طراحی داخلی آپارتمان ساحلی «نیکیس» با دیوارهایی در رنگ صورتی، سبز و آبی / Stamatios Giannikis

طراحی داخلی آپارتمان ساحلی

طراحی داخلی آپارتمان ساحلی «نیکیس» با دیوارهایی در رنگ صورتی، سبز و آبی / Stamatios Giannikis

دیوارهای تمام رنگ‌شده به رنگ‌های صورتی فلامینگویی، آبی آسمانی و سبز پاستلی بخش‌های مختلف در طراحی داخلی آپارتمان ساحلی «نیکیس» را تعریف می‌کنند که توسط «استاماتیوس جیانیکیس» (Stamatios Giannikis ) طراحی شده و در یونان قرار دارد.

 

آپارتمان ساحلی «نیکیس» (Nikis) که در لیست ساختمان‌های به سبک آرت دکو از سال 1937 به بعد قرار گرفته، در شهر «تسالونیکی» (Thessaloniki) واقع است.

 

جیانیکیس از این آپارتمان بعنوان پایگاهی برای سازمان فرهنگی‌اش- «معماری در سکونت»- استفاده می‌کند، که میزبان رویدادهای صرف شام، سخنرانی‌ها، نمایشگاه‌ها، ملاقات‌ها و رویداد‌های متمرکز بر معماری و طراحی است

بازسازی آپارتمان ساحلی با رنگ های صورتی، سبز و آبی

این آپارتمان سه‌خوابه با مساحت 120 متر مربع، شامل یک اتاق نشیمن مشرف به دریا، یک اتاق غذاخوری، یک حمام، یک سرویس بهداشتی، یک اتاق انبار، یک آشپزخانه و دو بالکن –یکی در جلوی آپارتمان و مشرف به دریا و دیگری در پشت آپارتمان با چشم‌اندازی به سمت خیابان است.

بازسازی آپارتمان ساحلی با رنگ های صورتی، سبز و آبی

در عین آن که ترکیب‌بندی این آپارتمان در پروسه باسازی تغییر نکرد، جیانیکیس یک آشپزخانه، یک حمام و سرویس بهداشتی کاملا جدید را با کف‌سازی جدید و تجهیزات مربوطه در این آپارتمان جا داد.

 

تجهیزات اولیه که به سبک آرت‌دکو بودند –از جمله کف‌سازی، درب‌ها و قاب‌های پنجره توپر چوبی، و جزییات گچکاری موجود روی سقف- همگی حفظ و مرمت شدند.

 

جیانیکیس گفت: «هدف از این نوسازی طراحی فضایی بود که احساس خانه را القا کند. تضاد بعنوان یک رویکرد طراحی ایجاد شد تا این اجزای اولیه را در کنار امکانات و اجزای جدید گرد آورد.»

بازسازی آپارتمان ساحلی با رنگ های صورتی، سبز و آبی

کابینت های ساده و بدون نقش آشپزخانه در رنگ سبز پاستلی برای ایجاد تضادی شدید با هندسه کفپوش اولیه سیمانی آپارتمان که نقوش هندسی در رنگ قرمز و مشکی دارند در این فضا نصب شدند، در حالی که چراغ روشنایی برنزی و شیشه‌ای متعلق به دهه 1950 در کنار صندلی‌های چوبی آشپزخانه قرار گرفته‌اند.

جیانیکیس سه رنگ قوی را برای بازطراحی فضا انتخاب نمود. رنگ صورتی فلامینگویی در فضاهایی استفاده شد که چشم‌اندازی به سمت دریا دارند، رنگ آبی آسمانی در فضاهایی استفاده شد که چشم‌اندازهایی از فضای محله دارند و رنگ سبز پاستلی در فضاهای تر آپارتمان از جمله آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار گرفت.

جیانیکیس در مورد انتخاب رنگ‌ها گفت: «استفاده از رنگ تند در طراحی آپارتمان ساحلی «نیکیس» در واقع تلاشی برای تکمیل و تقویت چشم‌انداز دریا بوده‌است، نه برای تضعیف اثر آن.»

 

«سبز پاستلی برای خلق آرامش در فضاهای خدماتی استفاده شده‌است، آبی آسمانی برای انتقال عمیق حس‌وحال دریا به درون آپارتمان و رنگ صورتی برای قاب گرفتن رنگ واقعی آبی دریای مدیترانه بکار رفته‌اند.»

کابینت های ساده و بدون نقش آشپزخانه در رنگ سبز پاستلی

علاوه بر این، برای ایجاد امکان انعطاف‌پذیری در این آپارتمان، مبلمان سبک، جمع‌شو و تاشو می‌توانند در وضعیت‌های مختلف استفاده شوند و به سادگی قابل جمع شدن و قرار گرفتن در انباری در مواقع بی‌استفاده بودن هستند.

 

جیانیکیس افزود: «ایجاد حس فروتنی‌ای که این طراحی به دنبال ایجاد آن بود نباید باعث آن می‌شد که در ایجاد ظرفیت لازم برای میزبانی انواع فعالیت‌ها در این خانه خللی ایجاد شود. انعطاف‌پذیری در طراحی زیرساخت‌ها کلید دستیابی به این هدف بود.»

هندسه کفپوش اولیه سیمانی آپارتمان که نقوش هندسی در رنگ قرمز و مشکی دارند

از دیگر پروژه‌های طراحی داخلی آپارتمان ساحلی که از اجزای رنگی به منظور شخصی کردن فضا استفاده شده می‌توان به یک خانه سفیدرنگ مینیمال اشاره کرد که دارای یک پلکان فولادی به رنگ آبی روشن می‌باشد و توسط شرکت معماری آر‌ای پراجکتس (RA Projects) طراحی شده‌است. علاوه بر این، آپارتمانی در مکزیک که متعلق به دهه 1970 است دارای یک فضای انبار به رنگ زرد می‌باشد که اتاق‌های خواب را از فضای نشیمن جدا می‌کند.

 

 

 

طراحی داخلی آپارتمان ساحلی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو / فاطمه زنگی

منبع: dezeen