بررسی مدل های پنجره با توجه به مشخصات فنی و زیبایی شناسی آن ها

مدل های پنجره

بررسی مدل های پنجره با توجه به مشخصات فنی و زیبایی شناسی آن ها

بدون شک مدل های پنجره و درب ها از مهم ترین عناصر در معماری داخلی خانه ها به شمار می روند. درب ها عناصری هستند که فاصله میان اتاق ها از یکدیگر را مشخص کرده و هم چنین باعث می شوند تا هر اتاقی فضا و حریم خصوصی خود را داشته باشد. پنجره ها نیز وسیله ارتباطی میان فضای داخلی خانه با فضای بیرون به شمار می روند و در صورت نبود آن ها خانه تبدیل به یک جعبه تاریک خواهد شد.

مدل های پنجره با توجه به مشخصات فنی

پنجره ها برای داشتن خانه ای سالم و قابل سکونت از مهم ترین احتیاجات و عناصر معماری به شمار می روند که باعث می شوند نور خورشید و هوا وارد خانه شوند. به همین دلیل اندازه، شکل و فرم، لوازم مورد نیاز برای نصب و مکان نصب آن ها و تاثیری که بر روی طراحی داخلی و معماری خانه ایجاد می کنند باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرند.

اگر می خواهید خانه جدید خریداری کرده و یا خانه خود را به طور کامل بازسازی کنید و یا اگر تنها می خواهید پنجره های قدیمی را تعویض کنید، انتخاب های خود را به خوبی مورد بررسی قرار بدهید. نیاز ها و ظاهر مورد نظر خود را مشخص کرده و پنجره مناسب را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با مدل های پنجره با در نظر گرفتن مشخصات فنی و زیبایی شناسی آن ها با پویانو همراه باشید:

 

پنجره ها از نظر نوع و جهت باز شدن تا مواد تشکیل دهنده آن ها، تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند و برای رفع نیاز های مختلف دارای مدل های متفاوتی هستند. پنجره ها بر اساس روش نصب، نوع باز شدن و شکل و فرمی که دارند به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که ابتدا به نوع باز شدن پنجره های مختلف خواهیم پرداخت:

مدل های پنجره بر اساس نوع باز شدن پنجره ها:

  • پنجره های ثابت

پنجره های ثابت مدلی هستند که باز نمی شوند و شیشه مانند یک دیوار در خانه به شمار می رود. این مدل پنجره ها معمولا در کنار پنجره های باز شو مورد استفاده قرار می گیرند، اما اگر مکانی باشد که نیاز به جریان هوا نداشته باشد و تنها ورود نور روز و دیده شدن فضای بیرون کافی باشد به تنهایی نیز می توانند به کار برده شوند.

  • پنجره های یک لنگه بازشو

در واقع این مدل پنجره ها از پرکاربرد ترین مدل ها به شمار می روند. این پنجره ها که دارای یک لنگه باز شونده هستند نسبت به جهتی که باز می شود به 3 دسته تقسیم می شوند: باز شدن به سمت داخل، باز شدن از سمت بالا، باز شدن در هر دو جهت.

  • مدل پنجره های فرانسوی

هر چه قدر هم که درب و پنجره های فرانسوی در بالکن های فرانسه در کنار یکدیگر به کار برده شوند، اما در واقع خصوصیت اصلی پنجره ها فرانسوی نه در استفاده در بالکن، بلکه در دوتکه بودن آن است. در این مدل پنجره ها به دلیل باز شدن هر دو لنگه پنجره میزان ورود هوا به داخل به بیشترین میزان خود رسیده و از نظر زیبایی نیز ظاهری بسیار رمانتیک و زیبا به مکان می بخشند.

البته مدل پنجره های دو لنگه ای که هر دو باز می شوند 2000 سال است که مورد استفاده قرار می گیرند و با پیشرفت تکنولوژی، این مدل پنجره ها نیز تغییر کرده اند. امروزه این پنجره ها نه فقط به سمت داخل و یا بیرون، بلکه قابلیت باز شدن از بالا را نیز داشته و با استفاده از این روش، بدون این که هوای خانه سرد شود می توان هوای تازه را وارد اتاق کرد.

  • پنجره های مدل گیوتین

این پنجره ها بر خلاف دستگاه اعدامی که نام خود را از آن گرفته اند، فضایی بسیار لطیف و زیبا در مکان ایجاد می کنند. این پنجره ها به دلیل این که با حرکت کردن به سمت بالا و پایین باز و بسته می شوند با این نام شناخته شده اند. البته می توان آن ها را با نام پنجره کشویی عمودی نیز معرفی کرد.

