کتاب انگاره های معمارانه منظر / دکتر آزاده شاهچراغی

کتاب انگاره های معمارانه منظر

کتاب انگاره های معمارانه منظر / دکتر آزاده شاهچراغی

به تازگی کتابی با عنوان کتاب انگاره های معمارانه منظر، توسط دکتر آزاده شاهچراغی منتشر شده است. این کتاب در حیطه تخصصی معماری منظر قرار می گیرد. اگر مایل هستید درباره این کتاب، اطلاعات کسب کنید، تا پایان این مطلب، همراه پویانو باشید.

نويسنده: دکتر آزاده شاهچراغی (دانشیار و مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی – واحد علوم و تحقیقات)

ویراستاران: علیرضا بندرآباد و گیتی سبزواری

انتشارات: جهاد دانشگاهی تهران

چاپ اول: آبان ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۱۹۶ صفحه

قیمت: ۵۵۰۰۰ تومان

کتاب انگاره های معمارانه منظر در حوزه معماری منظر در کشور برای اولین بار به شکل چند رسانه ای انتشار یافته، به صورتی که خواننده می تواند ضمن مطالعه کردن آن، فیلم پروژه های تحلیل شده در متن کتاب را نیز در تلفن همراه خود مشاهده نماید.

استفاده از این تکنیک جدید، سبب شده تعداد صفحه های کتاب از ۳۵۵ صفحه به ۱۹۶ صفحه کاهش پیدا کند. با کم شدن تعداد صفحات هم در مصرف کاغذ و جوهر صرفه جویی شده و هم استفاده نکردن از لوح فشرده برای دستیابی به فیلم های علمی مکمل کتاب، دارای رویکردی سازگار با حفاظت از محیط زیست و طبیعت بوده است.

از لحاظ محتوایی، این کتاب در جستجوی جواب این سوالات است که ارتقای کالبدی یک پارک شهری از “فضای سبز” به “پارک” و “باغ” چگونه امکان پذیر است؟ نقش اندیشه ، ایده و انگاره ی معمارانه در این میان چیست؟

یقینا جهت احیای نقش معماران در معماری منظر و تاثیر مجدد دانش معماری در خلق پارک های شهری، به دانش سازمان یافته ای احتیاج است. در کتاب پیش روی شما سعی بر این بوده تا مختصری از آن چیزی که معمار و دانشجوی معماری باید برای طراحی منظر به صورت پایه بداند در اختیار او قرار بگیرد. هدف این کتاب، فقط دسته بندی یا سبک شناسی پارک های شهری نمی باشد، بلکه هدفش این بوده که به شکل مستند نشان داده شود چطور اندیشه و دانش معماری قادر است ارزش فضایی و کالبدی عمیق تری جهت خلق پارک و باغ فراهم نماید. طبقه بندی انگاره ها در این کتاب، نظر شخصی من بوده و همیشه قابل نقد و اصلاح می باشد؛ گرچه در تدوین آن به صورت ضمنی از نظر اساتید فن و همکاران در این حرفه بهره گرفته شده است.

به همین جهت، کتاب چهار بخش دارد. در ابتدا کتاب، واژه شناسی، تعریف معماری منظر و حدود مداخله این دانش در طراحی محیط را مد نظر قرار داده و درباره ماهیت جذاب معماری منظر و امکان معماری زمین، زمان، حواس و همچنین معماری سامانه رفتاری به دست طراحان در آن صحبت شده است.

همچنین در این کتاب بعد از مطالعه موردی پروسه طراحی تعداد بسیاری از پارک های موفق در سراسر دنیا، در پایان، ده انگاره معمارانه ی منظر معرفی شده، بنابراین، انگاره ی گشتالتی، دیکانستراکتیویستی، پالیمسستی، فولدینگ، فرگمنتال، کولاژ، تماتیک، سمبولیک، یک یکم و کانتکسچوال، همراه با مورد پژوهی و شرح پروسه طراحی حداقل یک پروژه جهت هر یک معرفی شده اند. جهت گویا تر شدن انگاره ها، هر کدام از نمونه ها به شکل چند رسانه ای معرفی شده به شکلی که خواننده با بهره گرفتن از کد مندرج روی تصویر پروژه قادر خواهد بود فیلم مرتبط با آن را ببیند.

معنی انگاره، نظامی از ایده ها و مفاهیم می باشد که چیزی را شرح می دهند.

علاوه بر این، در متن این کتاب، کتاب فرآیند طراحی پیچیده در معماری منظر واکاوی شده و در این مسیر، نظرات اخیر محققان هم مورد توجه بوده است. سخن پایانی کتاب در رابطه با آرمان های انسان در مورد ساخت محیط های سالم، شاداب، ایمن و سرزنده در شهرهای بزرگ و تأکید آن روی درک جایگاه معماری در شکل گرفتن منظر، خصوصا پارک های شهری به عنوان آخرین سبزهای امیدبخش می باشد.

انگاره های معمارانه منظر، سومین کتاب آزاده شاهچراغی است. وی قبل از این، دو کتاب “پارادایم های پردیس” و “محاط در محیط” را منتشر کرده و پنج جایزه معتبر ملی، مثل جایزه کتاب شایسته تقدیر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۹ را از آن خود نموده است.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو