طراحی کلیسای روبان / هیروشی ناکامورا و گروه معماری NAP
طراحی کلیسای روبان ؛ این کلیسای کوچک که مختص برگزاری مراسم عروسی است، در فضای سبز یک هتل تفریحی به نام Bella Vista Sakaigahama ، در شهر هیروشیما قرار دارد. سایت این کلیسا بر روی یک تپه قرار دارد و دارای دیدی پانوراما به دریای داخلی ژاپن است.
معمار: هیروشی ناکامورا و گروه معماری NAP
موقعیت پروژه: هیروشیما، ژاپن
مساحت پروژه: 80 متر
سال ساخت پروژه: 2013
تصاویر: Koji Fujii / Nacasa & Partners Inc
مساحت سایت: 2500 مترمربع
تبدیل دو فرم مارپیچ به یکی
در این طرح دو راه پله مارپیچ در هم آمیخته شدهاند و فرمی آزاد و ساده را بوجود آوردهاند. این ساختمان دارای ترکیبی بینظیر است و از حجم خالص آن برای برگزاری مراسم رسمی ازدواج استفاده شده است. در صورتی که تنها از یک راه پله مارپیچ استفاده شده بود، ساختمان پایداری لازم را نداشت و مشکلات ساختاری فراوانی برای آن ایجاد میشد.
با پیوستن دو فرم مارپیچ به یکدیگر، یکی از آنها دیگری را حمایت خواهد کرد و ساختاری آزاد بوجود میآید. این ساختمان نمادی از دو زندگی است که حول یک موضوع به سمت بالا حرکت میکنند و قبل از اینکه با هم یکی شوند به بالاترین نقطه میرسند و در نهایت یک فرم روبان شکل واحد را بوجود آوردهاند. در مرکز حرکت این دو راه پله یک کلیسای کوچک قرار دارد که محل نشستن میهمانان است. در نقطه مقابل راهرو درون کلیسا دیدی به سوی درختان باغ وجود دارد. فضای کلیسا دارای ظرفیتی معادل 80 صندلی است و افرادی که بر روی این صندلیها نشستهاند میتوانند از فضای مابین درختان دریا را مشاهده کنند.
یک ساختمان به طور معمول از عناصری مجزا ساخته شده است؛ از جمله: سقف، دیوار، و کف. در این ساختمان راهپلههای در هم آمیخته به عنوان سقف، پیشآمدگی لبه بام، دیوار، و کف عمل میکنند و فضاهای ساختمان را بوجود میآورند. در برخی از قسمتها پهنای راهپله گسترش یافته است تا بتواند پاسخگوی مکان و عملکرد ساختمان باشد. برای مثال در سالن اصلی و در جایی که محل برگزاری مراسم است، در مسیرهایی که دیدهای مناسبی دارند، و در قسمتهایی که پیشآمدگی لبه بام میبایست عمیقتر باشد تا از فضاهای داخلی در برابر تابش آفتاب محافظت کند.
فضا های بیرونی ساختمان با پانلهای چوبی عمودی پوشیده شده است که به رنگ سفید هستند و همچنین از پوشش آلیاژ روی تیتانیوم استفاده شده است که در برابر نسیمی که از سوی دریا میوزد مقاوم است و با گذر زمان آسیب نخواهد دید. این آلیاژ همچنین انعطافپذیری بالایی دارد و در بخشهای مختلف ساختمان که منحنی شکل هستند، میتوان به راحتی از آن استفاده کرد. از این آلیاژ در قرنیزها، دیوارها، سقف، و قاب پنجرهها استفاده شده است و طرحی ساده و دارای وحدت با استفاده از تنها یک متریال بوجود آمده است.
ساختمان کلیساهای کوچک که مختص برگزاری مراسم عروسی است، همواره دارای پیکربندی معمول و مشخصی است. اما در این کلیسا هر یک از زوجین در یکی از راهپلهها حرکت میکنند و در بالترین نقطه یکدیگر را ملاقات میکنند و ازدواجشان را به شکل رسمی اعلام میکنند.
این ساختمان ساده تنها بوسیله دو مسیر ساخته شده است که در طول آنها میتوان مناظری از دریا، کوه، آسمان، و جزایر دور را مشاهده کرد و این تصاویر به طور مداوم در حال ظاهر شدن و ناپدید شدن هستند. اگرچه این ساختمان تنها بنایی کوچک است اما سعی بر این بوده است تا مطابق با احساساتی باشد که در آن در جریان هستند و این امر با استفاده از طولانیتر کردن مسیری که زوج قبل از برگزاری مراسم طی میکنند تا 160 متر، ممکن شده است. (هیروشی ناکامورا)
با اتصال چهار نقطه در چهار جهت مختلف راهپلهها به یکدیگر (در نقاطی که دو مسیر به هم نزدیک میشوند)، در واقع اثر حلقهای (تسمه) سه بعدی و احاطه کننده ایجاد شده است که میتواند نیروهای بیرونی را مهار کند. و همچنین اثر یک نگهدارنده سه بعدی شکل گرفته است که میتواند در برابر نیروهای افقی مقاومت کند. بنابراین این دو مسیر مارپیچ خود ایستا هستند و میتوانند در برابر نیروهای مختلفی که به آنها وارد میشود از یکدیگر حمایت کنند. مجموعهای از ستونهای میانی به قطر100 میلیمتر و از جنس فولاد سخت، تنها در برابر بارعمودی مارپیچ داخلی مقاومت میکنند و آن را نگه داشتهاند. مارپیچ بیرونی در قالب یک فرم کنسول شده، به مارپیچ درونی متصل شده است. در سه نقطه از مارپیچ بیرونی برای مقاومت در برابر لرزش ناشی از حرکت افراد از دمپرهایی استفاده شده است.
این موضوع پیشبینی شده بود که زمانی که داربستها حذف شوند، ساختمان نهایتا حدود 30 میلیمتر نشست خواهد کرد و این نشست که حالتی چرخشی دارد ممکن است منجر به خم شدن ستونهای میانی شود. بنابراین یک مدل سازهای مشابه ساخته شد و مقدار مشابهی گشتاور معکوس به آن اعمال گردید. در نتیجه ستونها از قبل درجهت معکوس نیروها خمیده شده و در جای خودشان قرار داده شدند و پس از حذف داربستها به حالت عمودی مورد نظر بازگشتند. طراحی سازه ظریف و جسورانه این ساختمان توسط Ikuhide Shibata انجام شده است.
پنجرههای شیشهای این ساختمان همگی دارای ضخامت، ارتفاع، و شکلهای متنوعی هستند. برای اینکه قابهای شیشهای ساختمان بتوانند در هنگام وقوع زلزله و یا وزش بادهای شدید، آزادانه در سه بعد حرکت کنند؛ قابها بوسیله بازوهایی که لعاب داده شدهاند، نگه داشته میشوند. این بازوها به بخشهای داخلی قرنیزهای ساخته شده از آلیاژ تیتانیوم زینک متصل شدهاند.
منبع: archdaily
تحریریه پویانو| علمی