  • پنجره های کشویی

این مدل پنجره های کشویی که با نام پنجره کشویی موازی نیز شناخته می شوند هم به عنوان پنجره و هم به عنوان درب بسیار پرکاربرد هستند و برای هر دو منظور کار کرد بسیار راحتی دارند.

پنجره های کشویی

  • پنجره های جمع شو

این مدل پنجره ها که با نام پنجره های تاشو نیز شناخته می شوند و بیشتر برای بالکن ها مورد استفاده قرار می گیرند، مدلی جدید در پنجره ها به شمار می روند. در این مدل، شیشه های پنجره روی یکدیگر جمع شده و به طور کامل باز می شود و امکان استفاده های متفاوت در فصل های مختلف را ایجاد می کند.

شکل و فرم پنجره ها:

  • پنجره های قوسی

قوس ها که به عنوان یکی از ویژگی های اصول معماری کلاسیک به شمار می روند، امروزه در مدل پنجره ها، هم در سبک کلاسیک و هم در سبک مدرن پیش روی ما قرار دارند. برای افرادی که به دنبال پنجره ای متفاوت و خاص هستند پنجره های قوس دار بسیار ایده آل خواهند بود.

پنجره های قوسی

  • پنجره های کوچک در ارتفاع

این مدل پنجره ها، پنجره های کوچکی هستند که بالاتر از افق دید انسان قرار داده می شوند. این پنجره ها برای استفاده در مکان هایی مانند سرویس بهداشتی مناسب هستند، زیرا هم حریم خصوصی را در این مکان ها حفظ کرده و هم باعث ورود هوا و نور به داخل سرویس بهداشتی می شوند. البته از این مدل پنجره در راه پله های آپارتمان ها نیز بسیار استفاده می شود.

پنجره های کوچک در ارتفاع

  • پنجره های کرکره دار

کرکره ها ایده آل ترین اکسسوار برای فضای بیرونی به شمار می روند که می توان با استفاده از آن ها نور خورشید و جریان هوا را کنترل کرد. البته امروزه برای پنجره های معمولی و قدیمی نیز کرکره های متفاوت و کاربردی تولید می شوند، اما پنجره هایی که از ابتدا با کرکره طراحی می شوند بسیار زیباتر و تاثیر گذارتر هستند.

پنجره های کرکره دار

  • پنجره های سبک گوتیک

پنجره های سبک گوتیک که از سبک هنری ای الهام گرفته شده اند که در اواسط قرن 12 میلادی با نام گوتیک متولد شد، امروزه مستقل از فرم و شکل پنجره، با استفاده از هنر ویترای تزئين می شوند. پنجره های گوتیک با شیشه های رنگی و طرح های زیبا در حالی که نور را از خود عبور می دهند، نیازی به استفاده از پرده در مقابل آن ها وجود ندارد، زیرا حریم خصوصی خانه را کاملا حفظ می کنند و به همین دلیل در تمام نقاط خانه می توان آن ها را به کار برد.

پنجره های سبک گوتیک

انتخاب جنس مناسب برای پنجره ها

امروزه تمام مدل های پنجره هایی که مورد بررسی قرار دادیم با مواد مختلفی تولید شده و دارای جنس های متفاوتی هستند. پرکاربرد ترین جنس برای پنجره ها پی وی سی، آلمینیوم و چوب هستند. این سه جنس نیز دارای امتیازات و معایب مخصوص به خود هستند.

  • پنجره پی وی سی

پنجره های پی وی سی که در واقع نوعی پلاستیک فشرده و مقاوم هستند در سال های اخیر بسیار پرکاربرد شده و مخصوصا در آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل این موضوع ویژگی عایق بندی است که مدل های پنجره پی وی سی دارند و این پنجره های دو جداره از ورود سرما و سر و صدای بیرون در حد بسیار زیادی جلوگیری می کنند. البته عدم نیاز به نگهداری در این پنجره ها نیز یکی از امتیازات جنس پی وی سی به شمار می رود.

  • پنجره آلومینیوم

پنجره های آلومینیومی با وزن کم و مقاومتی که دارند شناخته می شوند. چهارچوب های مدل های پنجره آلمینیومی را می توان در اندازه های متفاوت و خاص تولید کرد و این پنجره ها ویژگی های فنی خود را در مکان هایی با دمای پایین حفظ می کنند.

پنجره های آلومینیومی

  • پنجره چوبی

پنجره های چوب با زیبایی بی مانند ظاهری خود و ویژگی هایی مانند دوستی با طبیعت و مناسب بودن برای محیط زیست بسیار مطرح هستند. هم چنین چوب به دلیل این که ماده ای است که هوا وارد آن می شود از نظر سلامتی نیز برای انسان بسیار مناسب است.