معماری منظر: آنچه که یک معمار لنداسکیپ انجام می دهد

سایت پویانو-معمار لنداسکیپ

معماری منظر: آنچه که یک معمار لنداسکیپ انجام می دهد

معماری منظر:  آنچه که یک معمار لنداسکیپ انجام می دهد

تصورات اشتباه بسیاری درباره ی آنچه که طراحان لنداسکیپ یا معماری منظر دقیقا انجام میدهند وجود دارد. همه ی آن چیزی که باید درباره ی آن ها بدانید را در این مطلب دنبال کنید تا بتوانید از یک معمار منظر برای پروژه ی خود بهره بگیرید:

معمار منظر کارهای بسیاری انجام می دهد: طراحی پارک ،‌ پلازا و میادین ، بام سبز ، باغ ها ، آبنما و مراکز عمومی شهری دیگر. این فهرست در اینجا خاتمه نمی یابد و ادامه دار است. زمینه ی گسترده و منعطفی در برابر کسانی که بخواهند کار حرفه ای انجام دهند قرار دارد اما هنوز هم درباره ی آنچه که معماران منظر باید انجام دهند تصورات غلط ایجاد می شود. چه کاری را یک معمار لنداسکیپ باید انجام دهد و چه کاری بر عهده ی او نیست؟ سوال هایی است که برای برطرف کردن برخی ابهامات در مورد این حرفه به آن پاسخ می دهیم:

سایت پویانو-معمار لنداسکیپ

معماران منظر چه کاری را انجام می دهند؟ معمار منظر یا لنداسکیپ به طور کلی فضاهای خارجی را طراحی و برنامه ریزی می کند. طراحی دست آزاد مقطع لنداسکیپ که در این جا مشاهده می کنید یک مثال خوب برای نشان دادن شروع و فرایند طراحی منظر است. این مقطع روابط فضایی خانه و دید های مهم را نشان می دهد و شروع به توسعه ی جهت گیری فضایی برای طرح می کند.

زمانی که بر روی لنداسکیپ یک پروژه ی مسکونی کار می شود، معمارطراحی باغ ها و باغچه ها ، سنگ فرش و مسیرها ، استخر و مدیریت فاضلاب های سطحی را بر عهده دارد.

سایت پویانو-معمار لنداسکیپ
سایت پویانو-معمار لنداسکیپ

معمار لنداسکیپ برای طراحی منظر آموزش دیده و مجوز دارد نه برای ساختن آن. منظور این است که طراح در درجه ی اول از طریق نقشه های طراحی با همکاری کارفرما ، معمار پروژه و پیمانکاران کار می کند.

معماری منظر حرفه ای جداگانه است که به صورت تخصصی باید دنبال شود.

سایت پویانو-معمار لنداسکیپ

کار یک معمار  بسیار فراتر از تنها خوب به نظر رسیدن محوطه است. ممکن است شما سایت پلان یا تصاویر زیبایی از طراحی لنداسکیپ دیده باشید که این تصاویر ثبت قسمتی از یک طراحی بزرگتر است که رشد می کند و در طول زمان کامل می شود. اما اگر روی عکس ها دقت بیشتری داشته باشید و یا عکس های مختلفی را از یک پروژه به همراه نقشه های آن ببینید متوجه خواهید شد این فضاها اساسا چه عملکرد های ویژه و روابط فضایی خوبی دارند. ممکن است فضایی بزرگ برای استراحت ، داشتن یک مهمانی کوچک و قرار دادن باربیکیو و تماشای پرندگان باشد.

معمار منظر با توجه به استفاده ای که اشخاص از فضا دارند طراحی می کنند ( در اصطلاح معماری program نامیده می شود)

ایجاد یک فضا با تجربه ی خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار است، نه فقط اینکه محوطه چگونه به نظر می رسد و چه گیاهی کاشته می شود. طراح درباره ی اینکه کاربر چه احساسی در آن فضا دارد می اندیشد. صمیمی یا رسمی؟ خنک و سرسبز یا گرم و مینیمالیستی؟ پرسش هایی از این دست از تجربه ی کاربر و برنامه (program) لنداسکیپ از ضروریات برای شروع روند طراحی هستند.

سایت پویانو-معمار لنداسکیپ
سایت پویانو-معمار لنداسکیپ

معمار لنداسکیپ طراح است نه باغبان! یک تصور غلط رایج درباره ی معمار لنداسکیپ وجود دارد که وظیفه ی ساخت و نگه داری منظر را بر عهده دارد. اما واقعیت این است که یک طراح زمان زیادی را پشت میز و کامپیوتر خود می گذارند تا پروژه را طراحی کنند و در ادامه زمان را برای ملاقات و همفکری با سایر عوامل پروژه از جمله معمار و کارفرما می گذرانند.

طراح از سایت پروژه و لنداسکیپ بازدید می کند اما وظیفه ی کاشت گیاه و هرس آن را در بازدید خود برعهده ندارد! کنتراکتورهای لنداسکیپ کسانی هستند که در فرآیند جداگانه ای برای اجرای آن آموزش می بینند و معمار معمولا با آن ها به طور مستقیم همکاری می کند تا اطمینان حاصل شود که طرح دقیق و درست اجرا می شود.

سایت پویانو-معمار لنداسکیپ

معمار لنداسکیپ به پروژه همانند یک سیستم نگاه می کند. جریان آب ، تاثیرات آب و هوایی و اقلیمی و نور از جمله عوامل مهم برای یک پروژه است.

تصویری که در اینجا میبینید سایت پلان یک پروژه ی مسکونی با مساحت 5 هکتار است که دارای حساسیت های آب های زمینی بوده است. لنداسکیپ در خلا وجود ندارد و این کار معمار است که متناسب با ویژگی های زمین فضاها را طراحی کند.

منبع: houzz

گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو | نبی لو

در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:

طراحی منظر و معماری منظر چه فرقی دارند؟

ایده های معماری داخلی برای زندگی سالم و سبز!

۸ راه حل شیک برای ساماندهی و طبقه بندی وسایل در ایوان و باغ

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید