اجرای لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت + معایب و مزایا

اجرای لوله کشی توکار کولرگازی و داکت اسپلیت + معایب و مزایا

اجرای لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت + معایب و مزایا

لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت و ایرکاندیشنر از جمله کارهایی است که نیاز به آن روز به روز در ساخت بناهای مسکونی و اداری بیش تر می شود. حتی می توان گفت این روزها عدم استفاده از این سیستم برای ساختمان های نو یک ایراد است. کولر گازی دو تکه که اسپلیت یا کولر گازی دیواری نامیده می شود، 16 سال است که در ایران کاربرد پیدا کرده، اما قبل از استفاده از این کولر، نوع دیگری از کولر گازی به نام کولر گازی پنجره ای به کار می رفت. از آن جایی که کولر گازی دیواری در مقایسه با نوع پنجره ای از مزایایی زیادی برخوردار است، توانست جای آن را بگیرد. لوله کشی این کولرها و داکت اسپلیت ها به تخصص نیاز دارد و اجرای آن شامل اصول خاصی است. اگر شما هم برای تهویه مطبوع فضای مورد نظر خود به دنبال بهترین گزینه هستید و می خواهید با لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت در ساختمان بیش تر آشنایی پیدا کنید، همراه پویانو باشید.

لوله کشی این کولرها و داکت اسپلیت ها به تخصص نیاز دارد

این روزها لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت یکی از روش های جدیدی است

این روزها لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت یکی از روش های جدیدی است که در تاسیسات بسیاری از ساختمان ها، مخصوصا در زمان لوله کشی و پرداختن به کارهای تاسیساتی به کار می رود. این روش لوله کشی به خاطر نتایج خوب و عملکرد مناسبی که از خود نشان داده، روز به روز بیش تر محبوب می شود. با توجه به این موضوع، خانه هایی که به تازگی در ایران ساخته می شوند، لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت ها را مورد استفاده قرار می دهند تا بتوانند در آینده از مزایای این سیستم برای تنظیم دمای خانه هایشان استفاده کنند.

برای این که بیش تر با این سیستم لوله کشی آشنا گردید، ابتدا باید این را بدانید که لوله کشی توکار کولر گازی با لوله کشی فاضلاب و لوله لشکی آب سرد و گرم خیلی فرق دارد. ممکن است لوله کشی که لوله های آب و فاضلاب شما را نصب می کند، نتواند این لوله کشی را انجام دهد. علت هم این است که این کار را فقط لوله کش های دارای تخصص کافی می توانند انجام دهند. درست است که لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت در ساختمان های نوساز به کار می رود، اما می توان از آن در ساختمان های قدیمی تر نیز استفاده کرد. البته این را در نظر داشته باشید که هزینه کار برای ساختمان های قدیمی دارای تفاوت است.

مزایای لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپیلت

مزایای لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپیلت

اگر شما هم از کسانی هستید که می خواهند از لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت در ساختمان خود استفاده کنند، باید حتما از مزایایی که این سیستم داراست، اطلاع کامل پیدا کنید. ما در ادامه به بیان برخی از مزایای مهم این روش لوله کشی اشاره می کنیم که عبارت هستند از:

  • صدای کولر گازی در این حالت بسیار کم تر است. این موضوع به خاطر فاصله داشتن موتور از پنل داخلی می باشد.
  • پنل داخلی از زیبایی برخوردار است و به همین خاطر با دکوراسیون داخلی خانه و محل کار شما هماهنگ می شود.
  • لازم نیست حتما روی پنجره یا کنار درب ورودی نصب شود و در هر جایی امکان نصب دارد.
  • باعث می شود مصرف برق ساختمان شما تا مقدار زیادی کم شود.
  • حتی اگر روی پنجره نصب شود، صدا و لرزش چندان زیادی ایجاد نمی کند.

مواردی که در لیست بالا ذکر شدند، مهم ترین عواملی هستند که باعث می شوند افراد لوله کشی توکار کولر گازی را انتخاب کنند. البته این روزها شرکت های ارائه دهنده خدمات تهویه مطبوع بسیار زیاد شده اند و به همین خاطر امکان این وجود دارد که شما برای انتخاب دچار تردید شوید، اما با توجه به سابقه ای که هر یک از شرکت های موجود در این رابطه دارند، می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مراحل لوله کشی داکت اسپیلت

معایب لوله کشی روکار کولر گازی و داکت اسپلیت

معایب لوله کشی روکار کولر گازی و داکت اسپلیت

نکته دیگری درباره لوله کشی کولر گازی وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهید. مسلما هر وسیله ای در مقابل مزایا و خصوصیات خوبی که دارد، یک سری مضرات و معایبی را نیز در بر می گیرد که سعی می شود در طول زمان، آن ها را برطرف ساخت تا رضایت و علاقه مشتری افزایش پیدا کند. به هر حال، خوب است با معایب کولر گازی نیز آشنایی داشته باشید تا تصمیم بهتری بگیرید.

