گچبری در دکوراسیون داخلی توسط استادکار احد دهقان

گچبری در دکوراسیون داخلی ؛ هنری که هرگز قدیمی نمی شود

گچبری در دکوراسیون داخلی توسط استادکار احد دهقان

گچبری در دکوراسیون داخلی ، یکی از هنرهای وابسته به معماری می باشد. این هنر در هر منطقه و دوره، شکل و متد متفاوتی به خود داشته است و همانطور که از نامش نیز مشخص می باشد، متریال اصلی مورد استفاده در آن گچ است. و اما گچ، متریالی است که همچنان کاربرد زیادی در دکوراسیون دارد، آن هم به هزار و یک دلیل که در ادامه با شما در میان خواهیم گذاشت. اگر احساس می کنید جای هنر گچبری در دکوراسیون منزل تان خالی است، پویانو را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

گچ را آن طور که باید می شناسید؟

خصوصیاتی که گچ را به یک متریال ممتاز در طراحی داخلی تبدیل می کنند، به شرح زیر می باشند:

  • شکل پذیری
  • چسبندگی
  • رنگ مناسب
  • کاربرد ساده
  • فراوانی
  • قیمت معقول

گچبری در دکوراسیون داخلی

گچبری انواع بسیار مختلفی دارد:

گچبری نقش برجسته

در این نوع گچبری، گچ در زمینه به صورت اندود به کار رفته و سپس طرح مورد نظر روی آن اجرا می شود. برجستگی این گچبری نسبتا زیاد است و معمولا نقوش گل و بته برای انجام آن مناسب تر می باشند.

گچبری زبره

برجستگی گچبری زبره نسبت به گچبری برجسته بیش تر اما از نوع برهشته کم تر می باشد. در این گچبری، گوشه های طرح بدون مالش و پرداخت اجرا شده و فرم بریدگی و تیزی پیدا می کنند.

گچ بری برهشته

برجستگی در گچبری برهشته نسبت به زمینه زیاد می باشد، به شکلی که بخش های گچبری شده کاملا برآمده هستند. سابقه این گچبری به دوران پیش از اسلام می رسد.

گچبری کلوخی

گچبری کلوخی که لکه نیز نام دارد، در قرن سیزدهم به خاطر نفوذ هنر غرب به کشور رواج پیدا کرد. در این نوع گچبری، برجستگی خیلی زیاد است.

گچ بری پته

گچ بری پته سابقه ای دارد که به قرن هشتم هجری بر می گردد. در این گچبری کرباس، آهار زده می شود، به صورتی که فرم مقوا پیدا می کند و سپس روی آن گچبری مورد نظر صورت می گیرد. سپس کرباس فرم گرفته به شکل آماده روی دیوار می چسبد.

گچ بری مشبک

در این نوع گچبری، گچبر ابتدا یک لایه از گچ را با فاصله  مناسب از زمینه اصلی ایجاد کرده و پس از گرفتن گچ، نقش مورد نظر را اجرا می نماید. در مرحله آخر نیز زمینه خالی می شئد تا طرح به شکل مشبک ایجاد شود.

گچ بری لایه ای

این نوع گچبری بیش تر برای زمانی که علاقه به ایجاد چند رنگ مختلف وجود دارد، به کار می رود. در این متد، هر لایه رنگ خاصی دارد و با کاردک و ابزار گچبری برای ایجاد طرح ها با رنگ های مختلف اقدام می شود. ضخامت هر لایه نباید بیش از حد باشد، چرا که سبب ترک خوردن لایه گچ می گردد

گچبری تو پر و تو خالی

تکنیک اجرای این گچبری از لحاظ عمل با گچبری برجسته متفاوت است. در این تکنیک، طرح در یک سطح صاف کنده می شود تا در عقب، سطحی موازی سطح جلو ایجاد گردد. سپس خطوط اصلی که از نظر عمق یکنواخت هستند، کنده و بریده می شوند.

گچبری کشته بری

در این نوع گچبری، نخست گچ زبره نیم کش روی محل مورد نظر کشیده  شده و سپس روی آن گچ نرمه کشیده می شود. بعد از گیرش گچ، یک لایه دیگر گچ نرم ایجاد می شود و در نهایت، طرح روی آن پیاده سازی شده و با استفاده از دم بر اطراف طرح خط انداخته می شود تا دستیابی به زمینه سفت زیرین صورت گیرد. سپس با استفاده از بومخار، بخش های اضافی جدا می شوند تا طرح مورد نظر حاصل شود.

گچ بری تخمه کن

ماده اصلی برای اجرای این گچبری ،گچ سفید و نرم است. در ابتدا باید کمی گچ غربال و نرم شود. سپس گچ با آب مخلوط می گردد تا یک یکدستی به دست آید. خمیر گچ روی دیوار مالیده می شود و با ایجاد یک سطح صاف و یکدست، زمینه ی کار فراهم می گردد. این نوع گچبری با سه متد اجرا می شود. در این گچبری به خاطر این که گچ و رنگ به عمق رفته و دوباره به سطح می آیند مشکلاتی مثل فرسودگی مشاهده نمی شود.

گچبری شیر و شکری

این نوع گچبری از متدهای اصیل و قدیمی دوران اسلامی به شمار می رود. و فرورفتگی و برجستگی های موجود در این سبک گچبری بسیار کم هستند و چندان به چشم نمی آیند. به طور کلی، این متد گچبری نسبت به گچبری نقش برجسته چندان برجستگی ندارد.

نکاتی که باید درباره گچبری در دکوراسیون داخلی بدانید

  • پیش از خرید مواد گچبری، اندازه دقیق را از استاد کار ماهر بخواهید تا در حین اجرا با مشکل رو به رو نشوید.
  • شما می توانید طرح مورد نظر خود را با گچبر در میان گذشته و نظر او را درباره اجرایی بودن آن جویا شوید.
  • به هر میزان که طرح پیچیده تر باشد، مدت زمان بیش تری برای اجرا نیاز دارد که هزینه را نیز افزایش می دهد
  • اگر در پروژه ای نیاز به زیر سازی یا تعمیر باشد، دستمزد برای هر بخش به صورت جداگانه در نظر گرفته می شود.
  • کار را به یک استادکار ماهر بسپارید تا در کنار پرتی کم تر، نتیجه ای بی نقص تر نیز دریافت کنید.
  • حتما پیش از انتخاب استادکار مورد نظر خود، نمونه پروژه های انجام شده توسط وی را ببینید.
  • هزینه پروژه های خاص با طراحی ویژه معمولا به شکل توافقی تعیین می گردد.

عوامل تاثیر گذار بر هزینه گچبری

  • موقعیت پروژه
  • نوع طرح
  • مدت زمان
  • متراژ فضا

 

 

گچبری در دکوراسیون داخلی

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری