گالری روکا (ROCA) در لندن / گروه معماری زاها حدید

گالری روکا (ROCA) در لندن / گروه معماری زاها حدید

جدیدترین نمایندگی گالری روکا در لندن افتتاح خواهد شد. این گالری توسط دفتر معماری زاها حدید طراحی شده است و در نزدیکی بندر چلسی قرار دارد و دارای زیربنایی معادل 1100 مترمربع است. بر اساس گفته زاها حدید ، آب و مفاهیم مربوط به آن دارای نقش محوری در طراحی این مجموعه هستند، “مفهوم آب در این گالری به شکل یک انتقال‌دهنده در حال حرکت نمایش داده شده است که گویی بدون وقفه از میان نمای ساختمان عبور کرده است و فضاهای داخلی را تراشیده است و درون گالری اصلی به شکل قطرات آب جریان دارد.”

1

معمار : گروه معماری زاها حدید

موقعیت پروژه: لندن، انگلستان

زیربنای پروژه: 1100 مترمربع

سال ساخت پروژه: 2011

تصاویر: Courtesy of roca

طراحی گالری روکا (ROCA) در لندن شرکت معماری زاها حدید
طراحی گالری روکا (ROCA) در لندن شرکت معماری زاها حدید

 

نما دارای مجموعه‌ای از بازشوها است که فرم آن‌ها الهام گرفته از اثر فرسایش آب هستند و فضاهای سفید داخلی گویی با قطرات نور پر شده‌اند و نقش اصلی را در طراحی این گالری دارند. این قطرات آب نقاط مختلف فضا را به یکدیگر متصل کرده‌اند و هر یک از این بخش‌ها عملکردی مشخص نیز دارند. برخی از فضاهای این مجموعه مخصوص به نمایش گذاشتن جدیدترین نوآوری‌های شرکت روکا هستند و همچنین فضاهایی برای برگزاری جلسات و فضاهای چندرسانه‌ای نیز در این مجموعه در نظر گرفته شده‌اند. علاوه بر این، در ساخت و طراحی فضاهای داخلی از جدیدترین تکنولوژی‌ها استفاده شده است که در ترکیب با تجهیزات مدرن سمعی بصری، صدا و نور، محیطی متفاوت و جذاب را برای بازدیدکنندگان بوجود آورده‌اند.

3

زاها حدید و تیم او طرحی را خلق کرده‌اند که تنها به جنبه‌های زیبایی شناسانه آن توجه نشده است و از دقت و کنترل بالایی برخوردار است و به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا رابطه میان معماری فضا و طراحی محصولات سرویس بهداشتی روکا را به شکل واضح‌تری درک کنند.

بر اساس گفته میگل آنخل، مدیر عامل ارشد شرکت روکا: “برای شرکت روکا که معیاری برای طراحی و نوآوری در سطح جهانی است، ضروری است تا در شهری مانند لندن دارای نمایندگی باشد. شهر لندن برای توسعه آینده تجاری این شرکت دارای اهمیتی استراتژیک است، زیرا این امکان را برای شرکت فراهم می‌کند تا فاصله کمتری با توزیع کنندگان بین‌المللی و مشتریان داشته باشد. در گالری روکا لندن، زاها حدید تمامی ارزش‌ها و فلسفه‌های شرکت ما را به روشی فوق‌العاده هیجان انگیز و ملموس تفسیر کرده و به آن نمود ظاهری داده است.”

 

4“در این طرح معماری ملهم از پیچیدگی و زیبایی فرم‌های طبیعی است. در واقع از الگویی که برگرفته از فرم حرکت آب است استفاده شده است و گویی فضاهای این گالری بر اثر حرکت و سیالیت آب و فرسایش ناشی از آن ساییده و جلا داده شده‌اند. این تعامل جذاب میان معماری و طبیعت موجب بوجود آمدن توالی از فضاهای پویا به دنبال یکدیگر شده است.”

5

طراحی همراه با خلاقیت و نوآوری یکی از تعهدات و شعارهای مهم شرکت روکا است و این ویژگی به خوبی در نمای ساختمان به نمایش گذاشته شده است زیرا کاملا متمایز و منحصربفرد است و هویتی واقعی این مجموعه را نمود ظاهری بخشیده است. سه درگاه با فرمی ارگانیک به نظر می‌رسد که گویی از طریق فرسایش آب شکل گرفته‌اند راه‌های ورود به این فضا از محیط شهری هستند. حرکت آب موضوعی مهم و برجسته در گالری روکا است که گویی جریان یافته و فضاهای داخلی و خارجی را در هم آمیخته است. فضاهای داخلی همچون مجسمه‌هایی سفید رنگ هستند که با استفاده از بتن ساخته شده‌اند و هنر نورپردازی به ایجاد انسجام بصری و اتصال فضاها به یکدیگر کمک فراوانی نموده است در حالی که به نظر می‌رسد تمامی این فضاها حول یک عملکرد اصلی فعایت می‌کنند. فضای داخلی این گالری شگفت‌آور، کاربردی، و انعطاف پذیر است و از تجهیزات مدرن سمعی بصری، صوتی، و نورپردازی بهره می‌برد. این تکنولوژی‌ها در تعامل با این نام تجاری هستند و فرصتی برای شناخت تاریخچه، پیشرفت‌های بدست آمده، و ارزش‌های آن را نیز فراهم کرده‌اند. تمامی فعالیت‌های روکا بر اساس: تعهد به پایداری، و بویژه نوآوری، طراحی، سلامتی، و صرفه جویی در مصرف آب انجام می‌شوند.

7

 

8

9
گالری روکا بسیار فراتر از یک فضای نمایشی صرف، عمل می‌کند. مخطبان از طیف‌های گسترده‌ای به این فضا دسترسی دارند؛ از معمارانی که با طراحی آشنا هستند تا دانشجویان معماری که تشنه یادگیری هستند. و همچنین طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها در این فضا انجام خواهند شد؛ از جمله: نمایش محصولات، جلسات، سخنرانی و سمینار. این فضا معیاری برای طراحی است که با تمامی ارزش‌های مورد نظر شرکت روکا هماهنگی دارد.

 

10منبع: archdaily

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو| علمی