  • احتمالا شما هم می دانید که برخی اوقات جهت نصب این کولرها از لوله های ضخیم و کابل برق بهره گرفته می شود. این کار باعث اتصال پنل داخلی و بیرونی می گردد و گاهی اوقات کابل مذکور از میان پذیرایی خانه رد می شود.
  • ممکن است آب کولر گازی در کانونی ترین و حساس ترین بخش منزل ریزش کند. این مشکل باعث وارد شدن آسیب جدی به دیوار و کاغذ دیواری ها می شود.
  • اگر کابل به هر دلیل از وسط پذیرایی عبور کند، نمای زشتی به دکوراسیون داخلی می دهد.
  • به خاطر حساس بودن زیاد لوله ها و در دسترس بودنشان امکان آسیب دیدنشان وجود دارد.

اگر کابل به هر دلیل از وسط پذیرایی عبور کند، نمای زشتی به دکوراسیون داخلی می دهد.

به خاطر حساس بودن زیاد لوله ها و در دسترس بودنشان امکان آسیب دیدنشان وجود دارد.

مواردی که در بالا ذکر شدند، نقوصی هستند که متخصصان جهت از بین بردن آن ها تلاش می کنند تا خدماتی که در اختیار مشتریان قرار می گیرند، کامل و بدون ایراد باشند.

شرایط و نحوه نصب لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت

لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت ها که نام دیگرشان لوله مسی کولر گازی است، سبب می شود بین پنل داخلی و پنل خارجی ارتباط ایجاد گردد و می تواند مشکلات فنی زیاد و مهمی را ایجاد کند، زیرا در معرض رطوبت و گرد و خاک هستند و ممکن است چرخه ایجاد سرمای اسپلیت را با مشکل مواجه سازند. در نتیجه این موضوع، هزینه زیادی جهت تعمیر به شما متحول می شود.

برای این که چنین اتفاقی نیفتد، خیلی مهم است که کار لوله کشی را به صورت کاملا استاندارد و طبق اصول انجام دهید تا مشکلی در نصب لوله های توکار کولر گازی به وجود نیاید. علت این که به این موضوع اشاره می کنیم، این است که خیلی اوقات پس از پایان نصب لوله کشی و ساکن شدن مشتری در خانه مشکلی ایجاد می شود. در نتیجه باید بخش زیادی از منزل تخریب شود تا لوله کشی ها مورد عیب یابی قرار بگیرند. این کار دردسر زیادی دارد.

بهترین راه برای این که نگذارید چنین مشکلی ایجاد شود و هزینه های اضافی را نیز متقبل نشوید، این است که کار را به کاردان بسپارید و آن را به صورت اصولی انجام دهید. متخصصانی که در زمینه اجرای لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت فعالیت دارند، می توانند کار را به درستی پیش ببرند. اگر کار را به این افراد بسپارید، در هزینه و زمان صرفه جویی خواهید کرد.

شرایط و نحوه نصب لوله کشی توکار کولر گازی و داکت اسپلیت

اندازه لوله های مسی را درست انتخاب نمایید

اگر تصمیم خود را گرفته اید و می خواهید لوله کشی کولر گازی یا داکت اسپلیت خود را به صورت توکار انجام دهید، خوب است پیش از شروع کار با نکات مهم این کار آشنا شوید. این کار کمک می کند از رخ دادن اشتباهاتی که برایتان دردسر درست می کنند و هزینه های گزافی به همراه دارند، جلوگیری نمایید.

