کلینیک زیبایی ام­بی­اس / معماری آسکا

کلینیک زیبایی ام­بی­اس / معماری آسکا

کلینیک زیبایی ام­بی­اس / معماری آسکا

 

 

 

 

کلینیک – استکهلم، سوئد

معماران: آسکا

مساحت: 70 متر مربع

سال: 2021

2021

عکس ها: میکائیل لوندبلاد

 

آخرین پروژه بازسازی شرکت معماری آسکا، یک کلینیک زیبایی است به نام ام­بی­اس توسط مالیکا، واقع در مرکز استکهلم که قصد دارد تفسیر جدیدی از یک دوره طراحی نمادین به سبک اسکاندیناویایی ارائه دهد. معماران این پروژه، برای طراحی کلینیک زیبایی تصمیم گرفته اند با الهام گرفتن از معماری خود ساختمان که قدمت آن به دهه 30 می رسد «سبک مدرن اسکاندیناوی»، «کارکردگرایی نوردیک» یا به بیان دیگر، «فانکیس» را در فضای داخلی یک طبقه همکف به مساحت 70 متر مربع احیا کنند.

 

فضای داخلی این کلینیک زیبایی را می‌توان چیزی شبیه به «نوستالژی مدرن» توصیف کرد، زیرا برخی از عناصر طراحی به کار رفته در این کلینیک، قابل تشخیص هستند و به فضا حس و حال سفت و مطمئن می‌دهند؛ در حالی که قطعات دیگر غیرمنتظره هستند و حس بازیگوشانه القا می­کنند. این نحوه طراحی باعث می­شود طراحی این کلینیک زیبایی در عین ایجاد احساس راحتی، قابلیت شگفت­زده کردن مخاطب را نیز در خود داشته باشد.

 

در فضای داخلی سالن این کلینیک زیبایی، به­کارگیری تکنیک استفاده با متریال­های معمول فانکیس، مانند کاشی‌های سفید و دارای کمی انحنا، با الهام از آلوار آلتو، روکش چوبی از جنس درخت بلوط، لمینت فشرده و شیشه‌های سازماندهی شده مشاهده می­شود. معماران با افزودن جزئیاتی مانند دستگیره‌های برنجی با روکش نیکل، پارچه‌های کتانی و کاشی‌های چینی به عنوان کفپوش با الهام از سنگ مرمر سوئدی که با نام اکبرگ شناخته می­شود،­ به دنبال این بوده­اند که حس ظرافت و منحصر به فرد بودن را به فضا ببخشند. این در حالی است که از سوی دیگر، به­کارگیری رنگ آبی روشن و همچنین آبی تیره، سبب می­شود فضای این کلینیک زیبایی دارای حسی مدرن و جسورانه در بر داشته باشد.

 

پولینا سندستروم یکی از بنیانگذاران آسکا در رابطه با طراحی داخلی این کلینیک زیبایی گفته: «ما پتانسیلی را کشف کردیم که در افزودن تجمل، حس نرمی و حال و هوای سرزندگی به این سبک ساده، سختگیرانه و جامعه­گرایانه نهفته بود، با اعتقاد به این که یک اتفاق جدید و منحصر به فرد می تواند از ادغام این دو خصوصیت با یکدیگر رخ دهد.»

 

برای رسیدن به یک نتیجه مفهومی که در عین قوی بودن، بتواند تاثیر­گذار هم واقع شود، این دو، یعنی همان دو خصوصیت مذکور، در مقیاس‌های مختلف و با نظم و ترتیب متفاوت با یکدیگر کار می‌کنند. این موضوع در طراحی بیشتر مبلمان این کلینیک نیز قابل مشاهده است. میزهای سالن که کرم رنگ هستند نیز مکان­های مربوط به انجام مانیکور ناخن از جمله مواردی هستند که توسط گروه معماری و طراحی داخلی آسکا برای کارفرمای پروژه، یعنی ام­بی­ای طراحی شده­اند. هدف از پیاده­سازی این نوع طراحی، ادغام و پیوسته شدن با محیط موجود به شکلی یکپارچه و بدون خلل بوده است. از سوی دیگر، میز پذیرش این کلینیک زیبایی چیزی شبیه به یک قسمت کلیدی از طراحی است که به دلیل اندازه و میزان جزئیات به کار رفته در آن، دقیقا برای جلب توجه بازدیدکنندگان طراحی شده است.

 

واضح است که تمام این اشیاء مجزا جهت تکمیل و تکامل سایر اجزای معمارانه طرح طراحی شده اند. شکلی که سه قوس کاذب دارند به شکلی دیگر و این بار روی میز ظاهر می شود. قرنیز با کادر قفسه به صورت پیوسته ادغام شده، در حالی که رنگ آبی تیره به­کار رفته روی میز پذیرش با علامت آرم ام­بی­اس هم­سو است.

 

ما معتقدیم با با تفسیر عناصر طراحی یکسان (رنگ‌ها، شکل‌ها و متریال­ها) به روش‌های مختلف، می­توان جذابیت بصری ایجاد کرد و در عین حال، تصویری منسجم و واضح از فضا داشت. مادلین کلینگ اسپور، بناینگذار آسکا در این رابطه می­گوید: «هدف، ایجاد یک تجربه خاص و به یاد ماندنی است.»