزرگ معماری پایدار مجله آرکیتیکت: ۲۷%
زن‌ ها به عنوان رهبر شرکت های بزرگ معماری
زن‌ ها به عنوان رهبر شرکت های بزرگ معماری ; شرکت های بزرگ طراحی مجله آرکیتیکت: ۲۹%
زن‌ ها به عنوان رهبر شرکت های بزرگ معماری
زن‌ ها به عنوان رهبر شرکت های بزرگ معماری
زن‌ ها به عنوان رهبر شرکت های بزرگ معماری
زن‌ ها به عنوان رهبر شرکت های بزرگ معماری

آمار بالا چه حقیقتی را نشان می دهد؟ این آمار نشان می دهد که میزان حضور زنان در شرکت ها به عنوان رهبر طی سال های گذشته افزایش پیدا کرده است. البته این میزان در شرکت های بزرگ و درجه یک معماری نیز اتفاق افتاده است. این اتفاق خوب و امیدبخشی برای تغییر در زنان جامعه می باشد. این جنبش همچنان باید با سرعت قابل قبول ادامه راه خود را حفظ کند. سوالی که از جستجو در آمار و ارقام بدست آمده ایجاد می شود این است که موقعیت های عالی رهبری به زنان در شرکت های بزرگ معماری  اختصاص یافته است و آیا می توان اینطور برداشت کرد که زنان به دلیل اینکه قادر به حفظ جایگاه و موفقیت های های خویش در شرکت های مردسالارانه نبوده اند شرکت خود را آغاز نموده اند یا خیر؟ آیا آنها به سادگی در ابتدای راه خود شغل خود را آغاز نموده اند و قادر بودند تجربیات طراحی موفقی را در پیش بگیرند؟ این ها سوالات بی جوابی است که نیازمند تحقیق در این حوزه توسط پژوهشگران می باشد. بسیار خوشحال کننده است که زنان موفقی را در این مرتبه شغلی در شرکت های بزرگ معماری دنیا شاهد هستیم و باید دانست که اینها فراتر از رهبر موفق یک شرکت معماری برای ما هستند.

منبع: ARCHIMOM

گردآوری و ترجمه در تحریریه پویانو | پردیس ترکمان زاده