  • اندازه لوله های مسی را درست انتخاب نمایید: انتخاب صحیح اندازه لوله های مسی برای نصب و اجرای کولر گازی و داکت اسپلیت بسیار مهم و حیاتی است. اگر در این رابطه سهل انگاری کنید و اندازه لوله ها را به درستی انتخاب نکنید، مقدار بازده کولر شما کاهش محسوسی پیدا می کند که ممکن است اول دلیل آن را نفهمید و بعد هم که متوجه شدید، مجبور به پرداخت مبلغی اضافه برای عوض کردن و تعمیر لوله ها گردید.
  • لوله ها را تمیز نگه دارید: یکی دیگر از نکاتی که از اهمیت زیاد برخوردار است، حفظ پاکیزگی لوله هاست. اگر گرد و خاک یا هر گونه کثیفی و آلودگی در لوله ها وجود داشته باشد، عمر لوله ها کمی می شود. کار درست این است که به خوبی از لوله ها نگهداری کنید تا از خراب شدنشان جلوگیری کنید. برای این کار به شما پیشنهاد می کنیم سر و ته لوله ها را با استفاده از درپوش مسدود کنید. این کار باعث می شود در زمان انجام کارهای ساختمانی دیگر، مصالح به داخل لوله ها نرود و راه آن ها را مسدود نکند.
  • حواستان به شکستن لوله ها باشد: زمانی که لوله کشی انجام می شود، لوله های مسی هر دو بخش در محل اجرای یونیت داخلی و خارجی بایستی خارج از دیوار جای بگیرند و همه طول لوله ها نباید داخل دیوار قرار بگیرد. در بخشی که یونیت داخلی نصب می شود، لوله ها باید چیزی در حدود 30 تا 60 سانتی متر از دیوار بیرون باشند. در قسمتی که یونیت خارجی اجرا می شود نیز لوله ها باید 100 تا 150 سانتی بیرون از دیوار باشند. شکستن لوله ها معمولا در محلی که یونیت داخلی نصب شده رخ می دهد. افرادی که در ساختمان کار می کنند با دقت نکردن و نداشتن اطلاعات لازم باعث شکستن لوله ها می شوند. معمولا بیش ترین میزان آسیب به لوله ها در زمان گچ کاری اتفاق می افتد.
  • عایق بودن لوله ها را در نظر داشته باشید: خوب است سرتاسر لوله ها را به وسیله عایق پوشش دهید. این کار از ورود هر ضربه یا آسیبی به لوله ها یا رفتن گرد و خاک به داخلشان جلوگیری می کند. اهمیتی ندارد که لوله در زیر کار قرار داشته باشد یا روی کار. شما باید لوله ها را به طور کامل عایق سازی کنید و آن ها را با کمک ابزار بست کمربندی به دیوار وصل کنید تا سست نشوند.
  • توجه به لوله خروجی آب را فراموش نکنید: نحوه کار کردن کولر گازی به شکلی است که در حین انجام کار خود رطوبت محیط داخل ساختمان را می گیرد و با استفاده از لوله خروجی آب کولر گازی که همان لوله درین است، آن را به بیرون هدایت می کند. اگر لوله خروجی آب از شیب مناسبی برخوردار نباشد یا مسیرش با انسداد مواجه باشد، بیرون رفتن آب دچار مشکل می گردد. بنابراین باید دقت داشته باشید که در حین اجرای لوله کشی توکار کولر گازی، شیبی مناسب برای لوله خروجی در نظر گرفته شود و همچنین در زمان انجام کار، هیچ چیز راه لوله را نبندد.
  • حواستان باشد که کسی لوله ها را ندزدد: ممکن است در بعضی از ساختمان هایی که در حال ساخت هستند، بعد از این که کار لوله کشی به اتمام رسید، توجه نکردن نگهبان سبب شود کسی لوله های مسی را بدزدد. این اتفاق به خاطر ارزشی که مس دارد، رخ می دهد.

توجه به لوله خروجی آب را فراموش نکنید:

نصب باکس پنل یا همان داکت

به دلیل مشکلاتی که در بالا ذکر و به طور خلاصه توضیح داده شد از نصب راحت و سریع پنل یونیت داخلی کولر گازی در ساختمان های مسکونی، اداری و تجرای به نام باکس پنل (داکت) استفاده می شود. نصب باکس پنل یا همان داکت از مزایایی برخوردار است که به شرح زیر هستند:

  • نصب این داکت سبب زیبا شدن محل مختص لوله های کولر گازی درون اتاق ها تا پیش از اجرای پنل داخلی می گردد.
  • این داکت دارای نقش حفاظتی است که از آسیب دیدن و شکستن لوله های مسی کولر گازی و وارد شدن ضربه های جدی به آن ها پیش از اجرای یونیت داخلی جلوگیری به عمل می آورد و لوله ها را تا زمانی که کولر گازی اسپلیت اجرا می شود، سالم نگه می دارد.
  • کار دیگر این داکت این است که آب حاصل از رطوبت جمع شده از محیط را به راحتی با آب بندی کامل به لوله درین می فرستد.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری